Liderii industriei din Regatul Unit (UK) îndeamnă guvernul să reconsidere calendarul de lansare a noii sale autorizații electronice de călătorie (ETA).
ETA și Sistemul de intrare/ieșire (EES) al Uniunii Europene (UE) ar putea avea un impact semnificativ asupra persoanelor care călătoresc frecvent între Regatul Unit și UE.
Aceștia avertizează că introducerea simultană a ETA și a EES ar putea conduce la provocări și întârzieri majore în ceea ce privește călătoriile.
Aceste noi sisteme ar putea duce la întârzieri prelungite, confuzie și potențială aglomerație la punctele de control de frontieră aglomerate.
Gareth Williams, șeful parteneriatelor strategice ale Eurostar, a vorbit în fața Comisiei pentru justiție și afaceri interne a Lorzilor în octombrie 2024.
„Ne-am întrebat dacă nu putem avea două sisteme introduse în același timp”, a declarat el, conform unui raport al Euronews Travel.
ETA și EES
ETA din Regatul Unit este un sistem nou care impune călătorilor fără viză să solicite online o autorizație prealabilă înainte de călătorie.
Sistemul urmărește să îmbunătățească securitatea prin înregistrarea cu exactitate a intrărilor și ieșirilor călătorilor și prin preselecția acestora înainte de sosire.
Pe de altă parte, Sistemul european de supraveghere electronică va utiliza date biometrice pentru a urmări vizitatorii din afara UE care intră și ies din Spațiul Schengen.
Aceasta înseamnă că persoanele care călătoresc în afara UE, inclusiv cetățenii britanici, trebuie să se înregistreze și să prezinte amprentele digitale și scanările faciale la frontieră.
Sistemul EES vizează, de asemenea, urmărirea mai precisă a circulației cetățenilor și rezidenților din afara UE, asigurându-se că aceștia nu depășesc limita de 90 de zile.
Liderii din turism se tem că lansarea simultană a celor două sisteme în 2025 ar putea provoca așteptări lungi și confuzie.
Acest lucru ar putea fi îngrijorător în special pentru cei care navighează prin sistemele EES și ETA atunci când trec frontiera dintre Regatul Unit și UE.
Acestea includ tunelul sub Canalul Mânecii, portul Dover, stația Eurostar St. Pancras și alte porturi și aeroporturi importante din UE.
Preocupări cu privire la lansarea simultană a ETA și a EES
În 2025, vor fi introduse mai multe sisteme de frontieră noi, inclusiv AI interactiv, ETA, EES și Sistemul european de informații și autorizare privind călătoriile(ETIAS).
„Preocuparea noastră este că sistemele nu sunt interconectate”, a declarat el.
Williams a explicat că sistemele „solicită informații foarte similare prin canale diferite”.
El a adăugat: „Cu cât solicitați mai mult aceleași informații, cu atât veți obține mai puțină conformitate.”
„Am cerut Regatului Unit și UE să facă un pas înapoi”, a declarat Williams.
John Keefe, director de afaceri publice la Getlink, a exprimat aceleași îngrijorări cu privire la potențiala presiune asupra infrastructurii.
„Trebuie să evităm un scenariu în care testăm două sisteme noi pe populație deodată”, a declarat el în fața Camerei Lorzilor din Regatul Unit.
Impactul asupra trecerii frontierelor
Operatorii de turism și personalul de frontieră ar avea nevoie de sprijin semnificativ pentru a gestiona atât ETA, cât și EES.
Infrastructura de frontieră ar putea necesita modernizări digitale, iar personalul suplimentar ar putea fi necesar pentru a ajuta călătorii să navigheze printre noile cerințe.
Nichola Mallon, Head of Trade and Devolved Policy la Logistics UK, a remarcat faptul că pregătirea pentru SRE era deja o problemă pentru întreprinderile de transport.
Ea a adăugat că implementarea pe scară largă a ETA ar putea complica și mai mult operațiunile.
De asemenea, Mallon a afirmat că pregătirea ar trebui să garanteze că sistemul informatic care stă la baza SEAE ar trebui să fie robust.
Ea a inclus, de asemenea, disponibilitatea aplicației mobile EES, care ar putea permite călătorilor să preînregistreze informațiile pentru cozi scurte.
EES nu a fost încă testat în scenarii reale, iar aplicația sa mobilă este încă în curs de dezvoltare.
Impactul asupra călătorilor
Cei care călătoresc frecvent sau cei care nu sunt familiarizați cu cele două sisteme le pot găsi confuze și pot avea nevoie de mai multă asistență.
Acest lucru ar putea duce la întârzieri minore care se pot acumula rapid, ducând la pierderea conexiunilor, în special în sezoanele aglomerate de călătorie.
Experții în turism avertizează, de asemenea, cu privire la potențialul impact economic în cazul în care implementarea dublă a ETA și EES descurajează turiștii și persoanele care călătoresc în interes de afaceri.
Mulți călători s-ar putea simți nesiguri cu privire la noile cerințe, iar complicațiile suplimentare ar putea descuraja oamenii să viziteze Regatul Unit sau UE.
Acest lucru ar putea afecta economiile locale europene care depind de turism.
Posibilă lansare eșalonată a EES în 2025
Inițial programată să fie lansată în 2022, EES s-a confruntat cu multiple întârzieri din cauza unor probleme tehnice și logistice.
Data planificată de lansare, 10 noiembrie, a fost amânată, iar lansarea treptată este acum anticipată pentru 2025.
Comisarul european pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a invocat lipsa de pregătire a statelor membre.
Franța, Germania și Țările de Jos găzduiesc principalele aeroporturi ale UE și gestionează o mare parte din traficul internațional al UE.
Agenția eu-LISA, responsabilă de infrastructura IT a UE, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la reziliența sistemului care stochează datele EES.
Liderii din industria britanică consideră această amânare drept o șansă de a eșalona implementările ETA și EES, facilitând tranziția pentru călători și personalul de frontieră.
În loc să lanseze ambele sisteme în același timp, SET ar putea începe cu puncte de implementare limitate, extinzându-se treptat în întreaga UE.
Williams a sugerat o lansare treptată, în cadrul căreia doar 5-10% dintre călători să utilizeze EES inițial.
Această abordare ar ajuta la identificarea și rezolvarea problemelor tehnice în locații mai mici, mai puțin circulate, înainte de a trece la locații mai aglomerate.
Keefe a declarat că această abordare treptată ar putea preveni copleșirea infrastructurii și a resurselor și ar putea provoca perturbări semnificative.
„O lansare treptată ar putea reduce presiunea asupra porturilor importante, oferind personalului timp să se adapteze”, a subliniat Keefe.
Calendarul de punere în aplicare al ETA
Williams a recunoscut că incertitudinea legată de lansarea EES complică planificarea Ministerului de Interne al Regatului Unit în cazul în care acesta ar trebui să amâne lansarea ETA.
Sistemul ETA și-a început lansarea treptată în octombrie 2023, când a devenit obligatoriu pentru cetățenii qatarioți care vizitează Regatul Unit.
Restul statelor din Consiliul de Cooperare al Golfului (CCG) – Bahrain, Kuweit, Oman, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite – au început să utilizeze sistemul ETA în februarie 2024.
Ministerul de Interne anunțase deja implementarea pe scară mai largă a sistemului ETA în 2025.
Sistemul va începe să accepte cereri din partea resortisanților non-europeni, fără viză, începând cu 27 noiembrie 2024.
Permisul digital va fi obligatoriu pentru aceștia începând cu 8 ianuarie 2025.
Până la 2 aprilie 2025, toți cei care călătoresc în Regatul Unit fără viză, inclusiv europenii, trebuie să aibă o ETA înainte de călătorie.
Cetățenii europeni pot începe să solicite ETA la 5 martie 2024.
Guvernul britanic nu a anunțat încă modificări ale calendarului, iar UE nu a confirmat încă o dată de lansare a EES în 2025.
Cu toate acestea, preocupările ridicate de Eurostar, Getlink și Logistics UK subliniază importanța unei tranziții bine planificate.
Deocamdată, călătorii sunt sfătuiți să fie atenți la anunțurile oficiale privind ETA și EES și să se pregătească pentru modificări ale cerințelor de călătorie.