Uniunea Europeană (UE) a amânat din nou cu o lună punerea în aplicare a noului său sistem de intrare/ieșire (EES).
Potrivit unui raport publicat de The Independent, noua dată de lansare a EES este stabilită pentru 10 noiembrie 2024.
Amânarea ar putea fi prelungită până la 17 noiembrie pentru a se asigura că toate statele membre ale UE sunt pe deplin pregătite pentru noul sistem.
Cu toate acestea, Comisia Europeană nu a confirmat încă noua dată de lansare a EES.
Planificat inițial să înceapă în 2021, sistemul s-a confruntat cu mai multe obstacole.
Sistemul european de supraveghere este un element esențial al strategiei UE de consolidare a securității frontierelor și de simplificare a procedurilor de imigrare.
Cetățenii țărilor terțe, inclusiv călătorii britanici, trebuie să înregistreze datele biometrice, cum ar fi scanarea amprentelor digitale și imaginile faciale.
Acesta înlocuiește ștampilarea manuală a pașapoartelor prin utilizarea datelor biometrice ale călătorilor pentru a urmări intrările și ieșirile din Spațiul Schengen.
Sistemul EES vizează automatizarea controalelor la frontieră, detectarea depășirilor de ședere și îmbunătățirea securității generale.
Motive pentru întârzierea lansării EES
Întârzierea punerii în aplicare a SEAE a fost atribuită mai multor factori.
O preocupare principală este disponibilitatea tuturor statelor membre ale UE de a trece de la controalele manuale la cele digitale.
Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) a avertizat că multe aeroporturi regionale din UE nu sunt încă pregătite pentru EES.
Această schimbare necesită modernizări semnificative ale infrastructurii, inclusiv instalarea de chioșcuri biometrice și formarea personalului de frontieră.
Multe țări din UE mai au nevoie de timp pentru a crea infrastructura și tehnologia corespunzătoare la punctele de trecere a frontierei.
Un alt motiv este evitarea perturbărilor în timpul perioadelor de vârf de călătorie, cum ar fi vacanța de mijloc de trimestru din octombrie în Regatul Unit.
Directorul executiv al Portului Dover, Doug Bannister, a menționat că „un element de măsuri de precauție” a făcut parte din lansarea EES.
„Ei vor putea să reducă intervenția pentru înregistrare în cazul în care coada devine excesivă”, a declarat el pentru The Independent.
El a adăugat: „Acest lucru va fi disponibil pentru toate porțile de intrare în Uniunea Europeană.”
Cu toate acestea, provocările tehnice și operaționale și modul exact în care va funcționa au contribuit la întârziere.
Bannister a declarat că încă „lucrează la această problemă cu omologii noștri francezi și din Uniunea Europeană”.
Introducerea unei „supape de siguranță”
Împreună cu întârzierea lansării EES, sistemul va avea acum opțiunea de a utiliza o „supapă de siguranță”.
Multe persoane aflate la punctele de trecere a frontierei aglomerate ar putea fi scutite de înregistrarea biometrică la prima intrare în UE odată cu intrarea în vigoare a EES.
Unele state membre ale UE au raportat că verificările de imigrare ale călătorilor ar putea dura de până la patru ori mai mult în cadrul SEAE.
„Supapa de siguranță” ar reduce semnificativ întârzierile și cozile lungi în cazul în care punctele de trecere a frontierei ar fi prea aglomerate.
Acest lucru va ajuta în mod semnificativ punctele de trecere a frontierei dintre Regatul Unit și UE cu controale juxtapuse, în care funcționarii de frontieră din UE efectuează controale privind imigrația în timp ce călătorii se află încă pe teritoriul Regatului Unit.
Aceste puncte de trecere a frontierei dintre Regatul Unit și UE includ portul Dover, tunelul sub Canalul M ânecii din Folkestone și terminalul St. Pancras din Londra.
În comparație cu aeroporturile, aceste puncte de trecere a frontierei au, de asemenea, un spațiu limitat pentru mai multe infrastructuri care să permită efectuarea verificărilor EES.
Sistemul a fost dezvoltat inițial înainte de votul Brexit, presupunând controale „ușoare” pentru cetățenii britanici.
Cu toate acestea, călătorii britanici se confruntă acum cu cerințe mai stricte în cadrul SEAE post-Brexit.
Cu toate acestea, impactul inițial va fi redus drastic de supapa de siguranță, ușurând cererea de colectare a datelor biometrice.
În „circumstanțe excepționale care nu au fost încă definite”, doar unul din zece călători poate trimite date biometrice în timpul lansării EES.
În perioadele de vârf ale călătoriilor, este posibil ca autoritățile locale de imigrare să fie nevoite să stabilească numărul de călători care vor fi supuși înregistrării biometrice.
Lansarea SECE și perioada de tranziție
Operatorii de transport, inclusiv companiile de feriboturi și companiile aeriene, și-au exprimat îngrijorarea cu privire la impactul SRE asupra operațiunilor de călătorie.
Aceștia au solicitat o introducere treptată a colectării datelor biometrice și o perioadă de testare a fiabilității sistemului.
În plus, aceștia au solicitat o campanie de comunicare publică robustă pentru a informa călătorii cu privire la noile cerințe.
Companiile de feriboturi, aeroporturile și alte centre de transport sunt îngrijorate de posibilele blocaje și de impactul asupra orarelor de călătorie.
Fără o punere în aplicare treptată și o comunicare clară, călătorii se pot confrunta cu confuzie și întârzieri, în special în sezoanele aglomerate.
Ca răspuns, UE a propus o perioadă de tranziție de 12 până la 18 luni, în cursul căreia datele biometrice ar putea fi colectate treptat.
O abordare treptată va gestiona fluxul de pasageri și va permite călătorilor și funcționarilor de frontieră să se adapteze lent la noul sistem.
Un ministru al transporturilor din Regatul Unit a menționat pentru prima dată o perioadă de lansare de șase luni, odată cu intrarea în funcțiune a EES.
Acest lucru va ajuta aeroporturile și punctele de trecere a frontierei să își testeze și să își modifice pregătirile EES, dacă este necesar.
Îngrijorări legate de cozile lungi, indisponibilitatea aplicațiilor
Una dintre preocupările semnificative legate de punerea în aplicare a EES este potențialul de a crea cozi lungi la punctele de trecere a frontierei.
O comisie parlamentară din Regatul Unit (UK) a avertizat cu privire la întârzieri de 14 ore și blocaje masive de trafic la activarea EES.
Agențiile de turism au fost informate că întârzierile la graniță ar putea persista până la un an după lansarea EES.
Acest lucru se datorează în principal faptului că călătorii au nevoie de timp pentru a finaliza înregistrarea inițială la SEAE în fața unui polițist de frontieră.
UE dezvoltă, de asemenea, o aplicație mobilă EES pentru a contribui la reducerea timpilor de așteptare, permițând călătorilor să își înregistreze datele biometrice în avans.
Cu toate acestea, încă nu se știe dacă va fi gata înainte de noua dată de lansare a EES, în noiembrie.
În ciuda potențialului aplicației de a ușura procesul, aceasta nu va face fotografii și nu va înregistra amprentele digitale, ceea ce îi limitează eficiența.
Au existat solicitări de amânare a punerii în aplicare a EES până când aplicația este pe deplin operațională.
Călătorii se pregătesc pentru lansarea EES
Călătorii, în special cei din Regatul Unit, ar trebui să se pregătească din timp pentru aceste schimbări.
Această pregătire include înțelegerea noilor cerințe, cum ar fi necesitatea colectării datelor biometrice EES.
De asemenea, este esențial pentru călători să își planifice călătoriile ținând cont de eventualele întârzieri.
Acordarea de timp suplimentar pentru trecerea frontierei și pregătirea pentru scanarea biometrică vor asigura o călătorie fără probleme.
Călătorii ar trebui să urmărească anunțurile oficiale pentru a rămâne informați cu privire la cele mai recente evoluții și termene.