În cadrul unei audieri în Camera Lorzilor au fost audiate potențialele rezultate în cazul în care lansarea Sistemului de intrare/ieșire (EES) al Uniunii Europene (UE) va avea loc pe 10 noiembrie.
Liderul Consiliului Districtual Dover, Kevin Mills, a declarat în cadrul unei audieri parlamentare că ar fi fost „un carnagiu complet și absolut”.
El a adăugat că noul sistem UE de control la frontieră ar fi adus„blocaje pe steroizi” în orașul Kent.
„Nu am fi fost pregătiți pe 10”, a declarat Mills, citat de The Connexion.
El a explicat că nu erau instalate toate echipamentele, iar rutele de circulație nu erau proiectate pentru cozi lungi.
Oficialii Portului Dover s-au declarat mulțumiți de întârzierea lansării EES, care le-a oferit mai mult timp pentru a organiza tot ceea ce este necesar.
Drumurile lor portuare au încă nevoie de noi rute și indicatoare pentru a menține buna funcționare a acestora.
„Nu are rost să introducem un sistem atât de important pentru această țară, în special pentru orașul pe care îl reprezint, dacă nu este pregătit peste tot”, a declarat Mills.
El a adăugat: „Suntem mai mult decât fericiți că a existat o întârziere”.
Motivul pentru noua amânare a SEO
Sistemul european de supraveghere a frontierelor este un nou sistem de control la frontieră pentru urmărirea cetățenilor și rezidenților din afara UE care intră și ies din Spațiul Schengen.
În loc să ștampileze pașapoartele, sistemul va utiliza datele biometrice ale călătorilor, cum ar fi amprentele digitale și scanările faciale.
Sistemul își propune să îmbunătățească securitatea și să simplifice călătoriile în Europa, dar trecerea la acesta necesită o planificare atentă.
Propusă în 2016, UE intenționa inițial să lanseze ESS în 2022, dar lansarea a fost amânată de mai multe ori.
Comisarul european pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a declarat că data de 10 noiembrie a fost „exclusă” din cauza lipsei de pregătire a țărilor membre.
Multe țări din UE au nevoie de mai mult timp pentru a instala echipamente SEAE la frontierele lor, inclusiv tablete și scanere de amprente digitale.
Ea a menționat, de asemenea, probleme de stabilitate legate de baza de date centrală care va stoca scanările feței și amprentelor digitale ale tuturor.
Datele din baza de date centrală vor fi trimise către punctele de frontieră externă, cum ar fi aeroporturile, porturile și gările din UE și Regatul Unit.
Oficialii trebuie să testeze mai mult sistemul pentru a se asigura că acesta funcționează bine și nu este copleșit de cantitatea mare de date.
Comisarul Johansson și eu-LISA, agenția responsabilă de sistemele informatice ale UE, găsesc o cale de urmat.
Alte reacții la întârzierea lansării EES
Un purtător de cuvânt al Eurostar, Gareth Williams, a declarat că scanerele și echipamentele sunt pregătite.
Cu toate acestea, compania, care operează curse de la Londra la orașe precum Paris și Bruxelles, trebuie să rezolve în continuare problemele tehnice legate de schimbul de date cu sistemele UE.
„Dacă datele pe care le colectăm nu pot fi transmise către sistemele UE, lucrurile nu pot continua”, a declarat Williams.
După cum se menționează într-un raport BBC, compania ar putea explora acțiuni în justiție împotriva UE pentru a-și recupera o parte din cheltuielile datorate întârzierii.
Pe de altă parte, Getlink, compania din spatele tunelului de sub Canalul Mânecii, a declarat că este pe deplin pregătită pentru data de lansare a EES din 10 noiembrie.
John Keefe de la Getlink și-a exprimat dezamăgirea cu privire la întârziere, spunând că erau pregătiți și sperau la o lansare.
Compania a cheltuit 70 de milioane de lire sterline pentru dezvoltarea tehnologiei, construirea infrastructurii, instalarea chioșcurilor și recrutarea personalului.
„Aveam toate tehnologiile și infrastructurile la locul lor; aveam procesele noastre elaborate”, a spus el.
Preocupări legate de pregătirea SRE în Franța
La fel ca Regatul Unit, Franța și-a exprimat îngrijorarea cu privire la modul în care SIE ar afecta porturile în care camioanele, mașinile și oamenii trec zilnic.
Portul Calais din Franța a ridicat probleme similare cu cele din Dover. Aceste porturi nu erau încă echipate pentru a gestiona controalele EES pentru traficul de pasageri și mărfuri.
La fel ca Dover, porturi precum Calais și Boulogne facilitează un volum semnificativ de călătorii.
Autoritățile franceze sunt îngrijorate de faptul că EES ar putea duce la încetiniri în cazul în care călătorii trebuie să aștepte scanarea feței și a amprentelor digitale.
Oficialii portuari francezi au subliniat că ușoarele întârzieri ar putea cauza blocaje pe ambele părți ale Canalului Mânecii.
Aceste îngrijorări sunt împărtășite și de alte țări din UE, care doresc să evite aglomerația la punctele de frontieră pe măsură ce implementează această nouă tehnologie.
De asemenea, mulți și-au exprimat îngrijorarea cu privire la confidențialitate, deoarece datele biometrice ale călătorilor trebuie stocate în siguranță și utilizate numai în funcție de necesități.
Planuri viitoare pentru lansarea EES
În prezent, UE analizează posibilitatea unei implementări etapizate, în cadrul căreia Sistemul european de supraveghere a frontierelor ar putea fi lansat la unele puncte de frontieră care sunt pregătite, iar altele ar urma.
Sistemul european de transport electronic ar putea începe în porturile mari, cum ar fi Dover sau cele mai aglomerate terminale ale Eurostar, pentru a se extinde apoi în alte locații.
UE ar putea implementa sistemul treptat pentru a demonstra funcționalitatea acestuia în situații reale.
Testarea la o scară mai mică poate ajuta oficialii să identifice orice probleme tehnice sau logistice înainte ca acestea să conducă la probleme majore pentru călători.
De la această amânare, UE nu a stabilit încă o nouă dată de lansare a EES, dar toată lumea se pregătește pentru lansarea acesteia în 2025.
Funcționarii de la punctele de trecere a frontierei au remarcat sprijinul puternic și comunicarea cu Ministerul de Interne din Regatul Unit și cu Ministerul de Interne francez.
Cu toate acestea, colaborarea cu UE a fost mai dificilă, în special din cauza deciziilor neclare care au limitat ceea ce putea fi împărtășit.
Oficialii britanici recomandă călătorilor să fie atenți la actualizări, deoarece EES va avea probabil un impact asupra a milioane de călători odată ce va deveni operațională.