În cadrul anchetei Comisiei pentru justiție și afaceri interne a Parlamentului Regatului Unit (UK) privind sistemele electronice de frontieră, s-a cerut suspendarea lansării autorizației electronice de călătorie (ETA).
Monique Hawkins de la The3Million a îndemnat guvernul să se concentreze mai degrabă pe tranziția de la statutul fizic de imigrant la dosarele de imigrare digitale sau eVisas.
„Chiar cred că [the ETA launch] ar trebui să fie pus pe pauză”, a spus ea.
Hawkins a adăugat că trebuie să se pună un accent puternic pe rezolvarea problemelor tehnice din baza de date privind imigrația.
The3Million este un grup non-profit care reprezintă cetățenii Uniunii Europene (UE), ai Spațiului Economic European (SEE) și ai Elveției care locuiesc în Regatul Unit și care militează pentru drepturile acestora.
În prezent, Ministerul de Interne trece de la documentele fizice de viză la eVisas.
Începând cu 1 ianuarie 2025, va elibera doar vize electronice și nu va mai furniza documente fizice privind statutul de imigrant.
Printre statutele fizice de imigrare se numără cărțile de rezidență biometrice (BRC), permisele de ședere biometrice (BRP) și vinietele și autocolantele pentru pașapoarte.
Aceste statute de imigrare dovedesc dreptul unei persoane care nu este cetățean britanic de a intra, locui sau lucra în Regatul Unit.
Hawkins a remarcat că Australia a avut nevoie de ani de zile pentru a-și implementa propriul sistem de autorizare a călătoriilor înainte de a introduce dosarele digitale pentru rezidenți.
Marea Britanie aplică ETA în timp ce încearcă să convertească alte două milioane de persoane la „un statut digital care s-a dovedit a fi problematic”.
Cum pot afecta lansarea ETA preocupările legate de securitatea bazei de date eVisa
Noul sistem ETA din Regatul Unit este un sistem automatizat de permise de călătorie aprobate în prealabil pentru cetățenii care nu dețin viză.
Cei care au statut de imigranți în Regatul Unit sunt scutiți de cerința ETA, la fel ca și deținătorii de pașapoarte britanice sau irlandeze.
În cadrul noului sistem, transportatorii trebuie să verifice autorizațiile valabile ale călătorilor folosind sistemul britanic de informații avansate despre pasageri (API).
În cazul în care API notifică transportatorii că nu există nicio înregistrare a ETA a călătorilor, transportatorii trebuie să verifice manual permisiunile călătorilor.
Acest lucru înseamnă că trebuie să se verifice dacă călătorii au vize valabile sau dacă sunt scutiți de prezentarea ETA.
Transportatorii care transportă călătorii în Regatul Unit fără o autorizație valabilă pot fi sancționați cu o amendă mare. Aceștia vor plăti, de asemenea, costurile de returnare a călătorilor la punctul de origine.
Cetățenii britanici și irlandezi își pot prezenta pașapoartele și documentele de identitate pentru a dovedi că sunt scutiți de ETA.
Pe de altă parte, cei cu statut de imigranți în Marea Britanie ar putea avea mai multe dificultăți în a-și dovedi scutirea ETA din cauza unor erori în baza de date, a spus Hawkins.
Dacă transportatorii nu le permit să se îmbarce la bordul zborului spre Regatul Unit, acești rezidenți britanici care nu sunt britanici ar putea pierde angajamente importante, cum ar fi munca.
Sistem complex de baze de date UKVI sau eVisa
La întâlnirea cu Comisia pentru justiție și afaceri interne din 12 martie 2024, Hawkins a ilustrat cât de dificil este să navighezi în sistemul eVisa.
Cei care au eVisas trebuie să acceseze site-ul UK Visas and Immigration (UKVI) și să solicite un cod.
Aceștia împărtășesc apoi codul cu un oficial, cum ar fi un proprietar, un potențial angajator sau un ofițer al forțelor de frontieră britanice.
Funcționarul trebuie apoi să se conecteze la un alt site web sau la o altă platformă și să introducă codul acțiunii pentru a verifica validitatea acestuia.
Acest proces în sine îngreunează situația celor care dețin eViza pentru a-și dovedi statutul de imigranți și pentru a fi scutiți odată ce lansarea ETA este în plină desfășurare.
Situația devine și mai problematică atunci când baza de date nu recunoaște datele furnizate de către individ.
Sistemul a fost raportat ca prezentând înregistrări incomplete și erori. Dosarul unei persoane poate prezenta o fotografie diferită sau un amestec de date corecte și incorecte.
„Dacă ești în străinătate și nu poți convinge pe cineva că ai dreptul de a fi în Marea Britanie, nu te vor lăsa să te îmbarci”, a spus Hawkins.
Ea a sugerat că toate persoanele care dețin statutul de imigranți din Regatul Unit ar trebui să aibă o legitimație de călătorie în locul sistemului de coduri de călătorie.
Aceasta poate fi o dovadă fizică și originală a statutului de imigrant sau o reprezentare digitală, cum ar fi un cod de bare 2D.
Ea a adăugat că o linie de asistență 24/7 trebuie să fie disponibilă pentru persoanele din străinătate cărora li se refuză îmbarcarea din cauza unor erori de sistem în dovedirea statutului lor de imigrant.
De asemenea, trebuie să existe o structură clară de compensare pentru problemele călătorilor.
Corectarea erorilor bazei de date înainte de lansarea ETA
„Securitatea cibernetică este o problemă cheie în prezent, așa că aceasta este o preocupare de încredere pentru o mulțime de utilizatori ai acestor sisteme”, a spus Hawkins.
The Guardian a relatat că peste 76.000 de persoane figurează cu detalii incorecte în baza de date a Ministerului de Interne privind imigrația.
Baza de date a Ministerului de Interne se numește Person Centric Data Platform (PCDP), care stochează datele a 177 de milioane de persoane.
Acesta face parte dintr-un proiect al Ministerului de Interne de digitalizare a sistemelor de vize și de imigrație. Aceasta a costat departamentul peste 400 de milioane de lire sterline din 2014.
PCDP urmărește istoricul unui migrant în cadrul sistemelor de imigrație din Regatul Unit, cum ar fi cererile de viză și datele biometrice.
Înregistrările sale sunt introduse în Atlas, un sistem al Ministerului de Interne la care au acces asistenții sociali și funcționarii Forțelor de Frontieră pentru a examina informațiile despre migranți.
În plus, diverse sisteme online utilizate de întreprinderi și persoane fizice pentru a demonstra statutul și drepturile lor în materie de imigrație se bazează, de asemenea, pe datele PCDP.
După cum a descris Hawkins, documentele care au făcut obiectul unor scurgeri de informații au arătat că datele au fost amestecate sau fuzionate, iar detaliile biografice și biometrice au fost legate incorect.
Erorile din baza de date i-au împiedicat pe oameni să își dovedească drepturile de a munci, de a închiria o locuință sau de a avea acces la tratament gratuit în cadrul NHS.
Surse guvernamentale au confirmat că Biroul Comisarului pentru Informații investighează posibilele încălcări ale datelor.