Multe aeroporturi europene se grăbesc să se pregătească pentru noul sistem Entry/Exit (EES) al Uniunii Europene (UE).
UE intenționează să lanseze noul său sistem automatizat de frontieră la 6 octombrie 2024.
Noul sistem urmărește să consolideze securitatea frontierelor prin înregistrarea electronică a intrării și ieșirii resortisanților din afara UE.
Cu toate acestea, complexitatea punerii în aplicare a acestui sistem a făcut ca numeroase puncte de trecere a frontierei să nu fie pregătite.
Multe dintre aeroporturile din Europa nu sunt pregătite pentru această schimbare, ceea ce îi face pe călători să se teamă de întârzieri și probleme.
Potrivit The Telegraph, companiile aeriene sunt îngrijorate de faptul că numeroase aeroporturi regionale europene ar putea să nu fie pregătite pentru EES.
Aeroporturile mai mici din UE nu au instalat încă echipamentele necesare pentru Sistemul european de supraveghere electronică, cum ar fi scanerele de amprente digitale și camerele video.
Aceasta este o preocupare majoră pentru aeroporturile din locurile de vacanță populare pe care le vizitează mulți turiști.
Călătorii britanici, în special, optează pentru aeroporturile regionale atunci când merg în vacanță în UE.
Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA), organismul comercial global al industriei aeriene, a solicitat „acțiuni urgente și coordonate” pentru ca toate aeroporturile să fie pregătite până în toamnă.
Ce este sistemul de intrare/ieșire?
EES este un sistem automatizat conceput pentru a înregistra și stoca informații despre călătorii din țări terțe.
Aceasta include atât deținătorii de vize de scurtă ședere, cât și călătorii scutiți de vize, cum ar fi cetățenii britanici.
În loc să ștampileze pașapoartele, sistemul va înregistra electronic datele personale de fiecare dată când călătorii trec o frontieră a UE.
Pentru a face acest lucru, călătorii afectați trebuie să înregistreze date biometrice, inclusiv amprente digitale și imagini faciale.
Odată ce SEAE este operațională, aceștia trebuie să facă acest lucru în fața unui polițist de frontieră al UE prima dată când călătoresc în zona Schengen.
Sistemul va stoca datele biometrice ale călătorilor timp de trei ani și va actualiza perioada de stocare de fiecare dată când aceștia vizitează UE.
Dacă călătorii vizitează UE după ce datele lor au expirat, ei trebuie să înregistreze din nou datele biometrice la un polițist de frontieră.
Provocările EES ale aeroporturilor europene
Aeroporturile și companiile aeriene sunt presate să respecte termenul de pregătire stabilit de UE pentru august 2024.
Nerespectarea acestei cerințe ar putea duce la congestionarea gravă a traficului și la probleme operaționale.
Aeroporturile europene lucrează în prezent la modernizarea instalațiilor și la formarea personalului pentru a gestiona noul sistem.
Cu toate acestea, mai mulți factori contribuie la dificultățile întâmpinate de aeroporturile mici în punerea în aplicare a SEAE.
Integrarea EES în infrastructura aeroportuară existentă este o provocare tehnică și logistică semnificativă.
Aeroporturile trebuie să instaleze noi dispozitive de scanare biometrică, să își actualizeze sistemele informatice și să instruiască personalul pentru a gestiona noile proceduri.
De asemenea, multe aeroporturi mai mici nu dispun de spațiul și resursele necesare pentru a găzdui noile scanere biometrice pentru amprente și facială pe care sistemul le necesită.
Lipsa de pregătire a aeroporturilor europene ar putea duce la întârzieri semnificative și confuzie pentru călători.
Experții din industria turismului se tem că punerea în aplicare a EES ar putea duce la blocaje și întârzieri la punctele de control la frontieră.
EES a anticipat întârzieri, impactul asupra turismului
Odată cu punerea în aplicare a SEAE, călătorii trebuie să se aștepte la timpi de așteptare mai lungi la frontierele UE.
Aceste întârzieri ar putea fi chiar mai problematice în timpul orelor de vârf și în sezoanele de călătorie.
Cozile lungi și procesele complicate de la frontieră sunt mai mult decât un simplu inconvenient.
Acestea i-ar putea face pe turiști să se gândească de două ori înainte de a călători în UE, ceea ce ar putea afecta turismul și economia multor state membre.
Un sondaj al Ministerului Transporturilor din Regatul Unit a arătat că 15% dintre locuitorii Angliei ar putea călători mai puțin în Europa din cauza noii EES.
Acest potențial declin al călătoriilor ar putea avea un impact asupra industriei turismului din întreaga UE.
Companiile aeriene și companiile de turism sunt, de asemenea, îngrijorate de impactul potențial asupra programelor de zbor și a experienței generale de călătorie.
Călătorii nu pot decât să anticipeze întârzieri și să ajungă la aeroporturi mai devreme decât de obicei, pentru a acorda timp suplimentar pentru noile verificări.
Agențiile de turism au fost informate că întârzierile cauzate de EES vor persista timp de aproximativ un an după intrarea în funcțiune a ESS.
Pregătirile SRE pentru punctele de trecere a frontierei dintre Regatul Unit și UE
Guvernul britanic a efectuat mai multe anchete cu privire la impactul potențial asupra frontierelor și porturilor sale.
De asemenea, a constatat că punctele sale de trecere a frontierei dintre Regatul Unit și UE nu sunt pregătite pentru punerea în aplicare a SEAE, în special cele cu controale juxtapuse.
Necesitatea controalelor biometrice individuale înseamnă că procesarea în grup, care este obișnuită pentru vehiculele care transportă mai mulți pasageri, nu va mai fi posibilă.
Se așteaptă ca această schimbare să provoace întârzieri semnificative la punctele de trecere a frontierei aglomerate, cum ar fi Portul Dover și terminalul Getlink de la Tunelul Canalului Mânecii din Folkestone, Regatul Unit.
Spațiul limitat de la terminalul St. Pancras a ridicat și probleme logistice și de infrastructură.
Portul Dover a conceput o bandă separată și chioșcuri pentru autocare și benzi regulate și panouri pentru autoturisme.
Oficialii portuari au declarat că timpul de control la frontieră pentru înregistrarea EES va crește de la 45 la 90 de secunde la câteva minute sau mai mult pe persoană.
Cu toate acestea, Getlink și Eurostar au promis că nu vor exista întârzieri sau haos la terminalele lor din Regatul Unit și UE.
Eurostar a asigurat călătorii că vor exista destule chioșcuri pentru controalele de frontieră EES și un spațiu amplu în cazul în care va fi nevoie de timp de așteptare.
Getlink a investit într-o nouă zonă de drive-through acoperită și chioșcuri EES pentru a preveni cozile lungi și blocajele de trafic.
Apeluri pentru o nouă amânare a SEAE
Lipsa de pregătire a aeroporturilor europene a ridicat perspectiva amânării SEAE.
Atât oficialii francezi, cât și comisiile parlamentului britanic au cerut categoric UE să amâne din nou lansarea EES.
Rafael Schvartzman de la IATA a declarat că există încă probleme cu EES.
În plus, faptul că aplicația mobilă EES nu este gata la timp ar putea însemna că noul sistem nu va fi lansat în octombrie.
Lipsa detaliilor publicate de UE a provocat, de asemenea, îndoieli cu privire la lansarea sistemului în octombrie.
Dover ar fi încetat să mai angajeze personal nou care ar fi trebuit să ajute călătorii să se înregistreze în Sistemul European de Mediu.
Acest lucru se datorează în primul rând incertitudinii cu privire la momentul în care va fi pus în aplicare noul sistem de control la frontieră al UE.
Tim Reardon de la Portul Dover a declarat că „nu doresc să angajeze fonduri și să constate că totul este amânat cu un an”.
Cu toate acestea, UE a rămas tăcută în ceea ce privește postarea pachetului SEE după octombrie 2024.
Pe măsură ce data de începere se apropie, călătorii trebuie să se informeze cu privire la noile norme și să se pregătească pentru posibile întârzieri.