Transportatorii aerieni și naționali trebuie să verifice autorizațiile acordate pasagerilor în cadrul Sistemului european de informații și autorizații de călătorie (ETIAS) cu 48 de ore înainte de plecare.
ETIAS este noul permis de călătorie electronic necesar pentru toți cei care călătoresc fără viză în spațiul Schengen al Uniunii Europene (UE). Aceasta include cetățenii britanici.
Atunci când sistemul de autorizare a călătoriilor ETIAS va fi lansat la mijlocul anului 2025, transportatorii aerieni și naționali trebuie să fie pregătiți să se conformeze și să confirme ETIAS-ul pasagerilor.
Cu toate acestea, antrenorii internaționali vor avea la dispoziție trei ani pentru a se conforma acestei cerințe.
Pe de altă parte, transportatorii feroviari nu vor fi obligați să verifice dacă pasagerii au autorizații ETIAS valabile.
UE a declarat: „Indiferent de mijlocul de transport utilizat de călători, ETIAS-ul acestora va fi întotdeauna verificat la frontieră.”
Polițiștii de frontieră din UE trebuie să verifice autorizațiile ETIAS ale pasagerilor din tren înainte de îmbarcare.
Acesta va fi cazul călătorilor care pleacă din Marea Britanie cu trenul, cum ar fi Eurostar.
Un nou instrument de interfață electronică pentru verificarea ETIAS
UE va pune la dispoziția transportatorilor aerieni și naționali un nou instrument electronic pentru a confirma autorizațiile ETIAS înainte de plecare.
Pentru a utiliza noul instrument de interfață, transportatorii trebuie mai întâi să se înregistreze în cadrul eu-LISA.
eu-Lisa este Agenția Europeană pentru Gestionarea Operațională a Sistemelor Informatice la Scară Largă în Spațiul de Libertate, Securitate și Justiție.
Acesta oferă sprijin tehnologic pentru eforturile țărilor UE de a face Europa mai sigură.
Printre acestea se numără noile sisteme electronice de gestionare a frontierelor ale UE, ETIAS și Sistemul de intrare/ieșire (EES).
În prezent, peste 1 000 de transportatori, în principal companii aeriene, au finalizat procesul de înregistrare pentru noul instrument de interfață ETIAS.
Odată înregistrați, transportatorii trebuie să își conecteze sistemele la noua interfață ETIAS pentru transportatori pentru a trimite cereri de verificare.
De asemenea, acestea trebuie să se supună unor conexiuni sistem-sistem pre-conformitate și să obțină o certificare de conformitate.
Transportatorii care utilizează portalul web sau aplicația mobilă trebuie să formeze personalul autorizat în conformitate cu orientările eu-LISA.
Interfața de transport ETIAS va verifica, de asemenea, EES
Pe lângă verificarea permisiunilor ETIAS, noul instrument de interfață al UE va ajuta, de asemenea, la verificarea EES.
EES va înregistra atât intrările și ieșirile titularilor de vize de scurtă ședere, cât și ale celor care călătoresc fără viză în spațiul Schengen. Aceasta include și cetățenii britanici.
Acesta înlocuiește ștampilarea manuală a pașapoartelor cu scanarea biometrică automată a amprentelor digitale și faciale la frontiera UE.
În infograficul privind transportatorii din cadrul eu-LISA se precizează că transportatorii trebuie să verifice dacă resortisanții țărilor terțe cu vize de scurtă ședere și-au folosit numărul autorizat de intrări în UE.
Cu ajutorul noului instrument de interfață cu transportatorii, călătorii care au fost identificați de sistem ca fiind „OK” vor putea fi îmbarcați.
În cazul călătorilor marcat ca „NOK”, transportatorii trebuie să verifice manual documentele de autorizare ale călătorilor.
Numai pasagerii cu vize ETIAS sau Schengen valabile vor putea urca la bord.
Transportatorii pot fi sancționați de statele membre ale UE pentru că transportă pasageri fără documente de călătorie corespunzătoare.
Cu toate acestea, ei vor evita sancțiunile în cazul în care cererea de verificare este trimisă cu 48 de ore înainte de plecare și primește un răspuns „OK”.
Unitatea centrală a ETIAS va fi, de asemenea, disponibilă 24 de ore din 24, 7 zile din 7, pentru a oferi asistență tehnică și operațională în limba engleză prin intermediul unui portal web și al unei linii telefonice de urgență.
ETIAS va fi lansat în două etape la mijlocul anului 2025
UE va introduce treptat ETIAS pe parcursul a 12 luni pentru a reduce la minimum perturbările și pentru a facilita adaptarea călătorilor.
De asemenea, implementarea treptată permite autorităților să evalueze impactul înainte de a deveni obligatorie.
Lansarea implică două etape: o perioadă de tranziție de șase luni și o perioadă de grație de șase luni.
În timpul perioadei de tranziție care începe în mai 2025, călătorii trebuie să solicite ETIAS înainte de a vizita spațiul Schengen.
Cu toate acestea, celor care nu au un ETIAS nu li se va refuza intrarea dacă îndeplinesc toate celelalte condiții de intrare în Spațiul Schengen.
În perioada de grație, toți călătorii trebuie să dețină un ETIAS atunci când vizitează spațiul Schengen.
Cei care nu dispun de ETIAS vor fi refuzați la frontieră, cu excepția celor care se află pentru prima dată în vizită în Europa în timpul perioadei de tranziție, cu condiția să îndeplinească celelalte condiții de intrare.
Probleme potențiale ale ETIAS
Punerea în aplicare a ETIAS va avea loc la aproximativ șapte luni după ce UE va pune în aplicare EES.
Transportatorii care transportă pasageri între granițele UE și cele ale Regatului Unit (UK) au ridicat probleme potențiale cu privire la noile sisteme.
Companiile aeriene și-au exprimat îngrijorarea că verificarea ETIAS cu 48 de ore înainte de plecare ar putea elimina rezervările de ultim moment.
Reprezentanții companiilor de transport feroviar și de feribot încearcă să întârzie introducerea sistemului european de transport feroviar din cauza infrastructurii insuficiente pentru înregistrarea și verificarea biometrică.
De asemenea, noua aplicație EES a UE pentru o posibilă înregistrare biometrică online nu va fi gata până în octombrie 2024.
În conformitate cu reglementările UE, un polițist de frontieră trebuie să fie prezent pentru a verifica înregistrarea biometrică inițială.
Călătorii trebuie să coboare din vehicule înainte de a-și prezenta amprentele digitale sau scanările faciale.
Oficialii au avertizat asupra întârzierilor de 14 ore și asupra limitării numărului de pasageri din trenuri pentru a preveni cozile lungi.
Transportatorii vor fi, de asemenea, responsabili de verificarea autorizației electronice de călătorie (ETA) sau a vizei britanice valabile a pasagerilor înainte de a le permite acestora să se îmbarce.
Transportatorii aerieni trebuie să transmită raportul general de aviație (GAR) și informațiile prealabile privind pasagerii (API) prin intermediul unor portaluri interactive care vor declanșa un răspuns din partea Ministerului de Interne.
Aceasta implică un sistem interactiv diferit, similar celui utilizat pentru verificarea ETIAS.
Au existat preocupări cu privire la interoperabilitatea celor trei noi sisteme electronice de gestionare a frontierelor odată ce vor fi puse în aplicare.