Noua autorizație electronică de călătorie (ETA) a Regatului Unit (UK) pune în pericol acordul încheiat cu guvernul francez cu privire la călătoriile școlare.
Începând cu 2 aprilie 2025, toți resortisanții europeni, inclusiv elevii din Franța, trebuie să obțină o ETA înainte de a călători în Regatul Unit.
Vizitatorii francezi și alți vizitatori europeni pot începe să solicite o ETA la 5 martie 2025.
Cu toate acestea, una dintre puținele cerințe pentru o ETA este un pașaport, pe care nu mulți cetățeni europeni îl au.
Această cerință intră în contradicție directă cu dispoziția privind numai cartea de identitate, prevăzută de acordul inițial Franța-Marea Britanie privind excursiile școlare.
Acordul de călătorie școlară Franța-UK
În decembrie 2023, un acord între cele două țări a introdus noi reguli pentru a ușura cerințele de călătorie pentru grupurile școlare franceze care vizitează Regatul Unit.
În cadrul acestui acord, studenții francezi puteau călători în Marea Britanie folosind doar cărțile lor de identitate naționale.
Pe de altă parte, elevii din afara UE înscriși în școli franceze pot participa la aceste excursii fără a avea nevoie de viză.
Acest acord a redus costurile și birocrația, stimulând o creștere de 30% a vizitelor școlare franceze în Regatul Unit.
A fost o redresare promițătoare după ani de declinuri legate de Brexit. Cu toate acestea, viitoarea ETA a Regatului Unit amenință să submineze succesul acesteia.
Acest lucru a stârnit îngrijorare în rândul educatorilor francezi și al organizatorilor de călătorii, care se tem că programul ar putea fi întrerupt.
Îngrijorări din partea instituțiilor de învățământ și a organizatorilor de călătorii școlare în Franța
Valérie Boned, președinte al Les Entreprises du Voyage, un grup francez din industria turismului, i-a scris ministrului britanic de interne, Yvette Cooper.
Potrivit Financial Times, scrisoarea lui Boned solicita clarificări urgente cu privire la statutul programului de excursii școlare și la necesitatea unei acțiuni rapide.
„Cu cât reușim mai repede să clarificăm situația, cu atât impactul asupra numărului de excursii școlare pentru 2025 va fi mai mic”, a scris ea.
Scrisoarea sa a subliniat presiunea pe care noua schemă ETA ar putea-o pune asupra planificării.
Acesta a subliniat, de asemenea, posibilitatea reală ca școlile franceze să opteze pentru anularea călătoriilor din cauza sarcinilor logistice sporite.
Profesorii francezi, precum Isabelle Regiani, profesoară la școala gimnazială Jean Jaurès din Sarreguemines, și-au exprimat frustrarea.
Ea a explicat: „A cere grupurilor supravegheate de adolescenți de 15 ani să treacă prin procesul ETA pentru o scurtă călătorie în Anglia este un nonsens total.”
Regina a observat că mulți dintre colegii ei obișnuiau să organizeze excursii de o zi în Anglia, dar se răzgândesc din cauza birocrației.
„Sperăm că guvernul britanic va reconsidera situația”, a adăugat ea.
Impactul educațional și cultural al excursiilor școlare
Programul de excursii școlare Franța-Marea Britanie a fost lăudat pe scară largă pentru rolul său în promovarea schimburilor culturale și educaționale.
De la acordul din 2023, mii de studenți francezi au avut ocazia să cunoască cultura Regatului Unit.
Aceștia au avut ocazia să viziteze repere britanice, să participe la cursuri de limbi străine și să experimenteze cultura britanică la fața locului.
Edward Hisbergues, directorul PG Trips, un furnizor francez de excursii școlare, a declarat că menținerea programului este „esențială” pentru a preveni o scădere a excursiilor școlare franceze în Regatul Unit.
Un sondaj PG Trips a arătat că peste 75 % dintre profesorii francezi ar fi mai puțin dispuși să organizeze excursii școlare dacă ETA din Regatul Unit ar complica călătoriile.
Oficialii francezi au subliniat importanța programului ca o verigă esențială în dezvoltarea relațiilor franco-britanice în rândul generațiilor tinere.
Un purtător de cuvânt al guvernului a declarat: „Suntem în contact strâns cu omologii noștri britanici, astfel încât acesta să rămână pe deplin operațional”.
Echilibrul dintre securitate și accesibilitate
Sistemul ETA face parte din inițiativa mai amplă a Regatului Unit de modernizare și eficientizare a controlului la frontieră.
Cu ETA, toți vizitatorii care nu au obligația de a deține viză trebuie să își înregistreze detaliile și planurile de călătorie înainte de a ajunge în Regatul Unit.
Acest lucru va contribui la îmbunătățirea securității, deoarece călătorii vor fi supuși unei verificări prealabile înainte de a ajunge în țară.
Aplicația ETA este concepută pentru a fi rapidă, necesitând pașaportul călătorului, informații personale, răspunsuri la întrebări de securitate și o taxă.
Cu toate acestea, obligativitatea pașapoartelor pentru toți călătorii, inclusiv pentru copii, reprezintă o provocare semnificativă pentru grupurile școlare franceze, care folosesc de obicei cărți de identitate pentru călătorii.
Noul sistem de control la frontieră al UE, Sistemul de intrare/ieșire (EES), își propune să atingă obiective de securitate similare.
Acesta va înlocui ștampilarea manuală a pașapoartelor prin înregistrarea fiecărei intrări și ieșiri a resortisanților din afara UE prin intermediul datelor biometrice.
Cu toate acestea, lansarea EES a fost avertizată că va cauza întârzieri mari în procesarea frontierelor, în special în etapele inițiale.
Acest lucru se datorează faptului că înregistrarea amprentelor digitale și a scanării faciale este limitată la frontieră, fără posibilitatea de a o face din timp.
Aceste sisteme suprapuse au ridicat semne de întrebare cu privire la accesibilitatea și atractivitatea generală a călătoriilor în Regatul Unit pentru vizitatorii europeni.
Un posibil compromis?
Cu doar câteva luni înainte de punerea în aplicare a ETA, școlile franceze și organizațiile de turism așteaptă o decizie din partea Ministerului de Interne britanic.
Participanții la excursia școlară în Franța pot beneficia de o derogare de la cerințele privind pașaportul și ETA pentru a respecta acordul privind excursia.
Cu toate acestea, exceptarea oficială de la cerința ETA nu a fost încă confirmată.
Unii oficiali din cadrul guvernului britanic au sugerat că acest lucru ar putea fi posibil dacă Franța și alte națiuni ale UE prezintă o cerere unitară.
Pe măsură ce discuțiile continuă, profesorii își păstrează speranța că guvernul britanic va reconsidera situația.
Viitorul programului de excursii școlare Franța-Marea Britanie atârnă în balanță în timp ce școlile și familiile așteaptă o decizie finală.