Șeful Eurostar se pregătește pentru noul sistem automatizat de control la frontieră al Uniunii Europene (UE) fără aplicația EES.
Directorul general al Eurostar, Gwendoline Cazenave, a declarat pentru BBC că aplicația Entry/Exit System (EES) nu va fi gata pentru lansare.
Compania feroviară a început să instaleze peste 49 de chioșcuri în gara St Pancras din Londra pentru a se pregăti pentru EES.
„Este vorba de pregătirea fluxului de clienți în stație și de a avea cât mai mult personal posibil, ca [much] spațiu pentru ca clienții să treacă granița într-un mod transparent”, a declarat Cazenave pentru BBC.
Șefa Eurostar a adăugat că este „sigură că [the EU] va implementa [the app] în curând”.
Acest lucru vine după ce purtătorul de cuvânt al UE pentru afaceri interne, Anita Hipper, a declarat anterior că aplicația EES va fi gata „de la începerea operațiunilor EES„.
Cum funcționează sistemul de intrare/ieșire fără aplicația EES
Noul sistem automatizat de control la frontieră al UE, Sistemul de intrare/ieșire (EES), a înlocuit ștampilarea pașapoartelor la frontiere.
În schimb, EES va înregistra intrările și ieșirile călătorilor cu ajutorul datelor biometrice, cum ar fi amprentele digitale și scanările faciale.
Legislația UE impune călătorilor să înregistreze datele faciale și amprentele digitale în fața unui polițist de frontieră la prima intrare în spațiul Schengen.
Vizitatorii din UE își pot verifica cu ușurință intrarea și ieșirea la viitoarele vizite, utilizând scanarea facială sau a amprentelor digitale.
EES stochează datele biometrice ale călătorilor timp de trei ani sau până la expirarea pașaportului, în funcție de ce se întâmplă mai întâi. Acesta reîmprospătează timpul de stocare a datelor la fiecare vizită.
Cu toate acestea, în cazul în care călătorii revin în zona Schengen după expirarea datelor lor, trebuie să își reînregistreze din nou datele biometrice în fața unui polițist de frontieră.
EES va avea un impact asupra tuturor călătorilor din afara UE, atât a vizitatorilor fără viză, cât și a deținătorilor de vize Schengen de scurtă ședere, inclusiv a cetățenilor britanici.
Potrivit unui nou sondaj privind Strategia europeană de coeziune, aproape un sfert dintre cei 2.000 de cetățeni britanici au declarat că ar putea „amâna” călătoriile în blocul comunitar din cauza acestei măsuri.”
Aproximativ jumătate au declarat că nu le place ideea ca datele lor biometrice să fie capturate sau stocate în sistemul EES.
Avertisment de întârzieri mari la frontiera dintre Marea Britanie și UE
Sondajul EES a arătat, de asemenea, că 38% dintre respondenți au declarat că posibilitatea unor întârzieri prelungite i-ar face să se răzgândească în legătură cu vizitarea zonei Schengen.
Mai mulți oficiali din domeniul călătoriilor și transporturilor au avertizat cu privire la posibilele întârzieri la frontieră în momentul introducerii sistemului european de transport de persoane.
Acest lucru se datorează, în principal, faptului că călătorilor le ia timp să se înregistreze inițial în SEE în fața unui polițist de frontieră.
Se așteaptă ca întârzierile să fie mai mari la frontierele cu controale juxtapuse, cum ar fi portul Dover, Eurostar și terminalele Eurotunel.
Controalele juxtapuse înseamnă că poliția de frontieră franceză efectuează verificări de imigrare la ieșirea din Regatul Unit.
Portul Dover și oficialii locali au avertizat că vor fi întârzieri de 14 ore la frontieră din cauza cozilor lungi. Pasagerii trebuie mai întâi să coboare din vehicule pentru a-și înregistra datele biometrice pentru EES.
Cozile lungi la frontieră ar avea, de asemenea, un impact asupra zonelor din apropiere, provocând congestionarea traficului și perturbări economice.
Pe de altă parte, High Speed 1 (HS1) a menționat posibilitatea limitării numărului de pasageri pentru a evita cozile lungi.
Aplicația EES ar putea reduce cozile lungi de așteptare
Companiile feroviare HS1 și Eurostar au sugerat că înregistrarea biometrică în avans și departe de frontieră ar facilita lucrurile.
Aplicația EES pe care UE o dezvoltă are ca scop reducerea timpilor de așteptare pentru călătorii care înregistrează date biometrice la frontiere.
Șeful Eurostar, Cazenave, este convins că aplicația EES ar face lucrurile mai ușoare.
Cu toate acestea, UAF a precizat că aeroporturile din Suedia unde au fost efectuate testele aplicației EES „nu au fost entuziasmate”.
Nicolas Paulissen, delegat general al UAF, și-a exprimat dezamăgirea că „nu va avea un impact prea mare asupra timpilor de așteptare”.
El a spus că aplicația EES nu este „o soluție miraculoasă”, deoarece nu face fotografii și nu înregistrează amprentele digitale.
În plus, decizia fiecărui stat membru al UE de a utiliza aplicația EES va fi voluntară.
„Nu există „nicio obligație legală de a face uz de ea”, a declarat Anitta Hipper.
Solicitări de amânare a punerii în aplicare a SEO
Directorul operațiunilor de feribot P&O a cerut UE să amâne EES până când aplicația EES va fi gata.
Cu toate acestea, Union des Aéroports Français (UAF) a declarat că UE este fermă în ceea ce privește punerea în aplicare a EES începând cu noiembrie 2024, chiar și fără aplicație.
Sindicatul francez al aeroporturilor a dezvăluit anterior că se află în discuții cu UE pentru a amâna lansarea EES până în primul trimestru al anului 2025.
Franța va găzdui Jocurile Olimpice și Paralimpice din 2024 în perioada 26 iulie-11 august și, respectiv, 28 august-8 septembrie.
Din cauza traficului preconizat în urma Jocurilor Olimpice, nu au putut fi efectuate lucrări de construcție pe aeroporturile pariziene în această perioadă.
Prin urmare, este posibil ca aeroporturile din Paris să nu fie în măsură să instaleze suficiente chioșcuri EES pentru a colecta eficient datele biometrice.
Thomas Juin, președintele UAF, a declarat: „Există riscul unor cozi foarte lungi”.
El a subliniat, de asemenea, că, fără mai multe resurse de poliție, riscul de haos la frontieră va crește.