Directorul portului Normany avertizează cu privire la posibilele întârzieri pe măsură ce Uniunea Europeană (UE) lansează noul său sistem de intrare/ieșire (EES) în noiembrie 2024.
Noul sistem vizează îmbunătățirea securității și urmărirea circulației călătorilor din afara UE care intră și ies din zona Schengen.
Aceasta va solicita deținătorilor de vize de scurtă ședere și călătorilor fără viză să prezinte date biometrice, inclusiv amprente digitale și scanări faciale.
Cu toate acestea, timpul limitat de testare și preocupările legate de pregătirea echipamentelor și a personalului au condus la întârzieri prelungite anticipate la punctele de trecere a frontierei.
Se așteaptă ca aceste perturbări ale traficului să se agraveze la principalele puncte de intrare, în special în porturile din Franța și Regatul Unit.
Întârzieri preconizate în porturile franceze
Sistemul european de supraveghere va înlocui procesul tradițional de ștampilare a pașapoartelor la punctele de trecere a frontierei cu un sistem mai modern și mai sigur.
Deși SEAE promite să consolideze securitatea frontierelor UE, mai mulți funcționari și-au exprimat îngrijorarea cu privire la impactul potențial al acesteia asupra timpilor de așteptare.
Jérôme Chauvet, directorul Ports de Normandie, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la întârzierile EES într-un interviu acordat The Connexion.
Ports de Normandie supraveghează porturile franceze Cherbourg, Caen-Ouistreham și Dieppe.
Aceste porturi sunt utilizate de Brittany Ferries, DFDS, Irish Ferries și Stena Line pentru Irlanda.
Acesta a avertizat că SEE nu va avea impact doar asupra trecerilor către Regatul Unit, ci și asupra vizitatorilor din afara UE care călătoresc între Irlanda și Franța.
Timp de testare limitat pentru EES
Ministerul de Interne a amânat orice testare în porturile din Franța din cauza Jocurilor Olimpice și Paralimpice Paris 2024.
Evenimentele sportive mondiale au distras resursele și atenția guvernului francez de la pregătirile pentru SRE.
Prin urmare, porturile din Normandia, precum Cherbourg și Ouistreham, nu au putut efectua operațiuni de testare pentru a se asigura că sistemul va funcționa eficient.
„Nu a avut loc niciun test în niciun port, așa că încă nu cunoaștem bine echipamentul și nu știm cum va funcționa”, a recunoscut Chauvet.
El a adăugat că această lipsă de testare și de pregătire ar putea duce la întârzieri semnificative la punctele de trecere a frontierei.
Se preconizează că aceasta va provoca cozi lungi, în special în porturile aglomerate precum Cherbourg, Caen-Ouistreham și Dieppe.
Acesta a adăugat că tehnologia utilizată pentru colectarea amprentelor digitale și a scanărilor faciale este încă necunoscută personalului portuar.
„Nu avem prea multe cunoștințe despre interfețele chioșcurilor. Vom descoperi totul pe măsură ce totul va fi pus în aplicare”, a explicat Chauvet.
Acest lucru a făcut ca mulți funcționari să fie nesiguri cu privire la eficiența sistemului european de economisire a energiei odată ce acesta va intra în funcțiune.
Lipsa de pregătire și probleme de personal
Guvernul francez a dotat porturile cu echipamentele EES necesare, cum ar fi tablete și chioșcuri pentru înregistrarea biometrică.
Cu toate acestea, Chauvet a subliniat că angajarea de personal pentru operarea acestei tehnologii a fost o provocare.
Porturi precum Dieppe și Caen-Ouistreham se bazează pe un număr limitat de opriri de feribot pe zi.
Acest lucru face dificilă și potențial costisitoare recrutarea de personal care poate lucra la orele neregulate necesare.
Personalul pe care aceste porturi îl vor angaja va trebui, de asemenea, să vorbească limba engleză și să se ocupe de sarcinile complexe de înregistrare a călătorilor.
Chauvet a adăugat că construirea de spații acoperite pentru ca pasagerii feriboturilor să înregistreze datele biometrice a fost cea mai costisitoare.
O altă investiție constă în montarea de indicatoare care să direcționeze oamenii în funcție de faptul dacă sunt cetățeni UE sau cetățeni non-UE.
Având în vedere costurile substanțiale, unele porturi iau în considerare transferarea cheltuielilor către companiile de feriboturi, riscând să crească prețul biletelor.
Marea Britanie împărtășește îngrijorarea cu privire la întârzieri și timpul limitat de testare
Preocupările legate de întârzierile și timpul limitat de testare a EES se extind dincolo de Franța.
În Regatul Unit, oficialii din Kent și-au exprimat îngrijorarea cu privire la impactul pe care sistemul l-ar putea avea asupra portului Dover.
Portul Dover, unul dintre cele mai aglomerate porturi de feribot care leagă Regatul Unit de UE, se confruntă deja cu aglomerația cauzată de controalele post-Brexit.
Este de așteptat ca Dover să se confrunte cu și mai multe întârzieri în momentul introducerii EES, deoarece va avea, de asemenea, timp limitat pentru testarea EES.
Oficialii din Kent au avertizat că întârzierile ar putea ajunge până la 14 ore dacă sistemul se confruntă cu probleme.
Chiar și cea mai mică întârziere per pasager se poate acumula și poate cauza o aglomerare uriașă a traficului și blocaje în Kent.
Agențiile de turism, inclusiv Visit Kent, și-au exprimat îngrijorarea cu privire la impactul întârzierii anticipate asupra turismului și afacerilor locale.
La ce se pot aștepta călătorii
Ports de Normandie, la fel ca Portul Dover, va utiliza în principal tablete pentru a procesa pasagerii din vehicule, mai degrabă decât călătorii pe jos.
Călătorii pe jos vor fi transportați la terminalul feribotului, unde se pot preînregistra la chioșcuri înainte de a trece prin controalele de imigrare.
Cei care se află în autoturisme vor fi preînregistrați în timp ce se află la coada de așteptare pentru trecerea frontierei.
Procedurile EES pentru pasagerii autocarului vor depinde de port.
Caen-Ouistreham va avea un spațiu destinat pasagerilor. La Dieppe, pasagerii autocarelor trebuie să coboare și să utilizeze chioșcurile de la terminalele feriboturilor.
Pasagerii vehiculelor private din Portul Dover vor utiliza tablete, în timp ce autocarele vor folosi benzi speciale echipate cu chioșcuri EES.
Alte servicii de transport transfrontalier între Regatul Unit și UE, cum ar fi Eurostar și Tunelul Canalului Mânecii, au investit, de asemenea, în chioșcuri EES și au adăugat infrastructură.
Având în vedere potențialele întârzieri, oficialii recomandă călătorilor să ajungă în porturi și la punctele de trecere a frontierei mai devreme decât de obicei.
Acest lucru este necesar pentru a ține cont de timpul suplimentar necesar înregistrării și procesării amprentelor digitale și a scanărilor faciale.
Experții în turism anticipează întârzieri după înregistrarea inițială din cauza posibilelor disfuncționalități ale SEAE, deoarece sistemul rămâne relativ netestat.
În ciuda îngrijorărilor, UE continuă implementarea SEAE, îmbunătățind securitatea frontierelor și reducând imigrația ilegală.
Cu toate acestea, după cum au subliniat Chauvet și alți oficiali, adevăratul impact al sistemului va deveni clar numai după ce acesta va fi pe deplin operațional.