Mai mulți oficiali din industria aeronautică au îndemnat guvernul britanic să reconsidere cerința ca pasagerii în tranzit să aibă o autorizație electronică de călătorie (ETA).
Această problemă a fost abordată de mai multe ori în timpul anchetei efectuate de Comisia pentru justiție și afaceri interne a Parlamentului Regatului Unit (UK) privind sistemele de gestionare electronică a frontierelor.
Tonia Fielding, director de servicii la Aeroportul Heathrow, a dezvăluit că ETA este „cea mai mare îngrijorare” a acestora.
„Credem că acest lucru va avea un impact asupra pasagerilor noștri cu conexiuni și, prin urmare, asupra noastră ca aeroport central”, a declarat ea la o întâlnire cu comisia din 19 martie.
Heathrow deservește anual puțin sub 80 de milioane de pasageri, dintre care 18 milioane sunt pasageri în legătură sau în tranzit.
Acești pasageri care fac legătura cu Heathrow și cu Marea Britanie permit ca Heathrow și Regatul Unit să fie „cel mai conectat aeroport din lume”, a declarat Fielding.
Ea a explicat că, dacă pasagerii ar putea face legătura prin aeroporturi fără nicio cerință sau taxă suplimentară, ar alege această variantă în locul celei din Regatul Unit.
„[Airside transit passengers] nu vor intra în țara noastră, așa că noi considerăm că prezintă un risc scăzut”, a declarat Fielding.
Legătura dintre zboruri „este cea mai mare sursă de anxietate pentru pasageri”, iar ETA nu va ajuta, a adăugat ea.
Airlines UK, organismul comercial al companiilor aeriene înregistrate în Regatul Unit, și Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA), organismul comercial al companiilor aeriene din întreaga lume, au împărtășit același feedback în dovezile scrise prezentate comisiei.
Companiile aeriene cu sediul în Regatul Unit sunt îngrijorate de impactul negativ al solicitării ETA pentru toți pasagerii care tranzitează Regatul Unit.
Airlines UK a declarat: „Această cerință va plasa Marea Britanie într-un dezavantaj competitiv imediat în comparație cu vecinii săi europeni”.
Apeluri anterioare pentru eliminarea ETA pentru pasagerii în tranzit
Directorul general al aeroportului Heathrow, Thomas Woldbye, a declarat, de asemenea, că dorește eliminarea ETA pentru pasagerii în tranzit.
Acesta a declarat că călătorii care „tranzitează zona de operațiuni aeriene pentru a se deplasa în altă țară” nu ar trebui să plătească 10 lire sterline pentru o scurtă escală.
Paul Charles, fostul director de comunicare al Virgin Atlantic, a declarat: „Taxarea tranzitului este echivalentă cu un eșec”.
Sean Doyle, directorul general al British Airways, a declarat, de asemenea, că ETA ar putea descuraja pasagerii să tranziteze aeroportul Heathrow din Londra.
El a spus că este un cost suplimentar și poate cauza posibile întârzieri pentru călătorii care nu au nevoie de viză pentru călătorii scurte și pentru tranzitul în țară.
Board of Airline Representatives (BAR) din Regatul Unit a susținut, de asemenea, că taxarea pasagerilor scutiți de viză de tranzit aerian este nedreaptă.
Aceștia au argumentat că pasagerii care se află în zona de operațiuni aeriene, sau cei care nu trec prin controlul de frontieră, nu trec, din punct de vedere tehnic, nicio frontieră.
Heathrow înregistrează o scădere a numărului de pasageri Qatar-UK
ETA este noul permis de călătorie digital care va fi necesar pentru toate naționalitățile care nu dețin viză și care vizitează Regatul Unit.
Fiecare cerere costă 10 lire sterline și permite mai multe vizite pe o perioadă de doi ani sau până la expirarea pașaportului la care este legată, în funcție de care dintre acestea se întâmplă mai devreme.
În prezent, doar călătorii din Bahrain, Iordania, Kuweit, Oman, Qatar, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite (EAU) trebuie să aibă un ETA pentru a vizita Regatul Unit.
Fielding a dezvăluit că aeroportul Heathrow a înregistrat o scădere a numărului de pasageri pentru zborurile Qatar – Marea Britanie de la introducerea ETA.
Ea a declarat în fața comisiei: „Am înregistrat o scădere de aproximativ 14.000 de pasageri pe aceste zboruri în ultimele trei luni”.
Cu toate acestea, ea a mai spus că pot exista multe alte motive pentru scăderea numărului de pasageri.
De asemenea, nu au cercetat încă naționalitatea pasagerilor care au zburat cu aceste zboruri.
Cu toate acestea, ea consideră că „există riscul” de a pierde pasageri în tranzit din cauza noii cerințe și a taxei.
Airlines UK a scris că ETA reprezintă o „barieră” și o „povară administrativă suplimentară” pentru pasagerii în tranzit.
Organismul companiilor aeriene a declarat că acest lucru „face ca tranzitul prin Marea Britanie să fie mult mai puțin competitiv decât utilizarea unui hub alternativ din UE”.
Această deplasare a călătorilor către alte aeroporturi din UE ar putea avea un impact asupra statutului Regatului Unit ca hub global. De asemenea, ar putea duce la pierderea de locuri de muncă în industria aeronautică.
Comparație între ETA și ETIAS
Uniunea Europeană (UE) va pune în aplicare un sistem similar de gestionare electronică a frontierelor.
Sistemul european de informații și autorizații de călătorie (ETIAS) va fi necesar pentru toate naționalitățile care pot vizita zona Schengen fără viză.
ETIAS va fi, de asemenea, puțin mai ieftin decât ETA, la 7 euro (6 lire sterline), și va fi valabil cu un an mai mult.
Cu toate acestea, copiii cu vârsta de până la 17 ani și persoanele în vârstă de peste 70 de ani nu sunt obligați să obțină unul.
De asemenea, sistemul ETIAS nu se va aplica pasagerilor în tranzit care nu trec frontiera.
Airlines UK solicită guvernului britanic să aplice aceeași schemă ETIAS la schema ETA. Aceasta include vizitatorii în tranzit sau cei care nu trec prin controlul de frontieră.
Un alt punct de comparație între ETA și ETIAS este punerea în aplicare.
Odată ce ETIAS va fi lansat, la mijlocul anului 2025, va avea o perioadă de tranziție și de grație pentru a ușura schimbarea pentru călători.
În timp ce implementarea ETA este etapizată în funcție de naționalitate, „se pare că vom începe din prima zi”, a declarat Fielding.
Alte considerente pentru punerea în aplicare a ETA
IATA a sugerat, de asemenea, ca guvernul britanic „să ofere călătorilor o dovadă a timpului estimat de sosire, dincolo de un simplu e-mail”.
În ciuda informațiilor avansate despre pasageri (API), „poate fi utilă în cazul întreruperilor de sistem sau al întreținerii planificate.
De asemenea, va fi util pentru verificatorii terți, cum ar fi alți agenți de frontieră din țări terțe.
În cazul în care pasagerii au îndoieli cu privire la prezența sau valabilitatea acesteia, pot folosi ca referință o altă dovadă a ETA decât e-mailul.
IATA a sugerat, de asemenea, înființarea unor centre de asistență pentru pasageri și transportatori, pentru a rezolva rapid problemele care pot apărea în legătură cu sistemul ETA.