Belgia își consolidează securitatea frontierelor prin adoptarea unei legi care prevede desfășurarea a până la 100 de polițiști de frontieră Frontex la punctele sale de intrare.
Aceasta include aeroporturi, porturi maritime, tunelul Eurostar și gara Bruxelles Midi, principalul nod de legătură pentru serviciul feroviar către Marea Britanie.
Gara Midi din Bruxelles este un punct de intrare esențial pentru mulți călători britanici și europeni.
Frontex este Agenția Uniunii Europene pentru Poliția de Frontieră și Garda de Coastă, care gestionează frontierele externe ale UE.
Parlamentul federal belgian a adoptat proiectul de lege la 2 mai, cu 68 de voturi pentru și 11 împotrivă. De asemenea, Consiliul de Stat belgian îl aprobase deja.
Unii au numit proiectul de lege „Legea Frontex”, deoarece le permite agenților Frontex să aresteze, să rețină și să refuze intrarea migranților.
Aceasta înseamnă că Frontex ar putea, de asemenea, să deporteze și să escorteze migranții constrânși să se întoarcă în țara de origine.
Proiectul de lege marchează prima dată când agenția de frontieră a UE a fost împuternicită să desfășoare astfel de activități la punctele de intrare în Belgia.
Cu toate acestea, aceștia își pot exercita aceste competențe numai în prezența unui ofițer al poliției federale belgiene.
Ministrul belgian al justiției și al Mării Nordului, Paul Van Tigchelt, și Annelies Verlinde, ministrul de interne, al reformei instituționale și al reînnoirii democratice din Belgia, au propus proiectul de lege la începutul lunii aprilie.
De asemenea, legea vizează consolidarea securității frontierelor țării și contribuie la securitatea generală a Uniunii Europene.
Legea belgiană Frontex a fost adoptată la o lună după ce Parlamentul UE a votat în favoarea unei politici mai unificate în materie de azil și migrație.
Legea Frontex ar putea duce la abuzuri și încălcări ale drepturilor omului
În mod ideal, polițiștii de frontieră Frontex ar trebui să asiste poliția belgiană locală și să urmeze ordinele autorităților belgiene.
Cu toate acestea, legiuitorii și organizațiile societății civile și-au exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că formularea proiectului de lege este vagă și nu este suficient de clară.
Aceștia sunt îngrijorați de faptul că acest lucru ar putea duce la acțiuni nesupravegheate ale agenților de frontieră ai UE, ceea ce ar putea duce la abuzuri și încălcări ale drepturilor omului.
The Brussels Times a calificat-o drept un „precedent periculos”, citând istoricul de maltratare a migranților și a solicitanților de azil de către Frontex.
Deputații din opoziție au contestat dacă agenții Frontex ar putea face arestări doar la anumite puncte de intrare sau oriunde pe teritoriul belgian.
Au existat, de asemenea, preocupări cu privire la faptul dacă agenților de frontieră din UE li se va permite să poarte arme de foc, la fel ca poliția locală.
Organizațiile caritabile pentru refugiați au criticat proiectul de lege pentru că oferă Frontex puteri egale cu cele ale autorităților federale belgiene.
„Această lege actuală oferă prea multă libertate de acțiune următorului guvern, deși se știe că Frontex nu are un istoric prea bun”, a declarat Thomas Willekens de la Refugeework Flandra (Vluchtelingenwerk Vlaanderen) pentru The Brussels Times.
Guvernul belgian a declarat că lucrează la un decret regal pentru a defini mai precis domeniul de aplicare și competențele polițiștilor de frontieră Frontex.
Cum va afecta călătoriile între Regatul Unit și Belgia
Conservatorul european spune că noua lege „ar putea crea un precedent pentru europenizarea securității frontierelor în întreaga UE”.
Desfășurarea agenților Frontex are loc ca urmare a creșterii temerilor legate de infracțiunile comise de migranți și a lipsei de personal în nodurile de transport.
Rămâne neclar dacă legea Frontex de la Bruxelles va afecta călătoriile Eurostar între Marea Britanie și UE.
Gara Midi din Bruxelles este o poartă de intrare în Regatul Unit (UK) post-Brexit, similară cu porțile de intrare între Marea Britanie și Franța.
Autoritățile britanice și franceze au deja neînțelegeri cu privire la solicitanții de azil care traversează Canalul Mânecii după Brexit.
Irlanda a început să fie implicată în această dispută, deoarece solicitanții de azil fug la Dublin prin Irlanda de Nord pentru a scăpa de legea britanică privind Rwanda.
În februarie 2024, guvernul britanic și Frontex au convenit asupra unui acord de lucru pentru coordonarea și combaterea migrației ilegale.
Una dintre atribuțiile Frontex este colaborarea cu statele membre ale UE și cu țările vecine în vederea combaterii migrației ilegale și a criminalității transfrontaliere.
De asemenea, se concentrează în principal pe paza frontierei sudice a UE.
În ciuda colaborării cu poliția din Europa de Nord, este chemată în misiuni ocazionale în Balcanii de Vest și în Africa de Nord.
În ciuda faptului că este o agenție oficială, Frontex a fost acuzată de încălcări ale drepturilor omului împotriva solicitanților de azil.
Travel Tomorrow a relatat că, în februarie, organizația pentru drepturile omului 11.11.11. a acuzat Frontex că a efectuat 346.004 împingeri ilegale în 2023
O respingere este atunci când un migrant este respins de la granița unei țări înainte de a putea solicita protecție. Acest lucru este ilegal atât în temeiul legislației europene, cât și al celei internaționale.