În Regatul Unit (UK) au început pregătirile pentru lansarea sistemului de intrare/ieșire (EES) al Uniunii Europene (UE).
Portul Dover a amenajat o zonă separată pentru autocare, în timp ce mașinile și alte vehicule folosesc benzile obișnuite, potrivit BBC.
Planurile de recuperare a unui doc din mare pentru a crea mai mult spațiu vor contribui la buna desfășurare a operațiunilor.
Cu toate acestea, calendarul preconizat pentru recuperarea unui doc nu va coincide cu lansarea EES în octombrie 2024.
Din cauza spațiului său limitat, portul se confruntă deja cu cozi lungi în timpul orelor de vârf aglomerate.
Oficialii din domeniul transporturilor și din comunitățile locale din Kent au avertizat că vor exista întârzieri de 14 ore în port odată ce EES va fi activat.
De asemenea, cozile lungi ar crea un blocaj masiv în trafic, blocând accesul în oraș și afectând economia comercială locală.
„Avem câteva probleme critice de depășit”, a declarat directorul executiv al Portului Dover, Doug Bannister, potrivit TTG Media.
Cu toate acestea, el a adăugat că acest lucru poate fi realizat „cu o colaborare corectă între industrie și guvern.
„Putem să ne asigurăm că avem instrumentele necesare pentru a oferi cele mai inteligente, mai fluide și mai sustenabile călătorii pe termen lung în viitor, sprijinind economia Kentului și a întregii națiuni”, a declarat Bannister.
Controale EES în portul Dover
Directorul executiv a declarat că planurile EES ale Portului Dover au ca scop „minimizarea timpilor de staționare, a cozilor și, desigur, a congestiei pe rețeaua rutieră și în tot orașul”.
Pasagerii care călătoresc cu autocarul se vor înregistra pentru EES la docurile vestice ale portului Dover, o zonă separată de zona principală de check-in a portului.
Docurile vestice vor avea săli pentru autocare și noi chioșcuri unde pasagerii își vor putea înregistra pașapoartele și datele biometrice.
Bannister a declarat că pasagerii din autocare trebuie să coboare, să își înregistreze datele și să se urce din nou în autocar.
„Autocarul va fi sigilat și va veni aici, la terminalul de feribot”, a explicat el.
Directorul executiv al Dover a adăugat: „Atâta timp cât sigiliul este intact, autocarul va merge direct la check-in”.
Pe de altă parte, mașinile și alte vehicule vor folosi benzile obișnuite. Va fi instalat un baldachin pentru protecția împotriva intemperiilor.
Bannister a declarat că pasagerii autoturismelor vor fi „întâmpinați de unul dintre agenții noștri cu o tabletă” pentru a-i ajuta să își înregistreze datele pentru EES.
Cu toate acestea, timpul necesar pentru a trece prin controlul de frontieră în portul Dover va crește.
Din cauza înregistrării EES, timpul ar crește de la 45-90 de secunde la câteva minute sau mai mult pe persoană.
Până în vara anului 2025, Portul Dover intenționează să mute controalele pentru autoturismele de pasageri în docurile vestice, după ce a recuperat terenul pentru a crea mai mult spațiu.
De asemenea, intenționează să adauge mai multe spații de așteptare pentru a gestiona cozile potențial lungi până în septembrie 2027.
EES ar putea descuraja traversarea continentului cu autocarul
Companiile de autocare sunt îngrijorate de faptul că SET ar avea un impact negativ asupra experienței clienților.
Directorul comercial al companiei Roselyn Coaches din Cornwall, James Church, a declarat că orice întârzieri suplimentare ar afecta pasagerii și șoferii.
Până când autocarele ajung la Dover, pasagerii sunt pe drum de câteva ore, iar o așteptare lungă ar fi obositoare.
Church a spus că un autocar cu 50-70 de pasageri ar dura „destul de mult timp” pentru ca toată lumea să se înregistreze în EES.
Acesta a adăugat că societatea nu dorește ca SET să descurajeze traversările continentale cu autocarul, pătând experiența de călătorie.
Aceasta ar însemna, de asemenea, costuri mai mari pentru companie, deoarece șoferii ar putea atinge limita de ore din cauza întârzierilor.
Se preconizează că EES va provoca perturbări majore ale călătoriilor
Cu ajutorul datelor biometrice, EES înregistrează intrarea și ieșirea călătorilor din zona Schengen. Acesta va înlocui ștampilarea manuală a pașapoartelor.
Două comisii parlamentare britanice au îndemnat guvernul să convingă UE să amâne lansarea EES. Aceștia susțin că țara nu este pregătită.
Un comitet a declarat că lansarea EES va fi mai dificilă, deoarece coincide cu lansarea pe scară largă a autorizației electronice de călătorie (ETA) din Regatul Unit.
Principala preocupare este reprezentată de întârzierile lungi anticipate. Odată ce EES este activ, călătorii trebuie să înregistreze datele biometrice la prima lor intrare în UE.
Toți titularii de viză de scurtă ședere și toți cetățenii fără viză trebuie să înregistreze scanările faciale și ale amprentelor digitale în fața unui polițist de frontieră al UE.
Datele lor vor fi stocate în sistem timp de trei ani. Timpul de stocare se va actualiza de fiecare dată când intră în zona Schengen.
Cu toate acestea, dacă revin în UE după trei ani, trebuie să își înregistreze din nou datele biometrice în fața unui polițist de frontieră.
Se preconizează că cozile lungi vor fi și mai mari la frontierele dintre Regatul Unit și UE, unde controalele sunt juxtapuse. Printre acestea se numără portul Dover din Kent, gara St. Pancras din Londra și tunelul de sub Canalul Mânecii de la Folkestone.
Controalele juxtapuse înseamnă că polițiștii de frontieră din UE efectuează controale de imigrare asupra călătorilor în timp ce aceștia se află încă pe teritoriul Regatului Unit.
Get Link, operatorul tunelului de sub Canalul Mânecii, a investit 80 de milioane de euro pentru a-și pregăti terminalele Coquelles și Folkestone pentru EES.
Recent, a fost finalizat un nou compartiment acoperit pentru drive-through, care poate găzdui simultan până la 60 de vehicule de pasageri.
Pe de altă parte, Eurostar instalează mai multe chioșcuri, porți electronice (eGates) și cabine manuale pentru a ajuta pasagerii să se înregistreze la EES.
De asemenea, este pregătită să deschidă o zonă de depășire în timpul orelor de vârf, dacă este necesar.
Atât GetLink, cât și Eurostar au promis că terminalele lor vor fi lipsite de haos și întârzieri odată cu lansarea EES.