Aeroportul Heathrow, unul dintre cele mai aglomerate noduri aeriene din lume, se pregătește pentru pierderi financiare semnificative în următorii ani.
Pierderile preconizate se datorează punerii în aplicare de către Regatul Unit (UK) a noului său sistem de autorizare electronică a călătoriilor (ETA) pentru vizitatorii fără viză.
Sistemul a fost deja pus în aplicare pentru cetățenii din Consiliul de Cooperare al Golfului (CCG ). Acesta urmează acum să fie extins la toți vizitatorii fără viză în 2025.
Acesta va include în curând călătorii din Statele Unite (SUA), Canada și Europa care se îndreaptă spre Regatul Unit.
Noul sistem ETA din Regatul Unit este conceput pentru a întări securitatea la frontieră. Acesta permite guvernului să preselecteze călătorii cu risc scăzut înainte de sosirea lor.
Cu toate acestea, toți călătorii fără viză trebuie să plătească o taxă de solicitare online și să primească o ETA înainte de călătoria lor în Regatul Unit.
Acesta va fi necesar pentru toate călătoriile scurte de până la șase luni, inclusiv pentru turism, vizite de familie, activități comerciale permise și studii de scurtă durată.
De asemenea, ETA va fi obligatorie pentru toți resortisanții fără viză care tranzitează Regatul Unit, indiferent dacă trec sau nu prin controlul de frontieră.
Având deja unele pierderi din cauza schemei ETA pentru cetățenii din Golf, implementarea pe scară largă ar putea aduce și mai multe probleme pentru finanțele Heathrow.
Impactul schemei ETA din Regatul Unit asupra Aeroportului Heathrow
Noul sistem ETA din Regatul Unit este pe cale să afecteze un număr substanțial de călători, solicitând o taxă de 10 lire sterline pentru autorizarea online înainte de călătorie.
Aeroporturile și industria aeriană au declarat că sprijină obiectivul sistemului de a spori securitatea frontierelor.
Cu toate acestea, experții din industria aeriană avertizează că impunerea acestei taxe pentru pasagerii aflați în tranzit ar putea reduce drastic numărul de pasageri de la Heathrow.
Heathrow este un nod central de tranzit pentru zborurile internaționale, cu milioane de pasageri care tranzitează anual aeroportul.
Aeroportul se bazează foarte mult pe pasagerii de tranzit, care reprezintă aproximativ 30% din traficul său total.
Unele zboruri, în special rutele lung-curier, depind de acești călători pentru a rămâne profitabile.
Cu toate acestea, noua cerință ETA pentru pasagerii în tranzit ar putea determina călătorii să aleagă alte aeroporturi care nu impun această restricție.
Pasagerii, în special cei care folosesc Heathrow ca punct de tranzit către alte destinații, ar putea opta pentru alte aeroporturi europene.
Aceasta include Amsterdam Schiphol sau Paris Charles de Gaulle, care nu au taxe similare sau cerințe de autorizare pentru călătorii în tranzit.
După cum a subliniat Thomas Woldbye, CEO al Heathrow, cerința ETA pentru pasagerii în tranzit ” dezavantajează aeroporturile britanice din punct de vedere competitiv„.
Pierderile estimate ale aeroportului Heathrow ca urmare a schemei ETA
Aeroportul a raportat deja o scădere semnificativă a numărului de pasageri din țările CCG în care a fost pus în aplicare sistemul ETA.
ETA a fost lansată inițial pentru resortisanții qatarioți în noiembrie 2023.
Restul țărilor CCG – Bahrain, Kuwait, Oman, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite (EAU) – au urmat în februarie 2024.
Potrivit Heathrow, aproximativ 19 000 de pasageri mai puțin au călătorit din Qatar în primele patru luni ale lansării ETA.
În august 2024, la opt luni după introducerea ETA, Heathrow a înregistrat o scădere de 90 000 de pasageri din aceste țări.
Având în vedere că sistemul ETA va include vizitatorii europeni și americani în 2025, aeroportul se teme că tot mai mulți călători vor evita Heathrow.
Acest lucru va afecta, de asemenea, companiile aeriene britanice majore, precum British Airways și Virgin Atlantic. Ambele prosperă din zborurile de tranzit aerian în Europa.
De asemenea, va afecta Star Alliance, care utilizează Heathrow ca aeroport de legătură pentru transportatori precum Lufthansa, United, Air Canada și Singapore Airlines.
Această pierdere de pasageri poate pune în pericol rute de zbor de lungă durată și reduce atractivitatea globală a Heathrow ca centru internațional.
Conform analizei The Independent, al patrulea cel mai aglomerat aeroport din lume ar putea pierde până la patru milioane de pasageri anual din cauza schemei ETA.
Heathrow și-a exprimat în mod repetat îngrijorarea că scăderea drastică a numărului de pasageri ar putea afecta aeroportul și economia Regatului Unit.
The Independent estimează că scăderea numărului de pasageri ar putea duce la o pierdere anuală cuprinsă între 2,5 și 5 miliarde de lire sterline.
Aceasta include nu numai vânzarea de bilete, ci și cheltuieli semnificative la comercianții cu amănuntul și restaurantele din aeroporturi, precum și venituri pierdute pentru companiile aeriene.
ETA ar putea împiedica performanța robustă a aeroportului Heathrow
Punerea în aplicare pe scară largă a noului sistem ETA din Regatul Unit amenință, de asemenea, să împiedice creșterea record înregistrată de Heathrow în acest an.
Pierderile preconizate ale aeroportului vin într-un moment în care acesta a înregistrat performanțe excepționale.
Aeroportul Heathrow a înregistrat o creștere semnificativă a traficului de pasageri în iulie 2024, deservind aproape opt milioane de pasageri.
Aceasta reprezintă o creștere de 4,2 % a numărului de pasageri față de aceeași lună a anului trecut.
Această creștere a făcut din Heathrow cel mai aglomerat aeroport din Europa pentru prima jumătate a anului 2024.
Acesta a depășit rivali importanți precum Amsterdam Schiphol, Frankfurt și Paris Charles de Gaulle.
Heathrow a stabilit, de asemenea, noi recorduri săptămânale, cu peste 1,8 milioane de pasageri care au tranzitat aeroportul în fiecare săptămână timp de trei săptămâni consecutive.
Directorul general al Heathrow, Woldbye, a declarat că aeroportul este pe cale să atingă un nou obiectiv „nemaivăzut”, acela de a deservi opt milioane de pasageri într-o lună.
Această creștere a traficului a fost parțial determinată de cererea puternică de călătorii internaționale în urma pandemiei COVID-19.
Având în vedere aceste rezultate pozitive, Heathrow a îndemnat guvernul să reconsidere impunerea sistemului ETA pentru pasagerii în tranzit.
Woldbye consideră că guvernul ar putea contribui la menținerea dinamicii aeroportului prin exceptarea călătorilor în tranzit de la cerința ETA.
Acest lucru ar permite Heathrow să rămână competitiv la nivel mondial și ar aduce beneficii industriei și economiei Regatului Unit.
Poziția guvernului britanic privind ETA pentru călătorii în tranzit
Fostul guvern conservator a insistat că exceptarea pasagerilor în tranzit de la sistemul ETA ar putea reprezenta un risc major pentru securitate.
Acesta a subliniat că ETA „oprește persoanele care ar putea folosi zborurile de legătură pentru a evita obținerea permisiunii de a călători în Regatul Unit”.
Confirmarea de către noul guvern laburist al Regatului Unit a implementării pe scară largă a sistemului ETA în 2025 demonstrează angajamentul acestuia de a consolida securitatea națională.
Cu toate acestea, Heathrow și alți experți din industria aeriană susțin că costul politicii ar putea depăși beneficiile acesteia.
Acest lucru este evident în special în ceea ce privește impactul economic asupra sectorului aviației.
Ca răspuns la aceste preocupări, Heathrow continuă să facă lobby pe lângă guvern pentru a obține o derogare pentru pasagerii în tranzit.
Acest lucru este evident în special în ceea ce privește impactul economic asupra sectorului aviației.
Ca răspuns la aceste preocupări, Heathrow continuă să facă lobby pe lângă guvern pentru a obține o derogare pentru pasagerii în tranzit.