Un ministru al Parlamentului britanic a declarat că noul sistem de control la frontieră al Uniunii Europene (UE) Entry/Exit System (EES) va avea o perioadă de lansare ușoară.
Ministrul pentru drumuri și transport local, Guy Opperman, a declarat că lansarea soft va rezolva „atât de multe din cozile de așteptare, atât de multe din complicații”, după cum a relatat The Independent.
UE va pune în aplicare noul său sistem automatizat de control la frontieră EES în octombrie 2024.
În loc de ștampilarea pașapoartelor, SEE utilizează datele biometrice ale călătorilor pentru a înregistra intrarea și ieșirea acestora din zona Schengen.
Aceasta va afecta toți călătorii din afara UE, atât posesorii de vize de scurtă ședere, cât și persoanele scutite de vize, cum ar fi cetățenii britanici.
Autoritățile au avertizat că SEES ar putea provoca cozi lungi, întârzieri și blocaje în trafic. Acest lucru se datorează înregistrării amprentelor digitale și a scanărilor faciale ale călătorilor la frontieră.
„Avem cu siguranță o perioadă de șase luni în care punerea în aplicare a acestui lucru este efectiv o lansare ușoară”, a declarat Opperman în fața Comisiei de control european.
El a precizat că, în cazul în care vor fi cozi sau întârzieri mari, „măsurile de flexibilitate preventivă” permit trecerea mai ușoară a vehiculelor, autocarelor, TIR-urilor și autoturismelor.
Oficialii din domeniul călătoriilor și al transporturilor anticipează cozi mai mari și întârzieri din cauza EES la frontierele UK-UE cu controale juxtapuse.
Controalele juxtapuse înseamnă că polițiștii de frontieră din UE efectuează verificări de imigrare în timp ce călătorii se află încă în Regatul Unit.
Pasagerii trebuie să coboare din autovehicule pentru a se înregistra pentru EES atunci când trec prin portul Dover și prin tunelul sub Canalul Mânecii.
De asemenea, sistemul european de economisire a energiei ar putea provoca cozi lungi și șerpuitoare în gara St. Pancras din Londra, unde spațiul pentru noile chioșcuri este limitat.
Aplicația mobilă EES va fi disponibilă imediat după lansare
După cum declarase Gwendoline Cazenave, directorul general al Eurostar, aplicația mobilă EES nu va fi gata la timp pentru lansarea sistemului.
Tom Pursglove, ministru de stat la Ministerul de Interne, a confirmat și el acest lucru, în timpul întâlnirii cu Comitetul european de control.
Politica UE impune călătorilor care intră pentru prima dată în zona Schengen să înregistreze datele faciale și amprentele digitale în fața unui polițist de frontieră.
Aplicația EES în curs de dezvoltare își propune să ajute călătorii să facă acest lucru din timp și departe de frontieră.
Atât UE, cât și statele sale membre recunosc că aplicația EES va „ajuta cu adevărat” la atenuarea provocărilor.
Pursglove a declarat că guvernul britanic „simte cu tărie” că aplicația ar trebui „pusă în funcțiune în prima conjunctură posibilă”.
„Există avantaje uriașe în ceea ce privește încercarea de a putea face cât mai mult posibil din această procesare în amonte”, a declarat el în fața comisiei.
Ministrul de interne a adăugat că aplicația EES „va urma în consecință”.
Cu toate acestea, Pursglove a declarat că guvernul „va continua să facă presiuni” pentru disponibilitatea acestuia odată cu lansarea sistemului de control la frontieră EES.
„Există o hotărâre de a încerca să oferim această soluție bazată pe aplicații cât mai repede posibil”, a subliniat el.
Cu toate acestea, un purtător de cuvânt al UE a declarat că utilizarea aplicației EES va fi voluntară pentru statele membre ale UE.
Pregătiri pentru sistemul de control la frontieră al SEE
La frontierele dintre Regatul Unit și UE se fac pregătiri pentru introducerea sistemului EES în cursul acestui an, în ciuda indisponibilității aplicației.
Getlink, compania care administrează tunelul sub Canalul Mânecii, a finalizat o nouă preînregistrare EES acoperită la terminalul francez din Coquelles.
Aceasta va permite șoferilor din afara UE care utilizează serviciul LeShuttle pentru a călători în Regatul Unit să prezinte datele din pașaport și datele biometrice.
Getlink se așteaptă ca chioșcurile necesare pentru verificările biometrice să fie finalizate până în mai 2024.
Infrastructura EES de la Folkestone, pe partea britanică a tunelului, este în curs de realizare. Getlink a precizat că chioșcurile vor fi instalate începând cu luna iulie 2024.
Șeful portului Dover, Doug Bannister, a declarat că se atenuează întârzierile legate de EES permițând călătorilor să se înregistreze pentru EES în timpul așteptării obișnuite înainte de îmbarcarea pe feribot.
The Telegraph a relatat că va exista o zonă de înregistrare în zona de așteptare, unde mașinile se vor alinia cu 90 de minute până la o oră înainte de plecarea feribotului lor.
În acest timp de așteptare, călătorii pot completa un formular și li se pot lua amprentele faciale și digitale.
Natalie Elphicke, parlamentar pentru Dover, a declarat: „Mai sunt atât de multe de făcut până în octombrie”.
Ea a îndemnat guvernul britanic să acorde prioritate unei introduceri mai ușoare a SET.
„Este foarte important ca guvernul să țină piciorul pe pedală în următoarele câteva luni”, a spus Elphicke.
Aceasta a declarat că, deși pregătirile sunt în curs de desfășurare, UE nu a dezvăluit pe deplin cerințele de reglementare ale EES.
Ministerul britanic al Transporturilor colaborează cu UE, statele membre, autoritățile portuare și operatorii de feriboturi pentru a reduce la minimum întârzierile.
Presiuni pentru a amâna lansarea EES până în 2025
Stabilită inițial în 2021, lansarea EES a fost amânată pentru mai 2022 și septembrie 2023 din cauza unor probleme tehnologice.
Acesta a fost amânat până în octombrie 2024 pentru a reduce la minimum perturbarea călătoriilor în timpul Jocurilor Olimpice din Franța, din iulie până în septembrie 2024.
Sindicatul francez al aeroporturilor a declarat că a negociat cu UE pentru a amâna din nou EES până în primul trimestru al anului 2025.
Din cauza volumului de trafic anticipat în timpul Jocurilor Olimpice, aeroporturile pariziene nu au putut să se pregătească în mod adecvat pentru sistemul de control la frontieră al EES.
Cu toate acestea, Uniunea Franceză a Aeroporturilor a declarat că UE este „fixată în poziția sa” de a lansa SET mai târziu în cursul anului.