Regatul Unit (UK) a recunoscut recent că nu este pregătit pentru noile controale la frontieră ale Uniunii Europene (UE), Sistemul de intrare/ieșire (EES).
Ministrul imigrației, Seema Malhotra, a declarat în fața Camerei Comunelor că țara se confruntă cu provocări în ceea ce privește punerea în aplicare a SEAE, relatează The Telegraph.
Guvernul nou ales „nu este mulțumit de nivelul de pregătire” stabilit de administrația anterioară.
Malhotra a declarat: „Nu s-au făcut progrese suficiente pentru a se asigura că aceste efecte (precum și alte efecte potențiale) sunt reduse la minimum.”
Ea a adăugat că este probabil să apară perturbări atunci când noile controale la frontierele UE vor fi puse în aplicare la sfârșitul acestui an.
Pentru a încerca să atenueze perturbările de călătorie, Regatul Unit a solicitat UE și statelor membre măsuri extinse.
Aceasta include solicitarea adresată polițiștilor de frontieră francezi de a relaxa verificarea amprentelor digitale pentru călătorii britanici atunci când apar cozi lungi în timpul orelor de vârf de călătorie.
Noi controale la frontierele UE și întârzieri anticipate
Sistemul european de supraveghere electronică va înlocui metoda actuală de ștampilare manuală a pașapoartelor la frontierele externe ale UE.
Acesta va utiliza date biometrice, precum amprentele digitale și recunoașterea facială, pentru a înregistra intrarea și ieșirea resortisanților din afara UE din Spațiul Schengen.
Aceasta include resortisanții țărilor terțe, cum ar fi călătorii britanici, și deținătorii de vize de scurtă ședere.
Acest sistem, care va intra în funcțiune în luna noiembrie a acestui an, urmărește să facă trecerea frontierelor mai sigură și mai eficientă.
Cu toate acestea, se așteaptă ca noile controale la frontierele UE să provoace întârzieri semnificative din cauza timpului suplimentar de care călătorii au nevoie pentru a-și înregistra datele biometrice.
Se anticipează, de asemenea, cozi lungi la punctele de frontieră aglomerate, cum ar fi Portul Dover și Tunelul Canalului M ânecii de la Folkestone.
Timpul de procesare pentru vehicule ar putea crește semnificativ, deoarece călătorii trebuie să coboare din mașini pentru a se înregistra sau pentru a furniza date biometrice.
Un alt punct de blocaj anticipat este terminalul Eurostar de la stația St. Pancras din Londra.
Cele trei puncte de trecere a frontierei dintre Regatul Unit și UE sunt juxtapuse. Aceasta înseamnă că polițiștii de frontieră francezi efectuează controale de imigrare asupra călătorilor înainte ca aceștia să părăsească Regatul Unit.
Creșterea timpului de procesare ca urmare a EES ar putea duce la cozi lungi și la perturbarea călătoriilor, în special în timpul orelor de vârf.
O abordare flexibilă a implementării EES
Malhotra a subliniat că guvernul ia măsuri pentru a îmbunătăți pregătirile pentru SRE și pentru a reduce la minimum perturbările de călătorie.
Aceasta include negocierea cu UE și cu statele membre a unor măsuri de urgență extinse atunci când cozile devin prea lungi.
Una dintre măsuri este aceea de a permite polițiștilor de frontieră francezi să relaxeze cerința de scanare a amprentelor digitale pentru călătorii britanici în timpul orelor aglomerate.
Polițiștii de frontieră francezi pot permite cetățenilor britanici să treacă frontiera fără a le lua amprentele digitale sau scanarea facială atunci când cozile sunt excesiv de lungi.
Această flexibilitate în ceea ce privește punerea în aplicare a noilor controale la frontierele UE va fi valabilă în primele șase luni de la intrarea în funcțiune a EES.
Malhotra a declarat că guvernul susține extinderea acestei flexibilități dincolo de perioada vacanței de vară pentru a preveni așteptările lungi și întârzierile.
Extinderea zonei de control la frontieră
Ministerul de Interne a anunțat, de asemenea, o nouă legislație care permite polițiștilor de frontieră francezi să lucreze într-o zonă extinsă de control al frontierei în portul Dover, după cum a raportat BBC.
În prezent, polițiștii de frontieră francezi sunt limitați la îndeplinirea sarcinilor lor în partea de est a portului.
Cu această nouă lege, ei vor putea să se extindă și să efectueze controale și în zona de vest.
Oficialii portului Dover au desemnat secțiunea vestică pentru a gestiona noile controale la frontiera UE, în special pentru pasagerii autocarului.
Această extindere ar trebui să contribuie la gestionarea mai eficientă a fluxului de persoane, în special în momentul intrării în vigoare a SEAE.
Oficialii britanici și francezi lucrează la actualizarea acordului lor privind controlul frontierelor, care ar permite extinderea zonei de control din portul Dover.
În plus, Getlink, operatorul tunelului sub Canalul Mânecii, a investit în modernizări semnificative ale infrastructurii, cum ar fi un nou spațiu de trecere acoperit, pentru controalele EES.
Eurostar a investit, de asemenea, în mai multe chioșcuri EES și este pregătit să deschidă spații în caz de cozi interminabile din cauza spațiului limitat de la St. Pancras.
Alte măsuri de atenuare a întârzierilor EES
Noul sistem este conceput pentru a spori securitatea. Cu toate acestea, ministrul britanic al imigrației a subliniat că acesta nu ar trebui să împovăreze în mod nejustificat călătorii sau să perturbe comerțul și turismul.
Printre măsurile suplimentare de minimizare și gestionare a întârzierilor preconizate se numără angajarea de personal suplimentar la frontieră.
În mod similar, guvernul britanic intenționează să modernizeze infrastructura la punctele de frontieră cheie pentru a se adapta noilor controale la frontiera UE.
De asemenea, se are în vedere o implementare treptată a EES pentru a soluționa orice probleme înainte ca sistemul să devină pe deplin operațional.
Acest lucru va permite oficialilor să identifice și să rezolve problemele într-un mod controlat, minimizând perturbările atunci când sistemul va intra în funcțiune.
Guvernul britanic pregătește, de asemenea, comunicări ample pentru a sensibiliza publicul călător din Regatul Unit.
Un sondaj realizat de Ministerul Transporturilor din Regatul Unit a arătat că mai mult de jumătate dintre adulții britanici încă nu cunoșteau sistemul EES.
Sondajul a arătat, de asemenea, că noile controale la frontierele UE ar putea împiedica britanicii să viziteze UE.
„Este în interesul atât al Regatului Unit, cât și al UE să conlucrăm în ceea ce privește obiectivele noastre comune pentru a ne asigura că menținem granițele sigure, reducând în același timp la minimum orice perturbare cauzată de EES”, a declarat Malhotra.
Mai multe îngrijorări cu privire la noile controale la frontierele UE
Industria turismului, deja afectată de impactul Brexitului și al pandemiei, se teme de alte perturbări care ar putea afecta călătoriile și turismul.
Experții din domeniu și-au exprimat, de asemenea, îngrijorarea cu privire la gradul de pregătire al infrastructurii și al personalului pentru a face față noilor cerințe.
Au existat cereri de amânare a punerii în aplicare a SES până la începutul anului 2025, pentru a permite Regatului Unit și UE să se pregătească.
Asociația Internațională de Transport Aerian și-a exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că aeroporturile regionale, mai mici, din UE nu sunt încă pregătite pentru EES.
Aplicația mobilă EES menită să ajute la evitarea cozilor lungi la frontieră nu va fi gata până în octombrie.
Încă nu se știe dacă acesta va fi disponibil călătorilor până la noua dată de lansare a EES din noiembrie.
Călătorii sunt sfătuiți să se informeze cu privire la noile cerințe și să își planifice călătoriile în consecință pentru a evita eventualele întârzieri.