Parlamentul Uniunii Europene (UE) și Consiliul European au convenit asupra introducerii a două noi norme privind colectarea și gestionarea informațiilor prealabile despre pasageri (API).
Datele API se referă la informațiile din documentele de călătorie care confirmă identitatea pasagerilor.
Companiile aeriene colectează date API atunci când pasagerii fac check-in online sau fizic la aeroport.
Acesta este apoi trimis autorităților de frontieră și servește drept „lista de pasageri” completă, care conține numele tuturor pasagerilor aflați la bordul unui avion la plecare.
Noile politici propuse vor permite un sistem mai eficient de colectare și partajare a datelor cu autoritățile de frontieră și de aplicare a legii.
Annelies Verlinden, ministrul UE al Internelor, Reformei Instituționale și Reînnoirii Democratice, a prezentat într-un comunicat de presă beneficiile legislației propuse.
Printre acestea se numără „o gestionare mai eficientă a frontierelor în aeroporturi” și „o poziție consolidată de informare a autorităților de aplicare a legii cu privire la persoanele care intră și ies din UE”.
Acordul provizoriu, semnat la 1 martie 2024, modernizează cadrul legislativ al UE, vechi de 20 de ani.
Coreper, sau reprezentanții statelor membre ale Parlamentului, trebuie să confirme acordul înainte ca normele să poată fi adoptate în mod oficial.
Un acord provizoriu vizează consolidarea securității la frontieră
Obiectivul acordului provizoriu a fost de a îmbunătăți securitatea frontierelor UE și de a combate în mod eficient infracțiunile grave și terorismul.
Colectarea și utilizarea în comun a API-urilor sunt, de obicei, doar pentru zborurile din afara UE.
Cu toate acestea, statele membre pot include zboruri în interiorul UE în cazul în care autoritățile de aplicare a legii o cer, de exemplu în cazul unei amenințări teroriste.
În lipsa unei astfel de amenințări, aplicarea acesteia în cazul zborurilor interne ale UE trebuie să fie susținută de o evaluare amănunțită a riscurilor.
Acordul provizoriu specifică tipul de date pe care toate companiile aeriene trebuie să le colecteze de la pasagerii care călătoresc spre și în interiorul UE.
De asemenea, acesta subliniază modul în care transportatorii ar trebui să colecteze API și cum ar trebui să fie împărtășite cu autoritățile de aplicare a legii și cu funcționarii de gestionare a frontierelor.
În plus, oferă orientări privind modul în care trebuie stocate datele API în conformitate cu legislația UE privind protecția datelor.
Date API standardizate
Toți transportatorii aerieni trebuie să colecteze următoarele date API: numele pasagerului, data nașterii, naționalitatea, tipul și numărul de documente de călătorie, precum și informații privind locurile și bagajele.
Datele API colectate trebuie să conțină, de asemenea, anumite informații despre zbor, cum ar fi numărul de identificare al zborului, codul aeroportului și orele de plecare și de sosire.
Un reprezentant al deputaților europeni a garantat că datele API nu includ date biometrice precum amprentele digitale.
Colectarea automată a API
Companiile aeriene ar trebui să colecteze în mod automat informații standard despre pasageri prin scanarea pașapoartelor cu citire automată pentru a asigura acuratețea și fiabilitatea datelor.
Pe parcursul unei perioade de tranziție de doi ani, colectarea manuală a datelor API se poate face în timpul înregistrării online sau la fața locului în aeroport.
Numai în cazul în care o colectare automată nu este posibilă din motive tehnice, companiile aeriene pot colecta manual datele API.
Companiile aeriene pot, de asemenea, să colecteze manual datele API, dar numai dacă colectarea automată nu este posibilă din motive tehnice.
Atunci când datele sunt colectate manual, transportatorii aerieni trebuie să dispună de măsuri de verificare pentru a garanta acuratețea datelor.
Schimbul de date API cu statele membre ale UE
Normele provizorii prevăd, de asemenea, un router central care să faciliteze transferul de date de la companiile aeriene la agențiile de frontieră și de aplicare a legii.
Eu-LISA va gestiona routerul central. Acesta va înlocui sistemul actual de conexiuni multiple între transportatorii aerieni și autoritățile naționale.
Existența unui router central îmbunătățește eficiența și costul transferului de date. De asemenea, reduce riscul de erori și abuzuri.
Același router central va fi utilizat și pentru transferul și stocarea datelor din Registrul cu numele pasagerilor (PNR).
PNR este un set mai extins de date colectate atunci când un pasager al unei companii aeriene rezervă un zbor. Acesta conține numele complet al pasagerului, data nașterii, naționalitatea și itinerariul.
Îmbunătățirea gestionării și securității frontierelor
Legislația propusă permite autorităților de aplicare a legii să fuzioneze efectiv datele API și PNR.
Acest lucru va fi de mare ajutor pentru autoritățile de aplicare a legii în identificarea călătorilor cu risc ridicat și în verificarea tiparelor de călătorie ale persoanelor suspecte.
Prin stocarea datelor pe o perioadă mai lungă de timp, polițiștii de frontieră pot efectua verificările prealabile necesare asupra călătorilor care sosesc pentru a gestiona frontierele mai eficient.
Deputații europeni au clarificat faptul că datele colectate vor fi stocate doar pentru 48 de ore și păstrate doar atunci când este necesar. Acesta va fi prelungit cu încă 48 de ore dacă pasagerul nu se prezintă la controlul de frontieră.
Normele provizorii interzic, de asemenea, utilizarea datelor API pentru crearea de profiluri sau pentru discriminarea pe criterii de gen, etnie, religie, handicap etc.
Cum afectează noile orientări API pasagerii
Îmbunătățirea colectării și a gestionării datelor API va fi în beneficiul tuturor călătorilor în UE.
Acordul final provizoriu prevede că transportatorii nu sunt obligați să verifice documentele de călătorie înainte de îmbarcare.
Acest lucru va reduce semnificativ timpul petrecut la controalele de imigrare și va oferi o experiență de călătorie mai transparentă.
De asemenea, poate contribui la accelerarea verificărilor de fond pentru călătorii fără viză care vor avea nevoie de Sistemul european de informații și autorizații de călătorie (ETIAS).
În cazul migranților sau al vizitatorilor pe termen lung în UE, normele propuse vor proteja schimbul de date și vor îmbunătăți securitatea la frontieră.
De o mai bună utilizare a tehnologiei pentru gestionarea datelor API pot beneficia și țările vecine, cum ar fi Regatul Unit (UK).
Regatul Unit și UE au semnat recent un acord de cooperare împotriva migrației ilegale. Acordul include schimbul de informații și de cele mai bune practici privind gestionarea frontierelor.