Organizația Mondială a Turismului a Națiunilor Unite (UNWTO) prevede că turismul internațional va reveni la nivelurile anterioare pandemiei în 2024.
Potrivit primului său Barometru mondial al turismului OMT din acest an, se estimează că în 2023 se vor înregistra 1,3 miliarde de sosiri internaționale.
Astfel, în 2023, turismul internațional se va situa la 88% din nivelul de dinaintea pandemiei, adică anul 2019.
Se preconizează că redresarea în creștere a piețelor și destinațiilor asiatice va sprijini redresarea totală până la sfârșitul anului 2024.
Redresarea completă a turismului va fi atribuită, de asemenea, eliberării cererii încă reținute și extinderii conectivității aeriene.
„Cele mai recente date ale OMT subliniază reziliența și redresarea rapidă a turismului, cu cifrele anterioare pandemiei așteptate până la sfârșitul anului 2024”, a declarat secretarul general al OMT, Zurab Pololikashvili, prin intermediul unui comunicat de presă.
El a adăugat: „Reapariția are deja un impact semnificativ asupra economiilor, locurilor de muncă, creșterii și oportunităților pentru comunitățile de pretutindeni.”
„Aceste cifre amintesc, de asemenea, sarcina critică de a progresa în ceea ce privește sustenabilitatea și incluziunea în dezvoltarea turismului”, a declarat Pololikashvili.
Europa este cea mai vizitată regiune în 2023
Cel mai recent Barometru mondial al turismului, realizat de OMT, a arătat că Europa este cea mai vizitată regiune din lume.
Turismul internațional în Europa a ajuns la 94% din nivelul din 2019. Acest lucru se datorează în principal cererii intra-regionale și călătoriilor din Statele Unite (SUA).
Anul trecut, Europa, în special Londra, a devenit destinația preferată de călătorii americani.
În 2023, datele UNTWO au arătat că Orientul Mijlociu a fost singura regiune care a depășit nivelurile anterioare pandemiei. Acesta a înregistrat sosiri cu 22% mai mari decât în 2019.
Între timp, Africa a avut 96% din vizitatorii de dinaintea pandemiei, în timp ce America a ajuns la 90%.
Regiunea Asia și Pacific a atins doar 65% din nivelurile din 2019, după redeschiderea mai multor destinații.
Cu toate acestea, nivelurile de redresare din Asia și regiunea Pacificului sunt mixte. Asia de Sud este deja la 87%, în timp ce Asia de Nord-Est este la 55%.
Pe de altă parte, subregiunile din sudul Europei mediteraneene, Caraibe, America Centrală și Africa de Nord au depășit deja nivelurile anterioare pandemiei.
Impactul economic al turismului internațional
În 2023, încasările din turismul internațional au înregistrat 1.400 de miliarde de dolari pentru economia globală. Aceasta reprezintă aproximativ 93% din veniturile totale ale destinațiilor globale în 2019.
Între timp, veniturile din exporturile totale din turism, inclusiv transportul de pasageri, au reprezentat 1,6 trilioane de dolari în 2023. Aceasta reprezintă 95 la sută din exporturile de turism în anul pre-pandemic.
Estimările inițiale ale contribuției economice prin intermediul produsului intern brut direct al turismului (PIBT) sugerează o valoare de 3,3 trilioane de dolari în 2023. Aceasta reprezintă aproximativ trei procente din PIB-ul mondial.
Aceasta arată o revenire a PIBD la nivelurile anterioare pandemiei, susținută de un turism intern și internațional robust.
În plus, starea îmbunătățită a economiei poate fi observată și în performanța pozitivă a diferiților indicatori industriali.
În 2023, veniturile din turism au crescut semnificativ în multe locuri, iar în unele locuri creșterea numărului de vizitatori a depășit-o.
Marile piețe de călătorii externe au înregistrat, de asemenea, o cerere ridicată, depășind nivelurile din 2019.
Potrivit UNWTO Tourism Recovery Tracker, redresarea continuă este evidentă în indicatorii cheie ai industriei.
Atât capacitatea de transport aerian internațional, cât și cererea de pasageri și-au revenit la aproximativ 90% din nivelurile anterioare pandemiei până în octombrie 2023.
Aceste cifre se bazează pe datele Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA).
Între timp, ratele de ocupare a spațiilor de cazare la nivel mondial au ajuns la 65% în noiembrie. Această cifră este în creștere față de 62% în aceeași lună a anului trecut.
Estimarea se bazează pe datele furnizate de STR, o companie care oferă analize comparative, analize și informații pentru industria hotelieră globală.
Turismul internațional în 2024
Se anticipează că turismul internațional își va reveni la nivelurile anterioare pandemiei în 2024. OMT sugerează o estimare a unei creșteri de două procente din 2019.
Cu toate acestea, redresarea creșterii va depinde în continuare de relansarea turismului în Asia și de riscurile economice și geopolitice.
Începând cu 2023, Europa, America și Orientul Mijlociu vor continua să alimenteze fluxurile turistice și cheltuielile la nivel mondial.
Se preconizează că Europa va juca din nou un rol important în stimularea turismului internațional în 2024.
Extinderea Spațiului Schengen, prin includerea Bulgariei și României, precum și apropiatele Jocuri Olimpice de la Paris, Franța, vor contribui la creșterea turismului în Europa.
Politica îmbunătățită a Chinei în materie de vize, care deschide țara pentru mai mulți turiști și întreprinderi, este, de asemenea, menită să stimuleze numărul de turiști în Asia.
Măsurile de facilitare a vizelor și a călătoriilor vor promova, de asemenea, călătoriile către și în jurul Orientului Mijlociu și Africii cu blocul din Golf.
Consiliul de Cooperare al Golfului (CCG) este pregătit să lanseze o viză turistică unificată, similară vizei Schengen, pentru a facilita experiențele de călătorie fără întreruperi.
Călătoriile substanțiale din SUA, susținute de o monedă americană puternică, vor continua să aducă beneficii destinațiilor din America și nu numai.
Provocările economice și geopolitice, cum ar fi inflația, ratele ridicate ale dobânzilor, prețul combustibililor și întreruperile comerciale vor avea un impact asupra costurilor de transport și cazare în acest an.
Având în vedere situația actuală, turiștii vor acorda probabil prioritate raportului calitate-preț și vor opta pentru destinații mai aproape de casă.
De asemenea, se așteaptă ca importanța practicilor durabile și a adaptabilității să crească în ceea ce privește influențarea alegerilor consumatorilor.