Uniunea Europeană (UE) ar putea amâna din nou lansarea noului său sistem de frontiere.
Noul sistem de frontieră, Sistemul de intrare/ieșire (EES), urmărește să consolideze securitatea frontierelor și să simplifice călătoriile călătorilor din afara UE care intră în Spațiul Schengen.
Acesta va înlocui ștampilarea manuală a pașapoartelor cu colectarea datelor biometrice sau înregistrarea amprentelor digitale și a imaginilor faciale.
Odată pusă în aplicare, aceasta va permite funcționarilor de frontieră să urmărească mai eficient datele de intrare și ieșire ale călătorilor și să monitorizeze depășirea termenului de ședere pentru viză.
Confirmată recent pentru o lansare în noiembrie 2024, EES ar putea fi amânată din nou din cauza lipsei de pregătire a statelor membre cheie.
Franța, Germania și Țările de Jos ar fi solicitat Comisiei Europene mai mult timp pentru a se pregăti pentru lansarea EES.
Potrivit The Guardian, cele trei țări și-au exprimat îngrijorarea cu privire la lipsa de testare a sistemului în medii reale.
Aceștia au menționat că acest lucru este deosebit de important la punctele de intrare cu trafic intens, cum ar fi aeroporturile și porturile.
Dacă sistemul ar fi lansat la timp, lipsa de pregătire ar putea duce la întârzieri semnificative ale călătoriilor și la congestionarea frontierelor.
De ce SRE s-ar putea confrunta cu mai multe întârzieri
Franța, Germania și Țările de Jos sprijină obiectivele pe termen lung ale noului sistem de frontiere al UE, dar și-au exprimat îngrijorarea cu privire la posibilele perturbări în timpul implementării inițiale.
Oficialii au prezentat aceleași probleme în trecut, dar acestea persistă cu două luni înainte de lansarea obiectivului EES.
Franța, în special, este îngrijorată de întârzierile de la punctele cruciale de trecere a frontierei, cum ar fi Dover, unde funcționarii francezi se ocupă de verificarea pașapoartelor.
Ashford Borough Council din Kent, Regatul Unit (UK), a avertizat cu privire la cel mai pesimist scenariu de întârzieri de până la 14 ore care ar afecta traficul de marfă, mașinile particulare și autocarele.
Astfel de întârzieri ar putea provoca, de asemenea, congestionarea punctelor de intrare majore, cum ar fi Aeroportul Paris-Charles de Gaulle și Eurotunelul.
O sursă franceză a declarat că multe probleme operaționale pot rămâne nerezolvate deoarece sistemul nu a fost testat în condiții reale.
„Problema este că testarea a fost pe desktop. Avem nevoie de teste live”, a declarat sursa.
Directorul portului Normandia, Jérôme Chauvet, a confirmat, de asemenea, că nu au fost efectuate teste în cele trei porturi pe care le supraveghează.
„Încă nu cunoaștem bine echipamentul și nu știm cum va funcționa”, a spus el.
Pe de altă parte, Germania este îngrijorată de efectul EES asupra aeroporturilor mai mici, precum Köln și München.
Țările de Jos sunt, de asemenea, îngrijorate de eventualele întârzieri datorate volumului de trafic din Schiphol, unul dintre cele mai aglomerate hub-uri din Europa.
Călătorii din afara UE trebuie să furnizeze date din pașaport, scanări ale amprentelor digitale și imagini faciale la frontieră, ceea ce conduce la timpi de procesare mai lungi.
Chiar și cea mai mică întârziere per pasager se poate acumula, în special la punctele de frontieră aglomerate și în timpul orelor de vârf.
Trecerea la controalele EES necesită, de asemenea, echipamente noi, precum chioșcuri de preînregistrare și scanere de amprente digitale.
În plus, tranziția implică formarea și angajarea de personal nou pentru a utiliza eficient noile echipamente.
Posibilă implementare treptată la lansarea EES
Pentru a răspunde acestor preocupări, Comisia Europeană poate lua în considerare o punere în aplicare treptată a SES, mai degrabă decât o lansare completă.
Acest lucru ar oferi autorităților de frontieră mai mult timp pentru a se adapta la noile procese, reducând în același timp riscul copleșirii centrelor de călătorie.
De asemenea, ar permite funcționarilor de frontieră să abordeze orice probleme care ar putea apărea în timpul fazei inițiale.
O punere în aplicare treptată ar lansa sistemul mai întâi în punctele de intrare mai puțin aglomerate, apoi în aeroporturile și porturile mai aglomerate.
Această abordare ar putea preveni întârzierile lungi, în special în porturile aglomerate precum Dover și Calais, cu un volum mare de trafic transfrontalier.
O sursă din Regatul Unit a declarat că UE ar putea să rămână fermă și să îl lanseze în noiembrie „dar apoi să introducă treptat chestiunile care necesită mult timp, cum ar fi amprentarea”.
De asemenea, acestea trebuie să permită suspendarea controalelor biometrice la punctele de trecere a frontierei aglomerate pentru a gestiona aglomerația în cazul în care cozile se acumulează.
Cu toate acestea, un expert a subliniat că sistemul va reuși să îmbunătățească securitatea numai dacă toate punctele de frontieră sunt operaționale.
Cum afectează călătoriile și industria transporturilor discuțiile privind întârzierile lansării EES
Mulți cred că este puțin probabil ca UE să amâne din nou lansarea EES, după ce a confirmat o nouă dată de lansare abia în august.
Totuși, oficialii nu pot ignora preocupările statelor membre care găzduiesc unele dintre cele mai mari platforme aeroportuare din Europa.
Ylva Johansson, comisarul european pentru afaceri interne, și-a menținut până în prezent angajamentul față de data de 10 noiembrie pentru lansarea SEAE.
Cu toate acestea, sursele indică faptul că Comisia se pregătește să răspundă preocupărilor exprimate de Franța, Germania și Țările de Jos.
O opțiune este amânarea datei de începere la 17 noiembrie, oferind statelor membre o scurtă prelungire pentru a-și finaliza pregătirile.
Posibila întârziere ar putea fi atât o ușurare, cât și o sursă de incertitudine pentru călători.
Cu toate acestea, incertitudinea din jurul lansării sistemului lasă companiile aeriene, companiile de feriboturi și alte companii de turism în incertitudine.
Operatorii de transport din Regatul Unit ar fi fost informați să se aștepte la noi amânări ale lansării EES.
În ciuda zvonurilor privind întârzieri suplimentare, majoritatea operatorilor de transport, cum ar fi Eurostar, lucrează în continuare pentru a respecta termenul limită de 10 noiembrie.