Industria logistică din Regatul Unit (UK) și-a exprimat îngrijorarea cu privire la potențialele întârzieri în implementarea noului sistem de intrare/ieșire (EES) al Uniunii Europene (UE).
Logistics UK a avertizat că întârzierile provocate de punerea în aplicare a EES ar putea perturba semnificativ aprovizionarea cu mărfuri între Regatul Unit și UE.
Asociația profesională a industriei logistice solicită guvernului să ia măsuri rapide pentru a reduce riscurile generate de aceste întârzieri.
Lansarea EES a fost programată inițial pentru noiembrie 2024. Cu toate acestea, UE a confirmat amânarea acesteia, oferind o ușurare temporară industriei.
Cu toate acestea, industria are nevoie de soluții pe termen lung pentru a preveni întreruperile lanțului de aprovizionare odată cu intrarea în funcțiune a sistemului.
Cum ar putea afecta întârzierile EES logistica și comerțul
EES este noul sistem automatizat care înregistrează intrarea și ieșirea din Spațiul Schengen a cetățenilor și rezidenților din afara UE.
Scopul său este de a spori securitatea frontierelor prin colectarea datelor biometrice, cum ar fi amprentele digitale și scanările faciale, în loc de ștampilarea pașapoartelor.
Cu toate acestea, se ridică, de asemenea, îngrijorări cu privire la posibilele întârzieri la punctele de frontieră aglomerate, în special în etapele inițiale de punere în aplicare.
Nichola Mallon, șef al departamentului de comerț și politici descentralizate din cadrul Logistics UK, a explicat semnificația problemei într-un comunicat de presă.
„Lanțul de aprovizionare al Regatului Unit se bazează pe exportul și importul de bunuri atunci când acestea sunt necesare – întârzierile ar putea avea un impact semnificativ asupra disponibilității bunurilor.”
Ea a menționat că strâmtoarea Short Straits, ruta critică a lanțului de aprovizionare dintre Dover și Calais, este o legătură vitală pentru comerțul dintre Regatul Unit și UE.
Acesta transportă peste jumătate din toate mărfurile care circulă între Regatul Unit și UE, fiind una dintre cele mai importante rute comerciale atât pentru exporturi, cât și pentru importuri.
Potențialele întârzieri cauzate de noile controale biometrice EES ar putea crea blocaje, în special în porturile aglomerate precum Dover.
Orice aglomerație, perturbare și întârziere a controalelor de imigrare la această frontieră va avea un impact negativ asupra exporturilor Regatului Unit.
Cu întârzieri de până la 14 ore în cel mai rău caz, acest lucru ar putea costa companiile de logistică, care operează deja cu marje reduse.
Costurile suplimentare de aproximativ 1.100 de lire sterline per camion ar fi transferate în mod inevitabil consumatorilor, ceea ce ar putea duce la creșterea prețurilor în magazine.
Acest lucru este valabil în special pentru produsele proaspete și alte mărfuri perisabile. Aceste bunuri sunt întotdeauna livrate „just in time” sau exact atunci când este nevoie.
Acest model de operare, care are o marjă minimă de întârziere, reprezintă o parte semnificativă a comerțului prin strâmtoarea scurtă.
Kevin Green, director de politici la Logistics UK, a subliniat că întârzierile ar putea, de asemenea, „duce la penurii, în special în perioadele de vârf ale importurilor”.
Amânarea SEAE este o ușurare în contextul preocupărilor constante
Industria logistică a salutat amânarea de către UE a lansării EES, deoarece aceasta oferă un răgaz pentru sector.
Cu toate acestea, experții avertizează că, în lipsa unor îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește pregătirile, impactul SIE ar putea fi în continuare grav odată cu intrarea în funcțiune.
O problemă cheie este lipsa testării sistemului în medii reale la multe porturi critice.
Unele rapoarte spun că Dover nu a primit încă tehnologia, iar multe porturi franceze încă nu au testat-o.
Mallon a explicat că punerea în aplicare a sistemului necesită teste adecvate și o soluție bazată pe aplicație pentru a reduce presiunea la frontieră.
„Disponibilitatea unei aplicații și garanțiile că sistemul IT care stă la baza EES este robust sunt esențiale pentru a asigura o lansare fără probleme”, a declarat aceasta
Green a avertizat că întârzierile ar putea, de asemenea, descuraja unii transportatori din UE să facă livrări în Regatul Unit.
Costurile suplimentare i-ar putea determina să lucreze în schimb cu comercianții cu amănuntul din Europa continentală.
British International Freight Association (BIFA) și-a exprimat, de asemenea, îngrijorarea cu privire la perturbarea șoferilor de vehicule grele de marfă (HGV) cauzată de SRE.
Cei care călătoresc frecvent între Regatul Unit și UE s-ar putea confrunta cu probleme legate de respectarea regulii UE de 90/180 de zile.
Apel pentru o soluție colaborativă
Logistics UK a solicitat guvernului britanic să accelereze eforturile diplomatice cu Comisia Europeană pentru a asigura o lansare fără probleme a SECE.
Fără o comunicare clară și o planificare adecvată, riscurile pentru lanțul de aprovizionare din Regatul Unit vor rămâne semnificative.
Mallon a subliniat nevoia de cooperare între guvernul britanic, autoritățile UE și sectorul logistic.
„Colaborarea este esențială pentru a ne asigura că SEE este pusă în aplicare într-un mod care să reducă la minimum perturbarea comerțului”, a spus ea.
Regatul Unit depinde în mare măsură de importurile din UE, în special în lunile de iarnă, când produsele proaspete sunt la mare căutare, astfel încât eventualele întârzieri cauzate de SEO ar putea avea un impact de amploare.
Sectorul logistic are nevoie de orientări clare și de colaborare pentru a asigura buna desfășurare a schimburilor comerciale, chiar și în condițiile instituirii unor noi controale la frontiere.