Șase aeroporturi importante din Regatul Unit (UK) au restabilit restricția de 100 de mililitri (ml) de lichide pentru bagajele de mână.
Acest lucru s-a întâmplat în ciuda recentelor actualizări de securitate care ar fi trebuit să elimine regula, conform TTG Media.
Schimbarea a intrat în vigoare la 9 iunie și va afecta pasagerii care călătoresc de pe aeroporturile London City, Aberdeen, Newcastle, Leeds Bradford, Southend și Teesside.
Toate cele șase aeroporturi funcționează cu puncte de control de securitate de ultimă generație (NGSC), ceea ce le-a permis să renunțe la regula celor 100 ml.
Scanerele CT de înaltă tehnologie utilizează tehnologia cu raze X pentru a genera o imagine 3D a conținutului bagajelor pasagerilor.
Scanerele avansate le permit călătorilor să își păstreze laptopurile și alte dispozitive electronice în bagaje în timpul controalelor de securitate.
„Am reintrodus această regulă în timp ce se fac actualizări și modificări la echipamentele de scanare din aeroporturi”, a declarat secretarul britanic pentru Transporturi, Mark Harper, pentru The Guardian.
El a adăugat că acest lucru este „pentru a ne asigura că putem continua să asigurăm nivelurile noastre de securitate a aviației care sunt cele mai bune din lume”.
Decizia de a reintroduce restricția de 100 ml se datorează preocupărilor sporite în materie de securitate, ca urmare a rapoartelor serviciilor de informații privind potențiale amenințări la adresa transportului aerian european.
Cu toate acestea, Departamentul Transporturilor (DfT) a subliniat că este vorba de „o măsură de rutină” și nu a fost un răspuns „la o amenințare specifică”.
Aceasta a adăugat că este temporară, dar necesară „pentru a permite efectuarea de îmbunătățiri suplimentare la noile sisteme de control”.
Restricția lichidă de 100 ml
Regula privind lichidele de 100 ml a fost introdusă pentru prima dată în 2006, în urma unui complot terorist dejucat de a detona explozibili lichizi la bordul unor zboruri transatlantice.
Aceasta a impus ca toate lichidele transportate în avioane să fie în recipiente de maximum 100 ml și să fie plasate într-o pungă de plastic transparentă, resigilabilă.
Regula a fost concepută pentru a spori securitatea prin facilitarea detectării de către tehnologia de control a potențialelor amenințări.
De atunci, aeroporturile au investit masiv în tehnologii avansate de control, la fel ca și alte aeroporturi din întreaga lume.
Modernizările includ scanere de ultimă generație, de înaltă tehnologie, care disting lichidele periculoase de substanțele inofensive.
Aceste noi scanere NGSC 3D fac ca limita de 100 ml să fie inutilă și depășită.
Datorită acestor progrese tehnologice, guvernul britanic a stabilit un termen limită pentru eliminarea restricției în iunie 2024.
Cu toate acestea, multe aeroporturi britanice, precum Heathrow, London Gatwick și Manchester, au declarat că nu vor fi complet pregătite până atunci.
De atunci, acest termen a fost amânat până în 2025, deoarece multe aeroporturi britanice au întâmpinat probleme în ceea ce privește achiziționarea și instalarea noilor scanere.
Impactul regulii de 100 ml restabilite asupra călătorilor
DfT a precizat că restricția de 100 ml de lichide va „afecta doar un număr mic de pasageri”.
„Pentru majoritatea pasagerilor, măsurile de securitate vor rămâne neschimbate”, se arată într-un comunicat.
Acesta a adăugat: „Pasagerii ar trebui să continue să verifice cerințele de securitate la aeroportul de plecare înainte de a călători”.
Reintroducerea bruscă a restricției a dus la confuzie și frustrare.
Pasagerii trebuie să își adapteze din nou obiceiurile de ambalare și să se debaraseze de lichidele valoroase la controlul de securitate.
Acest lucru vine ca urmare a îngrijorărilor legate de întârzierile mari și de procedurile de securitate incoerente în diferite aeroporturi.
Secretarul de stat pentru transporturi, Mark Harper, a declarat că călătorii ar trebui „să verifice la aeroportul lor care sunt regulile” pentru lichidele din bagajul de mână.
Asociația agențiilor de turism britanice (ABTA) i-a sfătuit pe călători să respecte restricția de 100 ml de lichide pentru bagajele de mână.
Inițial, acest lucru s-a datorat „lipsei de consecvență între aeroporturile britanice”, unele aeroporturi având noile scanere, iar altele nefiind încă instalate.
Luke Petherbridge, directorul pentru afaceri publice al ABTA, a declarat că, în acest fel, călătorii vor fi „pregătiți să se conformeze, indiferent de scenariu”.
Respectarea regulii de 100 de ml va ajuta în mod semnificativ la evitarea întârzierilor inutile la securitate și a altor dificultăți în timpul vacanței.
Reacția industriei aviatice la restabilirea regulii de 100 ml
Decizia de a reintroduce regula restricției de 100 de litri de lichide pentru bagajele de mână a atras, de asemenea, critici din partea industriei de turism.
Companiile aeriene, operatorii aeroportuari și agențiile de turism și-au exprimat îngrijorarea cu privire la impactul asupra experienței pasagerilor și a eficienței operaționale.
Se așteaptă ca reintroducerea restricției să provoace întârzieri la punctele de control de securitate și să exercite o presiune suplimentară asupra personalului aeroportului.
Cu toate acestea, se preconizează că restricția de 100 ml de lichide în bagajele de mână va rămâne în vigoare până la noi ordine.
Călătorii trebuie să împacheteze lichidele în recipiente de 100 ml într-o pungă transparentă, resigilabilă, pentru bagajul de mână.
Aeroporturile și companiile aeriene oferă, de asemenea, informații suplimentare și asistență pentru a-i ajuta pe pasageri să se descurce cu noile restricții.
Mai multe controale de securitate în aeroporturi care pot provoca întârzieri
De asemenea, călătorii trebuie să fie mai atenți la noile sisteme de control la frontieră pe care Uniunea Europeană (UE) le va impune în curând.
Începând din octombrie 2024, sistemul de intrare/ieșire (EES) va înlocui ștampilarea manuală a pașapoartelor la frontierele externe ale UE.
SEE va utiliza datele biometrice ale cetățenilor din afara UE, cum ar fi scanările faciale și ale amprentelor digitale, pentru a înregistra intrarea și ieșirea acestora din și în zona Schengen.
Până la jumătatea anului 2025, UE va lansa Sistemul european de informații și de autorizare privind călătoriile(ETIAS) pentru toți resortisanții fără viză, cum ar fi cetățenii britanici.
Acesta va funcționa în mod similar cu Sistemul electronic de autorizare a călătoriilor (ETA) din Regatul Unit și cu Sistemul electronic de autorizare a călătoriilor din Statele Unite.