Fiți atenți la site-urile de escrocherie atunci când solicitați permise de călătorie electronice.
Frontex a avertizat călătorii și profesioniștii din domeniul călătoriilor cu privire la creșterea numărului de site-uri web neoficiale pentru Sistemul european de autorizare a călătoriilor (ETIAS).
Frontex supraveghează frontierele externe ale Uniunii Europene (UE) și face schimb de informații cu statele membre și cu țările vecine afectate de migrație și de criminalitatea transfrontalieră.
ETIAS este noul permis de călătorie electronic pentru călătorii care nu au nevoie de viză pentru a intra în spațiul Schengen.
UE va introduce treptat ETIAS pentru toți resortisanții scutiți de viză la jumătatea anului 2025.
Odată ce va deveni operațională, persoanele care călătoresc fără viză trebuie să solicite o autorizație de călătorie înainte de a vizita spațiul Schengen al UE.
Acest sistem va efectua o preselecție a călătorilor în ceea ce privește securitatea, imigrația și riscurile pentru sănătate, consolidând astfel securitatea frontierelor UE.
Frontex a avertizat cu privire la apariția a nu mai puțin de 60 de site-uri web ETIAS neoficiale care sunt acum online, a raportat Travel Weekly.
Intermediarii care solicită ETIAS în numele călătorilor
Este perfect legal ca societățile sau furnizorii terți să ofere servicii pentru a ajuta călătorii în procesul de solicitare a vizelor.
Cu toate acestea, Frontex avertizează că și agențiile de turism și alți profesioniști din domeniul călătoriilor trebuie să utilizeze site-ul oficial al ETIAS: europa.eu/etias.
„Odată ce ETIAS va fi lansat, intermediarii comerciali vor trebui să folosească site-ul oficial al ETIAS – singurul canal oficial – pentru a solicita autorizația de călătorie în numele clienților lor”, a precizat agenția de frontieră a UE într-un comunicat de presă.
De asemenea, Frontex a avertizat călătorii să discearnă cui împărtășesc informațiile personale și pașaportul.
„În timp ce unele dintre site-urile [the ETIAS third-party] sunt administrate de întreprinderi autentice, altele nu sunt la fel de demne de încredere”, a declarat agenția de frontieră.
Pentru a completa o cerere ETIAS, călătorii vor trebui să dezvăluie informații pertinente, cum ar fi numele, data nașterii, numărul pașaportului și datele de contact.
De asemenea, este esențial să luați în considerare cât de mult sunt dispuși să plătească în plus față de taxa de înscriere.
O cerere ETIAS costă 7 euro și este valabilă pentru mai multe vizite scurte în spațiul Schengen timp de trei ani.
Orice alte taxe plătite în plus față de costul unei cereri ETIAS sunt plătite unor intermediari terți.
Impactul ETIAS, EES asupra cetățenilor britanici
Directorul executiv al Asociației agențiilor de turism britanice (ABTA), Mark Tanzer, a declarat că ETIAS și Sistemul de intrare/ieșire (EES) ale UE „au un impact asupra tuturor cetățenilor britanici care călătoresc în țările UE”.
ABTA este cea mai mare asociație comercială a agențiilor de turism, a turoperatorilor și a industriei de turism din Marea Britanie.
EES este noul sistem automatizat de control biometric la frontieră al UE, care urmează să fie lansat în octombrie 2024.
În locul ștampilării manuale a pașapoartelor, sistemul european de securitate a datelor înregistrează intrarea și ieșirea cetățenilor din afara UE în spațiul Schengen prin intermediul scanării faciale sau al amprentelor digitale.
Tanzer a recunoscut într-un comunicat „riscul real ca oamenii să se lase păcăliți de site-uri neoficiale pentru a obține un ETIAS”.
De asemenea, acesta a subliniat rolul crucial al membrilor ABTA „în oferirea de sfaturi și îndrumări clienților lor pentru a-i ajuta să înțeleagă schimbările și ceea ce trebuie să facă”.
În acest sens, el a invitat toți membrii ABTA să participe la un webinar în această săptămână cu experți de la DG Home și Frontex.
DG Home este departamentul Comisiei Europene responsabil cu migrația și afacerile interne, precum și departamentul care se ocupă de implementarea Strategiei europene de ocupare a forței de muncă.
ETIAS s-ar putea confrunta cu noi întârzieri
UE va lansa sistemele EES și ETIAS până în octombrie 2024 și, respectiv, până la jumătatea anului 2025, în așteptarea unor eventuale eșecuri.
Cu toate acestea, Europol și Frontex au avertizat că problemele persistente ar putea împiedica în continuare punerea în aplicare a unui nou sistem.
Europol este agenția de aplicare a legii a UE care sprijină toate statele membre în prevenirea și combaterea infracțiunilor grave și a terorismului.
Frontex și-a exprimat îngrijorarea cu privire la întârzierile în ceea ce privește instrumentele esențiale pentru ETIAS, care afectează procesele de control al călătorilor și de apel.
Unele țări din UE nu au aprobat modele de recurs, nu au adoptat legi ETIAS și nu au instituit proceduri de recurs, ceea ce ar putea duce la probleme de conformitate.
Pe de altă parte, Europol se confruntă cu provocări în ceea ce privește planificarea proiectelor și alocarea resurselor din cauza întârzierilor în dezvoltarea sistemului central ETIAS.
Agenția lucrează la o nouă „listă de supraveghere” pentru potențialii teroriști și infractori.
De asemenea, solicită permisiunea de a utiliza datele cetățenilor din statele din afara UE pentru evaluarea cererilor ETIAS.
În plus, Europol a precizat că are nevoie de încă 38 de posturi cu normă întreagă pentru a procesa cererile de autorizație de călătorie în termen de 60 de ore.
EES poate provoca întârzieri mari la frontierele UE-Marea Britanie
Comisia de control european a Parlamentului britanic (UK) a avertizat călătorii cu privire la posibile întârzieri de 14 ore la granița dintre Marea Britanie și UE.
Timpii lungi de așteptare sunt cauzate în principal de călătorii care sosesc cu mașini sau autocare la controalele de frontieră.
Pasagerii vor trebui să coboare din autovehicule pentru a se înregistra și a fi supuși unor controale biometrice înainte de a se întoarce la autovehicule.
Comitetul a primit dovezi că verificarea biometrică la frontieră ar putea duce la întârzieri și la reducerea numărului de pasageri ai Eurostar.
Eurostar este un serviciu feroviar internațional de mare viteză care leagă Belgia, Franța, Germania, Țările de Jos și Regatul Unit.
High Speed 1 (HS1), proprietarul și operatorul liniei și al stațiilor dintre Londra și tunelul sub Canalul Mânecii, a declarat că are nevoie de mai multe chioșcuri EES.
Aceasta a adăugat că ar fi dificil să se implementeze SET în stația St. Pancras din Londra din cauza spațiului limitat.
Experții în domeniul călătoriilor au solicitat o punere în aplicare treptată a SET pentru a evita neplăcerile grave pentru călători.
Aceștia au subliniat, de asemenea, că permiterea călătorilor de a înregistra online datele biometrice în avans poate reduce perturbările la frontieră.
Comitetul european de control analizează interoperabilitatea sistemelor EES, ETIAS și ETA ( Electronic Travel Authorization ) din Regatul Unit la frontiere.