Plănuiți o călătorie în Spania, Franța, Italia sau Germania? Britanicii ar putea să se gândească de două ori dacă noul sistem de control la frontieră al Uniunii Europene (UE) va provoca întârzieri mari.
Ministerul Transporturilor din Regatul Unit (UK) a chestionat 1 584 de persoane cu vârste de peste 16 ani cu privire la sistemul de intrare/ieșire din UE (EES).
Sondajul a arătat că unul din șapte britanici a declarat că este mai puțin probabil să viziteze Europa continentală din cauza PES.
Cea mai mare îngrijorare este aceea de a rămâne blocat în cozile extrem de lungi pe care le-ar putea crea sistemul european de urgență.
Aproximativ 20 % dintre respondenți au declarat că ar anula sau ar amâna o călătorie cu feribotul, cu mașina sau cu autocarul în UE dacă noul sistem ar cauza o întârziere mai mare de o oră.
Chiar și întârzierile mai scurte i-ar putea determina pe unii să își amâne planurile de călătorie, șase la sută dintre aceștia spunând că ar reconsidera orice întrerupere de până la o oră.
Sondajul a arătat că majoritatea oamenilor (69%) nu cunoșteau existența EES, neauzind de ea până la sondaj.
Dintre cei care știau deja despre el, doar patru la sută au spus că au aflat multe detalii.
După ce au aflat ce presupune SEES, principala preocupare (67%) a fost cozile mai lungi la frontieră la ieșirea din Regatul Unit.
Mai mult de jumătate (59%) au fost îngrijorați de timpul și efortul necesar pentru înregistrarea inițială.
Alte preocupări au vizat colectarea amprentelor digitale (31%) și realizarea de fotografii faciale (26%).
Cei mai familiarizați cu EES au fost mai puțin îngrijorați.
Cu toate acestea, a existat totuși o oarecare reținere, indiferent de nivelul de cunoștințe anterioare al persoanei.
Noul sistem UE de control la frontieră
Începând cu 6 octombrie 2024, UE va lansa noul său sistem automatizat de control la frontieră, denumit Sistemul de intrare/ieșire sau EES.
Noul sistem înlocuiește ștampilarea manuală a pașapoartelor pentru călătorii din afara UE care intră sau ies din spațiul Schengen.
În cazul în care vizitează UE pentru prima dată după intrarea în funcțiune a EES, cetățenii britanici și alți cetățeni din afara UE vor trebui să înregistreze amprentele digitale și scanările faciale.
În conformitate cu legislația actuală, înregistrarea pentru prima dată a EES trebuie să se facă în fața unui polițist de frontieră al UE.
Datele biometrice ale călătorilor vor fi stocate în baza de date EES pentru o perioadă maximă de trei ani.
Cu ajutorul scanării amprentelor digitale sau faciale, EES va înregistra intrările și ieșirile călătorilor din UE la vizitele ulterioare.
În cazul în care călătorii vizitează UE după expirarea celor trei ani, aceștia trebuie să își înregistreze din nou datele biometrice.
Noul sistem ar putea duce la cozi lungi și întârzieri semnificative la punctele de trecere a frontierei, cum ar fi portul Dover, gara St. Pancras din Londra și terminalul tunelului sub Canalul Mânecii din Folkestone.
La aceste puncte de trecere a frontierei dintre Regatul Unit și UE cu controale juxtapuse, polițiștii de frontieră din UE efectuează controale de imigrare pe teritoriul britanic.
Aceste frontiere au, de asemenea, limitări de spațiu și de infrastructură pentru a gestiona cozile de așteptare potențial lungi și șerpuitoare.
Apeluri pentru a reduce la minimum întreruperea călătoriilor
Experții din industria turismului îndeamnă Regatul Unit și UE să ia măsuri pentru a reduce la minimum perturbările în momentul intrării în vigoare a noilor norme.
Phil Smith, de la Confederația Transportului de Pasageri (CPT), a avertizat că este „vital” ca porturile din Marea Britanie să aibă „sisteme” pentru a gestiona eficient EES.
El a subliniat că firmele britanice de transport cu autocarul care merg în Europa generează peste 14 miliarde de lire sterline anual din aproximativ 23 de milioane de călătorii.
Întârzierile mari la punctele de trecere a frontierei ar putea amenința venituri semnificative nu doar pentru Regatul Unit, ci și pentru destinațiile europene.
Smith a declarat pentru The Independent că CPT a lucrat din greu cu autoritățile portuare „pentru a se asigura că vor exista verificări rapide și eficiente ale pașapoartelor”.
Scopul este ca „un autocar plin de 50 de pasageri să finalizeze acest proces fără întârziere”.
„Este important, de asemenea, ca și restul traficului să nu înregistreze întârzieri”, a adăugat Smith.
Acest lucru se datorează „faptului că autocarele împart spațiul rutier, astfel încât eforturile de prevenire a congestionării în porturile noastre de pe Canalul Mânecii și în jurul acestora vor fi, de asemenea, esențiale”.
Julia Lo Bue-Said, șefa rețelei de agenții de turism Advantage Travel Partnership, a declarat: „Siguranța și securitatea sunt primordiale”.
Cu toate acestea, ea a subliniat, de asemenea, necesitatea de a se asigura că călătorii înțeleg impactul pe care îl vor avea asupra lor.
Lo Bue-Said speră că întârzierile vor fi minime odată ce sistemul va funcționa fără probleme.
Cu toate acestea, ea îi sfătuiește pe călători „să fie pregătiți în caz de întârzieri”.
Întârzierile din cadrul EES ar putea afecta economiile Regatului Unit și ale UE
În ciuda îngrijorărilor, majoritatea cetățenilor britanici intervievați au declarat că ar fi la fel de dispuși să călătorească în Europa și după începerea SEES.
Sondajul realizat de guvernul britanic a arătat că 63% sau mai mult dintre persoanele din toate nivelurile de conștientizare prealabilă au ales această opțiune.
Cu toate acestea, numărul de persoane care își exprimă ezitarea ar putea fi un semn îngrijorător pentru turismul din UE.
Chiar și o scădere temporară a numărului de vizitatori britanici ar fi probabil resimțită în toate destinațiile importante.
Călătorii britanici reprezintă o piață crucială, finalizând aproximativ 67 de milioane de vizite în UE în 2019, înainte de pandemie.
De asemenea, au tendința de a face călătorii mai lungi și de a cheltui mai mult decât alte naționalități.
Numeroase grupuri au solicitat UE să amâne lansarea SECE, prevăzută pentru octombrie 2024.
Unii fac presiuni pentru o lansare la începutul anului 2025 sau până când aplicația mobilă pentru înregistrarea avansată a EES va fi complet pregătită.
Două comisii parlamentare britanice și oficiali francezi au cerut în mod categoric amânarea noilor controale la frontierele UE.
Grupurile de transporturi promit controale fără probleme ale EES, în ciuda îngrijorărilor
În ciuda îngrijorărilor, operatorii de transport insistă asupra faptului că pot pune în aplicare SET fără a provoca un haos și întârzieri substanțiale în trafic.
Getlink, compania care administrează tunelul sub Canalul Mânecii, și Eurostar au asigurat călătorii că, odată ce EES va fi pus în funcțiune, nu va exista haos sau întârzieri mari la terminalele sale.
Cu toate acestea, Eurostar a recunoscut că preconizează doar o creștere de două-trei minute a timpului de procesare a pașapoartelor pentru fiecare persoană.
Portul Dover se așteaptă ca EES să mărească timpul de procesare a controalelor la frontieră de la 45-90 de secunde pe persoană la două minute sau mai mult.
Grupurile de transport recunosc faptul că implementarea SET va cauza întârzieri și schimbări pentru călătorii britanici care se îndreaptă spre UE.
Doar timpul va spune dacă va perturba grav călătoriile între Marea Britanie și Europa continentală în această toamnă.
Deocamdată, o mare parte a rezidenților din Regatul Unit se pregătesc pentru eventualele întârzieri care ar putea să le împiedice sau să le împiedice vacanțele în UE.