Sistemul de intrare/ieșire (EES) al Uniunii Europene (UE), foarte așteptat, s-ar putea confrunta cu noi întârzieri, deși lansarea este programată pentru 10 noiembrie.
UE a amânat noul sistem automatizat de mai multe ori de la lansarea sa inițială, prevăzută pentru 2021.
UE a confirmat recent noua sa dată de lansare în noiembrie, cu o lună mai târziu față de data țintă anterioară, 6 octombrie.
În timp ce unii spun că UE este hotărâtă să lanseze SEO în noiembrie, un alt raport sugerează posibile întârzieri suplimentare.
Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a recunoscut recent că UE ar putea să nu respecte termenul de lansare a SES.
„Punerea în aplicare a unui sistem precum EES este o operațiune complexă, iar întârzierile nu pot fi complet excluse”, a declarat purtătorul de cuvânt al UE pentru BBC.
Strategia europeană de securitate vizează simplificarea și îmbunătățirea controalelor la frontieră
Sistemul european de supraveghere a frontierelor urmărește să modernizeze și să eficientizeze controlul la frontieră prin înlocuirea ștampilării pașapoartelor cu colectarea de date biometrice.
În cadrul noului sistem, toți cetățenii și rezidenții din afara UE trebuie să prezinte date biometrice, cum ar fi amprentele digitale și scanările faciale, la intrarea sau ieșirea de la frontieră.
Călătorii din afara UE includ turiștii, vizitatorii de afaceri și cetățenii britanici care sunt considerați resortisanți ai țărilor terțe după Brexit.
Scopul este de a îmbunătăți securitatea prin urmărirea persoanelor care depășesc termenul de ședere și prin detectarea persoanelor care ar putea reprezenta o amenințare.
„Sistemul de intrare/ieșire este o parte esențială a strategiei noastre de a face Spațiul Schengen mai sigur”, a declarat Ylva Johansson, comisarul european pentru afaceri interne.
Odată implementată integral, EES va îmbunătăți eficiența prelucrării la frontieră și va reduce riscul de erori legate de ștampilarea manuală a pașapoartelor.
Întârzierea lansării EES din cauza provocărilor tehnice și logistice
UE a amânat în mod repetat lansarea EES din cauza dificultăților tehnice și a problemelor logistice.
State membre precum Franța, Germania și Țările de Jos și-au exprimat îngrijorarea cu privire la gradul lor de pregătire pentru sistem.
Aceste trei țări-cheie din UE și-au exprimat îngrijorarea cu privire la necesitatea testării pe scară largă a noului sistem de frontieră.
Oficialii se tem că implementarea prea rapidă a sistemului ar putea provoca perturbări semnificative ale călătoriilor la principalele puncte de trecere a frontierei.
Aceasta este o preocupare semnificativă, în special pentru punctele cu trafic intens, precum Aeroportul Charles de Gaulle din Paris sau Portul Dover din Regatul Unit.
Multe aeroporturi și puncte de frontieră nu dispun încă de tehnologia necesară, cum ar fi chioșcurile de înregistrare biometrică și scanerele de recunoaștere facială.
Potrivit raportului, Portul Dover nu a primit încă tabletele pentru a testa sistemul în vreun fel.
Cu toate acestea, continuă să își modernizeze infrastructura, inclusiv să construiască instalații personalizate pentru efectuarea controalelor.
Modernizarea acestor instalații, testarea noilor tehnologii și angajarea de personal nou pot fi costisitoare și necesită mult timp, ceea ce contribuie și mai mult la întârzieri.
Cu toate acestea, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a confirmat pentru Gibraltar Chronicle că data țintă din noiembrie este încă oficială.
Comisia asistă în mod activ toate statele membre care au nevoie de sprijin pentru a se asigura că sunt pe deplin pregătite pentru lansarea SEAE în noiembrie.
Aeroporturile europene mai mici și regionale se confruntă cu mai multe provocări
Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) a avertizat că multe aeroporturi regionale și mici nu sunt încă pregătite pentru EES.
În timp ce marile aeroporturi se vor confrunta probabil cu mai puține probleme legate de implementarea EES, aeroporturile mai mici din UE s-ar putea confrunta cu dificultăți semnificative.
Aeroporturile regionale, mai mici, adesea nu dispun de spațiul și personalul necesare pentru a face față timpilor de procesare mai mari care vin odată cu controalele biometrice.
„Aeroporturile mici vor întâmpina dificultăți”, a declarat pentru The Standard un înalt oficial britanic din domeniul transporturilor.
Deși sursa nu a numit anumite aeroporturi, locațiile din zonele turistice populare sunt susceptibile de a fi cele mai afectate,
Călătorii din Regatul Unit și din afara UE care zboară către aeroporturi europene mai mici, care înregistrează un număr mare de sosiri din străinătate, s-ar putea confrunta cu întârzieri mai mari.
Având în vedere acest lucru, britanicii și alți străini care zboară către aeroporturi mai mici din UE ar trebui să se aștepte la timpi de așteptare mai lungi odată ce sistemul va fi în vigoare.
Un înalt oficial britanic din domeniul transporturilor a remarcat, de asemenea, că SEO se lansează simultan, ceea ce sporește probabilitatea de perturbări.
Posibilitatea unor timpi de așteptare mai lungi este îngrijorătoare, deoarece chiar și întârzierile mici se pot acumula, în special în sezoanele de vârf.
Soluții potențiale la problemele care împiedică implementarea EES
Se pare că UE ia în considerare opțiuni precum o lansare treptată a EES sau o lansare lentă. Cu toate acestea, nu au fost anunțate planuri concrete.
Aceste opțiuni ar putea oferi punctelor de trecere a frontierei nepregătite mai mult timp pentru a se pregăti sau pentru a efectua teste în medii reale.
Această abordare etapizată ar putea implica lansarea EES la frontierele mai puțin aglomerate și extinderea treptată a acesteia la punctele de frontieră cu trafic intens.
Oficialii britanici au propus, de asemenea, o măsură de„supapă de siguranță” pentru a preveni perturbările majore ale călătoriilor.
Supapa de atenuare ar permite polițiștilor de frontieră din UE să întrerupă temporar controalele biometrice în perioadele de vârf ale călătoriilor pentru a menține cozile gestionabile.
O aplicație mobilă în curs de dezvoltare ar putea permite călătorilor să se preînregistreze înainte de a ajunge la frontieră pentru a evita timpii de așteptare mai lungi.
Cu toate acestea, legislația UE împiedică în prezent acest lucru, deoarece călătorii trebuie să prezinte pașaportul și datele biometrice la frontieră.
Deși această aplicație ar putea contribui la reducerea întârzierilor, este puțin probabil să fie gata înainte de lansarea EES.
Rapoartele spun, de asemenea, că odată ce această aplicație mobilă va fi gata, țările membre ale UE vor decide dacă o vor adopta sau nu.
Pregătirea pentru lansarea EES
Călătorii trebuie să rămână informați cu privire la cele mai recente actualizări referitoare la SEAE.
Având în vedere probabilitatea prelungirii timpilor de procesare, călătorii trebuie să prevadă timp suplimentar la punctele de trecere a frontierei.
Acest lucru va fi crucial în primele etape ale SEAE, dar poate persista timp de un an.
Pe măsură ce se apropie data lansării EES, UE și țările învecinate trebuie să coopereze pentru a asigura o tranziție fără probleme.