Numărul fără precedent de migranți care traversează ilegal Canalul Mânecii dinspre Franța a fost un subiect fierbinte de dezbatere în presa engleză în ultima vreme. Imigranții ilegali, fie că sunt solicitanți de azil sau migranți economici, par să poată intra în Regatul Unit (și în special în Anglia) în voie, fără să se depună eforturi sau chiar fără să se facă vreun efort pentru a opri acest flux.
Responsabilitatea în materie de imigrație îi revine ministrului britanic de interne, iar o lege recentă a parlamentului, Nationality and Borders Act din 2022, a conferit guvernului britanic mai multă putere pentru a face față actualei crize a imigrației.
Cu toate acestea, pe teren, nu guvernul este responsabil pentru procesarea și gestionarea solicitanților de azil, a migranților economici și a altor aspecte legate de securitatea frontierelor. Acest lucru intră în atribuțiile Forțelor de frontieră ale Regatului Unit.
Responsabilități
Forța de Frontieră a Regatului Unit este un organ de aplicare a legii și se află sub comanda Ministerului de Interne britanic. Pentru publicul larg, forțele de frontieră britanice sunt văzute ca fiind doar polițiști în bărci care patrulează în porturi și pe coasta britanică. Cu toate acestea, forțele de frontieră sunt responsabile nu doar de securitatea maritimă, ci și de securitatea în aeroporturi și în alte puncte de intrare. Forța de frontieră britanică este responsabilă pentru:
Verificarea statutului de imigrant al persoanelor care sosesc în Regatul Unit, precum și al celor care părăsesc jurisdicția.
- Percheziționarea bagajelor și a vehiculelor călătorilor, precum și a mărfurilor și a încărcăturii pentru a detecta materiale și bunuri ilicite.
- Depistarea imigranților ilegali pe nave, avioane, trenuri, camioane, autocare și alte mijloace de transport care încearcă să intre în Regatul Unit.
- Menținerea unei prezențe de-a lungul liniei de coastă.
- oprirea și percheziționarea bărcilor sau a altor nave maritime, dacă este necesar.
- culegerea de informații cu privire la activitățile ilegale suspectate în porturile și aeroporturile din Regatul Unit.
Lucrează în colaborare cu poliția britanică și cu serviciile de securitate națională pentru a supraveghea persoanele de interes.
Pentru a preveni activitățile infracționale sau pentru a detecta încălcări ale legii, ofițerii UK Border Force sunt prezenți în peste 140 de gări, porturi maritime și aeroporturi, nu doar în Regatul Unit, ci și în străinătate.
Trei entități devin una
Deși conceptul unei singure forțe de frontieră a fost propus pentru prima dată în 2003, până în 2007 existau trei agenții distincte însărcinate cu controlul frontierelor Regatului Unit. Fiecare dintre cele trei agenții a avut propriile domenii de responsabilitate, care au fost:
- HM Revenue and Customs (denumit anterior HM Customs and Excise) a fost responsabil de colectarea taxelor și impozitelor pe bunurile care intră și ies din Regatul Unit, precum și de protecția frontierelor britanice.
- Direcția pentru Imigrație și Naționalitate a gestionat cererile de cetățenie britanică, dreptul de a rămâne în Marea Britanie și a fost, de asemenea, responsabilă pentru identificarea, monitorizarea și expulzarea imigranților ilegali.
- UKVisas a procesat toate cererile de viză pentru cetățenii străini care intrau în Regatul Unit.
Cele trei agenții care lucrau în tandem erau greoaie și ineficiente și s-a decis că protecția frontierelor britanice ar fi mai bine servită dacă responsabilitatea pentru securitatea frontierelor ar fi centralizată într-o singură autoritate. Atribuțiile de protecție a frontierelor ale Fiscului și Vămilor au fost transferate Agenției de Frontieră a Regatului Unit, la fel ca și competențele în materie de imigrație ale Direcției pentru Imigrație și Naționalitate. În 2008, UKVisas a fost, de asemenea, absorbită de noua UK Border Agency.
Agenția de Frontieră a Regatului Unit (UKBA) a intrat în scurt timp în vizorul guvernului britanic din cauza numeroaselor deficiențe ale operațiunilor sale, inclusiv servicii de proastă calitate, numeroase plângeri și un număr de sute de mii de cazuri restante, iar în 2011 a fost anunțată o anchetă privind UKBA. În urma anchetei, UKBA a fost desființată și împărțită în trei noi entități:
- UK Visas and Immigration, care urma să supravegheze toate aspectele legate de eliberarea vizelor britanice.
- Serviciul de aplicare a legii privind imigrația a primit sarcina de a se ocupa de toate aspectele legate de imigrație, atât legală, cât și ilegală, și de a aplica legea în cazul încălcării reglementărilor privind imigrația.
- Forța de frontieră a fost înființată pentru a asigura aplicarea regulilor zilnice de imigrare și vamale la toate punctele de intrare în Regatul Unit.
În martie 2021, forța de frontieră britanică a fost recunoscută ca entitate separată și și-a început activitatea în aeroporturi, porturi maritime, stații feroviare internaționale și numeroase aerodromuri și porturi mici din Regatul Unit.
Operațiuni ale forțelor de frontieră britanice
Potrivit guvernului britanic, UK Border Force are o forță de muncă de aproximativ 10.000 de angajați și acoperă cinci zone operaționale pe teritoriul Regatului Unit.
Cele cinci regiuni sunt:
- Zona centrală
- Heathrow
- Zona de Nord
- Zona de Sud
- Sud-est și Europa
Securitatea la frontieră este asigurată 24 de ore pe zi, în fiecare zi a anului, iar personalul Forțelor de frontieră se află în aproape fiecare aeroport, port maritim, stații feroviare internaționale și alte puncte de intrare în Regatul Unit, inclusiv în Eurotunelul care circulă de la Folkestone la Coquelles în Franța și în serviciul feroviar Eurostar de la St. Pancras International la Paris și Bruxelles. Sarcinile operaționale ale personalului Forțelor de Frontieră includ:
- Verificarea documentelor călătorilor
- Controlul imigrației
- Percheziții pentru bunuri ilegale, inclusiv droguri, bani, alcool, arme, bunuri contrafăcute și alimente sau bunuri interzise
- Percheziționarea vehiculelor și a încărcăturii pentru călătorii ilegali sau fără documente
Agenții Forțelor de Frontieră au autoritatea de a opri, interoga și percheziționa pasagerii, bagajele, autoturismele, autocarele și vehiculele grele de marfă, precum și containerele de transport aerian și maritim.
Autoritatea
Deși în uniformă, personalul Forțelor de Frontieră este de fapt funcționar public, deși are anumite competențe și autorități legale în virtutea statutului lor de ofițeri de imigrare și funcționari vamali desemnați.
Ofițer de imigrare
În calitate de ofițeri de imigrare desemnați, personalul Forțelor de Frontieră are competența de a aresta și reține atât la punctele de intrare în Regatul Unit, cât și în interiorul țării, dacă este necesar. Arestarea și reținerea pot fi utilizate atunci când se stabilește că o persoană este pasibilă de arestare de către un ofițer de poliție pentru infracțiuni suspecte.
Funcționar vamal
Personalul Forțelor de Frontieră care este desemnat funcționar vamal are aceleași atribuții ca și cele ale ofițerilor din cadrul Departamentului de Venituri și Vamă. Aceasta înseamnă că pot intra în vehicule sau containere, pot căuta bunuri ilicite sau migranți ilegali, pot confisca orice marfă de contrabandă găsită și pot aresta suspecții. Cu toate acestea, personalul forțelor de frontieră nu are nicio autoritate în ceea ce privește afacerile din afara granițelor, cum ar fi frauda privind impozitul pe venit sau taxa pe valoarea adăugată, deși are competența de a verifica dacă au fost plătite taxele și impozitele corecte pentru bunurile importate.
Factori de identificare
Personalul Forțelor de Frontieră este recunoscut după uniformele lor albastru închis, care poartă pe epolețiță rangul și numărul de identificare al purtătorului. De asemenea, funcționarii pot avea asupra lor anumite echipamente care pot fi necesare pentru protecția personală sau pentru a-i ajuta în îndeplinirea sarcinilor lor. Echipamentul transportat sau purtat include:
- Baton
- Radio
- Cătușe
- Vesta de înjunghiere
- Cureaua sau vesta utilitară
Forțele de frontieră britanice angajează, de asemenea, un număr de conductori de câini și au o unitate canină. Câinii sunt antrenați special pentru a detecta droguri și explozibili și sunt, în general, desfășurați la punctele mari de intrare în Regatul Unit, cum ar fi Aeroportul Heathrow, portul Southampton și intrările și ieșirile de pe Eurostar și Eurotunel.
Forța navală
Protejarea coastelor Regatului Unit este o parte importantă a activităților Forțelor de frontieră, mai ales în ultima vreme, când numărul migranților ilegali din Franța către coasta de sud a Angliei a crescut constant.
Toate navele forțelor de frontieră britanice sunt prefixate cu literele HMC, ceea ce înseamnă His Majesty’s Cutter, deși numai cinci dintre cele unsprezece nave active în prezent sunt cuirasate propriu-zise.
Operând atât în apele britanice, cât și în cele europene, și cu un deplasament de 257 de tone, cele cinci nave aflate în serviciul forțelor de frontieră britanice sunt:
- Căutător
- Căutător
- Vigilent
- Valiant
- Protector (434 tone)
Nave de patrulare de coastă
Pentru a suplimenta cele cinci nave de tăiat, forțele de frontieră britanice au în serviciu și șase nave de patrulare de coastă. Navele de patrulare de coastă, mai rapide și mai mobile decât navele de tăiat, sunt utilizate în principal pentru patrularea în apropierea țărmului și pentru urmărirea traficului maritim ilegal. Navele de patrulare de coastă aflate în prezent în funcțiune sunt:
- Activ
- Alertă
- Vultur
- Nimrod
- Hunter
- Speedwell
În plus, forțele de frontieră britanice au închiriat utilizarea navei MV VOS Grace. Grace a fost proiectat ca navă de aprovizionare pentru platformele petroliere și de gaze offshore, dar acum este folosit ca navă de salvare pentru a ajuta ambarcațiunile ilegale și migranții aflați în dificultate pe mare.
Controlul comun
Intrarea în sudul Angliei, fie prin tunelul de sub Canalul Mânecii, fie cu feribotul, este supravegheată de un control juxtapus al imigrației. Aceasta înseamnă că responsabilitatea pentru verificarea călătorilor și a mărfurilor este împărțită între autoritățile de imigrare franceze, belgiene, olandeze și britanice.
Cei care călătoresc din Anglia în statele membre ale Spațiului Schengen, Belgia, Franța și Țările de Jos, trebuie să treacă prin controlul pașapoartelor în timp ce se află încă în Regatul Unit și să dețină documentele necesare pentru călătorie, inclusiv o viză Schengen atunci când (sau dacă) aceasta devine necesară.
ETA din Marea Britanie, o responsabilitate suplimentară pentru forțele de frontieră
Începând din 2023 și urmând să devină obligatoriu până în 2025, vizitatorii britanici în Europa vor avea nevoie de aprobarea ETIAS (Sistemul european de informații și autorizații de călătorie) înainte de a efectua orice călătorie între Regatul Unit și Europa continentală. ETIAS este similar cu o viză (dar în format electronic și nu pe hârtie) și este destinat să verifice vizitatorii care intenționează să intre în Uniunea Europeană și în Spațiul Schengen pentru a determina dacă li se permite sau nu să intre în Europa.
Călătorii care se îndreaptă în direcția opusă, din Europa către Regatul Unit, trebuie să treacă prin verificări ale pașaportului și ale imigrației britanice înainte de a părăsi Europa continentală. La fel ca în cazul UE și al ETIAS, Regatul Unit va introduce, de asemenea, un sistem de preselecție pentru vizitatorii intenționați, denumit UK ETA. Sistemul ETA (Electronic Travel Authorisation) din Regatul Unit va fi funcțional în 2024 și va fi implementat integral în 2025. În plus față de sarcinile sale existente, forțele de frontieră britanice vor juca un rol important în aplicarea ETA în Regatul Unit.