Călătorii trebuie să se pregătească pentru întârzieri mari odată cu introducerea noului sistem automatizat de frontieră al Uniunii Europene (UE).
Comisia de control european a Parlamentului britanic a primit mai multe dovezi cu privire la noul sistem de intrare/ieșire (EES) al UE.
În mod alarmant, una dintre dovezile prezentate a avertizat asupra unor posibile întârzieri de 14 ore pentru călătorii care traversează granițele Regatului Unit și ale UE.
Timpul excesiv de așteptare se datorează în principal călătorilor care sosesc cu autoturisme sau autocare la controalele de frontieră.
Pasagerii ar trebui să coboare pentru a se înregistra și a se supune controalelor biometrice, apoi să se urce din nou în vehiculul lor.
În conformitate cu EES, cetățenii din afara UE care călătoresc în Spațiul Schengen trebuie să înregistreze la frontieră amprentele digitale și scanările faciale.
În loc de ștampilarea pașapoartelor la sosire, EES va documenta electronic intrările și ieșirile folosind datele biometrice ale călătorilor.
Punerea în aplicare a EES a fost amânată de mai multe ori, dar acum este programată pentru octombrie 2024.
Mai multe dovezi adunate de comisia britanică
În cadrul unei audieri care a avut loc la 25 ianuarie 2024, mai multe părți au prezentat dovezi scrise la Comisia de control european a Parlamentului britanic.
Ashford Borough Council, asociația de turism din Marea Britanie, Tourism Alliance, Eurostar și Airlines UK, printre altele, și-au exprimat îngrijorarea cu privire la viitoarea implementare a sistemului de intrare/ieșire.
Dovezile au arătat că timpul excesiv de așteptare la frontiere este o preocupare majoră odată ce SEE va deveni operațional.
Printre alte probleme care au dus la formarea de cozi lungi la frontieră se numără congestia traficului de-a lungul drumurilor principale și posibila scădere a numărului de vizitatori la mai multe întreprinderi locale.
„Aceste dovezi oferă o imagine alarmantă a posibilelor riscuri legate de implementarea sistemului de intrare/ieșire”, a declarat Sir William Cash, președintele Comisiei de control european din Parlamentul britanic.
El a adăugat: „În mod clar, această politică ar putea avea un impact foarte grav, nu numai pentru turiști și operatorii de turism, ci și pentru întreprinderile locale. Îi implor factorii de decizie de pe ambele maluri ale Canalului Mânecii să ia act de aceste dovezi.”
Întârzierile prelungite la frontieră afectează economia locală
Ashford Borough Council a declarat că este posibil ca călătorii să fie nevoiți să aștepte până la 14 ore în portul Dover într-un scenariu „rezonabil în cel mai rău caz”.
„Cozile de așteptare pentru turiști au fost citate ca fiind în cel mai rău caz rezonabil de până la 14 ore”, a declarat Consiliul.
Oficialii portului Dover au declarat anterior că sistemul de intrare/ieșire va avea un impact grav asupra activității de transport cu feribotul.
Acest lucru se datorează faptului că sistemul „nu ar fi capabil să proceseze volumele actuale de autoturisme și autocare” din cauza spațiului limitat.
„Fără sisteme utilizabile” în vigoare, Consiliul a declarat că EES ar perturba considerabil economia Kent și Ashford și pe rezidenții locali.
Întârzierile prelungite în port ar putea cauza blocarea drumurilor principale de către vehicule, blocând accesul la Eurotunelul din Folkestone.
„Astfel de cozi vor crea probleme de bunăstare pentru pasageri și vor avea un efect semnificativ asupra comunităților locale, în special asupra orașelor Dover, Folkestone și Ashford”, a subliniat Consiliul.
Organizația de turism Visit Kent a mai spus că întârzierile de la granițe ar putea declanșa sistemul de gestionare a traficului „Operațiunea Brock”.
În sondajul său din august 2023, 13 % dintre întreprinderi au raportat o scădere a numărului de vizitatori cuprinsă între 1 și 40 % din cauza operațiunii Brock.
Peste 50% dintre atracțiile din Kent au citat pierderea numărului de vizitatori ca fiind principala preocupare. În comparație, 38% dintre respondenți erau îngrijorați de perturbarea călătoriilor și 21% de operațiunea Brock.
EES este proiectat pentru aeroporturi, nu pentru terminale din centrul orașului
Eurostar a afirmat că sistemul de intrare/ieșire este mai potrivit pentru aeroporturi decât pentru terminalele din centrul orașelor cu spațiu limitat.
Operatorul trenurilor de mare viteză a declarat că implementarea noului sistem de frontieră al UE a reprezentat o „provocare unică”.
Acest lucru se datorează controalelor de frontieră juxtapuse, în care verificările sunt efectuate înainte de plecare și nu la sosire.
„EES va reprezenta o provocare pentru operațiunile zilnice de la London St Pancras International”, se arată în declarația transmisă de Eurostar.
Operatorul feroviar a investit 67 de milioane de lire sterline în noi infrastructuri și a îmbunătățit procesele pentru a gestiona impactul EES.
Eurostar a avertizat că, în lipsa modernizărilor, terminalele sale s-ar putea confrunta cu cozi de peste o oră la orele de vârf.
Pe de altă parte, Getlink, compania publică europeană care exploatează tunelul de sub Canalul Mânecii, a declarat că EES va adăuga între cinci și șapte minute la durata totală a călătoriei pasagerilor.
Operatorul britanic de servicii feroviare de mare viteză High Speed 1 a declarat, de asemenea, că lipsa unei preînregistrări online ar „pune o presiune enormă asupra infrastructurii de la St Pancras International”.
Eurostar a avertizat, de asemenea, că adaptarea la procedurile mai complexe de control la frontieră ar putea dura o perioadă îndelungată.
Aceasta „nu va fi cazul doar în primele câteva luni, când se așteaptă ca un volum mare de pasageri la prima intrare să se înregistreze în EES”, a precizat Eurostar.
Sistemul de intrare/ieșire este un pas înainte pentru călătorii
În ciuda provocărilor, Eurostar afirmă că eliminarea sistemului de ștampilare a pașapoartelor reprezintă un pas înainte semnificativ.
Companiile aeriene care au prezentat dovezi în cadrul audierii au afirmat, de asemenea, că sistemul EES ar fi benefic pe termen lung.
Aceștia au sfătuit, de asemenea, autoritățile de frontieră britanice să fie proactive și să sensibilizeze publicul cu privire la noul sistem pentru a minimiza perturbările.
SEE a promis verificări mai rapide la frontieră, fără a compromite securitatea.
Pe lângă EES, UE va implementa, de asemenea, noul sistem european de informare și autorizare a călătoriilor (ETIAS) la mijlocul anului 2025.
ETIAS este similar cu autorizația electronică de călătorie (Electronic Travel Authorization – ETA) din Regatul Unit, care este obligatorie pentru toți cetățenii fără viză care vizitează Regatul Unit.
Cetățenii scutiți de viză, inclusiv cetățenii britanici, vor avea nevoie de un EITAS pentru a vizita spațiul Schengen.
Comitetul european de control al Regatului Unit analizează, de asemenea, interoperabilitatea între sistemele EES, ETIAS și ETA din Regatul Unit.