Vizitarea Regatului Unit cu trenul

| octombrie 23, 2023
Marea Britanie Rail

Călătoriile cu trenul prin Europa reprezintă unul dintre cele mai populare tipuri de vacanță, care poate fi savurat la orice vârstă. Odată ajuns pe rețeaua feroviară europeană, este posibil să călătoriți prin oricare sau toate țările Uniunii Europene și din Spațiul Schengen și să vă bucurați de o scurtă vizită la destinațiile dorite.

Bineînțeles, orice formă de călătorie în Europa necesită prezentarea acreditărilor și a documentelor corecte, ceea ce, în majoritatea cazurilor, înseamnă un pașaport european pentru cetățenii născuți în Uniunea Europeană. Cetățenii din afara UE vor avea nevoie de viză, cu excepția cazului în care sunt cetățeni ai unor țări care beneficiază în prezent de scutire de vize în raport cu UE, ceea ce include și Spațiul Schengen.

Conceptul de reciprocitate a vizelor

Printre țările care au în prezent un acord reciproc de scutire de vize se numără Statele Unite, Canada, Africa de Sud, Noua Zeelandă și Regatul Unit. Cetățenii acestor țări (și ai altor țări) pot intra și călători liber în spațiul european extins doar cu un pașaport valabil.

Lansarea ETIAS

Această situație se va schimba în următorul an sau doi, deoarece Uniunea Europeană va introduce un sistem de verificare prealabilă a vizitatorilor din toate țările din afara UE și a spațiului Schengen. Denumit ETIAS (European Travel Information and Authorisation System), va fi necesar ca vizitatorii care intenționează să ajungă în Europa să solicite și să primească aprobarea ETIAS înainte de începerea călătoriei. ETIAS este o formă de viză digitală, dar în format electronic, care este legată de pașaportul călătorului.

Deocamdată, însă, ETIAS nu este obligatoriu, iar călătorii care dețin un pașaport adecvat au dreptul de a se urca în tren oriunde în Europa și de a se îndrepta spre o altă destinație europeană, făcând atâtea legături feroviare câte sunt necesare.
La fel ca ETIAS, Regatul Unit introduce, de asemenea, un sistem electronic de preselecție pentru vizitatori. Denumit UK ETA (Electronic Travel Authorisation – Autorizație electronică de călătorie), sistemul va fi introdus treptat în 2023 și 2024, înainte de a deveni o cerință obligatorie pentru toți vizitatorii non-britanici sau irlandezi în Regatul Unit.
Vecinii

Călătoria pe calea ferată în era post-Brexit

În ciuda faptului că Regatul Unit nu mai este membru al UE în urma Brexitului, este încă posibil ca europenii și alți cetățeni care îndeplinesc condițiile să includă Regatul Unit într-o aventură feroviară europeană, deși există doar două țări din care acest obiectiv poate fi atins direct: Franța și Republica Irlanda.

Franța și Irlanda sunt cei mai apropiați vecini ai Regatului Unit și sunt singurele două țări europene care au o legătură feroviară cu Regatul Unit, deși legătura cu Irlanda este oarecum falsă, deoarece implică o călătorie cu vaporul dacă se călătorește spre Anglia sau Țara Galilor.

Pentru a înțelege puțin mai bine situația, este necesară o scurtă lecție de geografie. Regatul Unit nu este o țară, ci o colecție de patru țări sub un titlu comun, cele patru țări fiind Scoția, Țara Galilor, Anglia și Irlanda de Nord. Primele trei sunt situate pe o masă de pământ numită Insula Marii Britanii, care este separată de continentul european prin Canalul Mânecii. Irlanda de Nord, pe de altă parte, este situată pe insula Irlanda și este separată de Marea Britanie prin canalul nordic al Mării Irlandei.

Irlanda de Nord (care nu mai face parte din UE) are o graniță terestră cu Republica Irlanda (membră a UE) și este ușor de accesat pe calea ferată din Republica Irlanda. Celelalte trei state membre ale Regatului Unit sunt izolate de restul Europei, dar sunt încă accesibile prin tunelul de sub Canalul Mânecii, care leagă Calais, în nordul Franței, de Folkestone, în Anglia.

Conexiune franceză

Anglia este cea mai mare dintre cele trei țări de pe insula Marea Britanie și cea mai apropiată de Europa continentală. Un proiect comun al guvernelor englez și francez de proiectare și construcție a unui tunel între cele două țări a fost în cele din urmă finalizat în mai 1994, odată cu deschiderea tunelului de sub Canalul Mânecii, denumit adesea Chunnel, deoarece se află sub Canalul Mânecii.

Ideea construirii unui tunel între Anglia și Franța a fost lansată pentru prima dată în 1802, dar planurile au fost abandonate din cauza preocupărilor politice legate de securitatea națională. O primă încercare a Angliei de a începe construcția în secolul al XIX-lea a eșuat și abia în 1988 au început lucrările la proiectul gestionat de Eurotunnel, o companie publică cu sediul la Paris, dar care acum se numește Getlink.

Estimările inițiale pentru costul construcției au fost de aproximativ 5,5 miliarde de lire sterline (6,35 miliarde de euro), dar până la finalizarea lucrărilor, costul real a fost de 9 miliarde de lire sterline (10,4 miliarde de euro), deoarece problemele tehnice, mecanice și de siguranță au dus la întârzieri în construcție. Situat pe locul trei în topul celor mai lungi tuneluri feroviare din lume, Chunnel are o lungime de aproape 51 km și se află la 115 metri sub nivelul mării în punctul cel mai jos.

În prezent, tunelul Canalului Mânecii transportă trenuri de pasageri și de marfă, precum și un serviciu de transfer de tip roll-on roll-off pentru vehicule rutiere și autoturisme.

Terminale

Terminalele de la ambele capete ale tunelului sunt situate la Coquelles (în apropiere de Calais, în Franța) și la Cheriton, în apropiere de Folkestone, în partea engleză. Aceste terminale sunt destinate descărcării de mărfuri și vehicule, dar pasagerii își pot continua călătoria spre Londra, Anglia sau Paris, Franța, în direcția opusă.

Pasagerilor care călătoresc între Paris și Londra li se vor verifica la stația de îmbarcare cărțile de îmbarcare, pașapoartele și alte documente de călătorie relevante. Pancras International din Londra, iar călătorii din Franța vor lua trenul Eurostar la Gare du Nord din Paris. Șoferii vehiculelor (și pasagerii acestora) vor fi verificați la terminalul corespunzător din Folkestone sau Calais înainte de a li se permite îmbarcarea.

Republica Irlanda

Călătorii internaționali care se află deja în Republica Irlanda vor avea puține dificultăți în a intra în Regatul Unit prin Irlanda de Nord. Spre deosebire de acum câțiva ani, nu mai există o graniță fizică între nord și sud, iar pentru a călători în Belfast, în Irlanda de Nord, este suficient să luați un tren din Dublin. Pasagerilor care călătoresc dinspre sud spre nord (și invers) li se pot cere pașapoartele sau alte documente de călătorie, dar, în practică, acest lucru se face foarte rar.

Singurul moment în care este posibil ca unui vizitator să i se ceară pașaportul este atunci când părăsește Irlanda de Nord cu avionul sau cu vaporul și călătorește spre una dintre celelalte țări din Regatul Unit sau în afara acestuia.

De asemenea, din Republica Irlanda se poate călători cu trenul spre orașele englezești Londra, Liverpool, Manchester și Birmingham, deși această călătorie implică și o călătorie cu feribotul. Din toate colțurile Irlandei se pot lua trenuri de legătură spre Dublin, de unde pasagerii se transferă pe feribotul irlandez care navighează spre Holyhead, în Țara Galilor. La sosire, pasagerii își pot relua călătoria cu trenul din stația Holyhead către destinația aleasă în Anglia.

Alte rute Eurostar

Toate sosirile internaționale cu trenul își vor încheia călătoria în stația St. Pancras din Londra, dar nu toate călătoriile au ca punct de plecare Parisul, deoarece Eurostar oferă acum servicii către mai multe destinații europene.

Franța

Franța este bine reprezentată, cu legături directe din Londra către Paris, Marsilia, Avignon, Lyon, Lille, Disneyland Paris și Alpii francezi.

Belgia

Singura rută directă pentru Belgia este cea spre Bruxelles, majoritatea trenurilor de Bruxelles oprindu-se și la Lille, în nordul Franței.

Țările de Jos

Rotterdam și Amsterdam sunt acum conectate la rețeaua Eurostar.

Pasagerii cu destinația Regatul Unit vor trece prin verificări de frontieră și control al pașapoartelor în gara aleasă înainte de a se îmbarca în tren și pot fi verificați din nou în timpul tranzitului.

Experiență plăcută

Anglia are o rețea feroviară extinsă, dar, de când căile ferate au fost privatizate în anii ’90, sistemul nu funcționează întotdeauna atât de bine pe cât ar putea sau ar trebui. Liniile de cale ferată sunt exploatate de mai multe companii feroviare sub sigla National Rail Service. Cu toate acestea, deoarece există atât de multe mâini la volan, diferite companii au idei diferite cu privire la ceea ce constituie un serviciu feroviar bun. Acest lucru poate însemna că pasagerii ajung într-o gară și constată că au pierdut o legătură cu câteva minute sau că trenul de legătură nu va fi așteptat decât peste câteva ore. Cu toate acestea, în ciuda problemelor curente, călătoria pe calea ferată în Regatul Unit este o experiență plăcută, majoritatea trenurilor fiind curate, confortabile și (de obicei) punctuale.

Având în vedere că Anglia, Scoția și Țara Galilor sunt relativ mici ca mărime, toate destinațiile din Regatul Unit pot fi atinse în câteva ore și există o rețea bună de trenuri de mare viteză între majoritatea marilor orașe englezești.

Cel mai vechi sistem feroviar din lume, care a început să funcționeze în 1825, rețeaua de astăzi este rapidă și eficientă și are avantajul suplimentar de a oferi priveliști ale peisajelor pitorești, în timp ce treceți prin ea în confort și în timpul liber.