Sistemul de intrare/ieșire din UE primește o nouă dată de lansare în octombrie 2024

| decembrie 18, 2023
Sistemul de intrare/ieșire din UE primește o nouă dată de lansare în octombrie 2024

După multiple amânări, noul sistem automatizat de frontieră al Uniunii Europene (UE) are acum o dată de lansare stabilită în 2024.

Sistemul de intrare/ieșire din UE (EES) va fi operațional la 6 octombrie 2024, după cum informează The Independent .

Așa susține Eurotunnel, operatorul serviciului de navetă feroviară între Calais, în Franța, și Folkestone, în Regatul Unit (UK).

EES este „unsistem informatic automatizat pentru înregistrarea călătorilor din țări terțe, atât a celor care dețin vize de scurtă ședere, cât și a celor care sunt scutiți de vize, de fiecare dată când trec o frontieră externă a UE”.

Agenția Uniunii Europene pentru gestionarea operațională a sistemelor informatice la scară largă în spațiul de libertate, securitate și justiție (eu-LISA) supervizează proiectul.

Propusă pentru prima dată în 2008, punerea în aplicare a EES a fost amânată de mai multe ori. Statele membre ale UE au întâmpinat dificultăți în a integra sistemul complex de frontieră cu o bază de date centrală în infrastructura lor existentă.

Statele membre trebuie să confirme până în august 2024 că sunt pregătite pentru lansarea SET.

Inițial stabilit în 2021, eu-LISA a amânat lansarea EES pentru mai 2022 și apoi a amânat-o din nou pentru septembrie 2023.

În octombrie 2023, Consiliul Justiție și Afaceri Interne al Consiliului European a confirmat un nou calendar al SEO pentru toamna anului 2024.

Acest moment evită posibilele întârzieri atunci când călătorii vor participa la Jocurile Olimpice de la Paris, Franța, în iulie și august 2024.

Ce este sistemul de intrare/ieșire?

Strategia europeană de securitate a frontierelor are ca scop creșterea securității la frontierele din zona Schengen a UE. În interiorul granițelor sale, cetățenii statelor membre pot călători relativ liber.

Spațiul Schengen cuprinde majoritatea celor 27 de state membre ale UE, cu excepția Bulgariei, Ciprului, Irlandei și României. Cu toate acestea, ea include Elveția și țările din Spațiul Economic European (SEE), Islanda, Norvegia și Liechtenstein.

Călătorii scutiți de viză și cei care au nevoie de o viză de scurtă ședere pentru a intra în zona Schengen trebuie să prezinte la frontieră amprentele digitale și datele biometrice faciale.

Aceasta include cetățenii britanici care sunt considerați resortisanți terți după ieșirea Regatului Unit din UE în 2020.

Cu toate acestea, SEE nu îi afectează pe cetățenii din afara UE care dețin permise de ședere în țările membre.

În loc să ștampileze pașapoartele la sosirea la frontieră, EES va înregistra electronic intrările și ieșirile.

Acesta va înregistra și stoca numele persoanei, tipul de document de călătorie, amprentele digitale și imaginile faciale, precum și data și locul de sosire și de plecare.

EES va înregistra, de asemenea, refuzurile de intrare. Aceasta va facilita identificarea celor care nu au permis de intrare și care au depășit perioada de ședere în spațiul Schengen.

Noul sistem digital de control la frontieră va detecta, de asemenea, persoanele care folosesc identități și pașapoarte false.

Cum funcționează sistemul de intrare/ieșire

Odată ce SEE va fi operațional, resortisanții țărilor terțe trebuie să prezinte amprentele digitale și datele biometrice faciale la sosirea la frontiera UE. Un polițist de frontieră va supraveghea acest lucru la prima vizită.

La vizitele ulterioare, călătorii vor trebui să folosească doar o singură metodă, fie că este vorba de amprenta digitală sau de biometria facială, pentru a-și confirma permisiunea.

Datele unui călător vor rămâne valabile în sistemul EES timp de trei ani.

De fiecare dată când un călător vizitează zona Schengen, sistemul va reseta și va stoca datele pentru încă trei ani sau până la expirarea pașaportului călătorului.

Amprentele digitale ale celor care au vize de scurtă ședere vor fi deja stocate în Sistemul de informații privind vizele (VIS). Acestea nu vor fi păstrate din nou în SEE.

Probleme legate de controlul la frontieră în cadrul SEE

În ciuda promisiunii unor verificări mai rapide la frontieră, sistemele EES prezintă mai multe probleme pentru operatori. Mulți dintre ei nu au spațiu pentru verificarea amprentelor digitale și scanările biometrice faciale în mijlocul unor puncte de trecere aglomerate.

În noiembrie 2023, Comisia de control european din Regatul Unit a demarat o investigație privind efectele pe care le poate avea EES asupra frontierelor și operațiunilor portuare, în special cele care pun în aplicare controale „juxtapuse”.

Printre acestea se numără, printre altele, portul Dover și terminalul Eurotunnel din Folkestone, ambele situate în Kent, în sudul Angliei. La aceste frontiere, controalele se fac în ambele sensuri.

La aceste puncte de trecere a frontierei, controalele UE se efectuează pe teritoriul Regatului Unit. Oficialii francezi inspectează, de asemenea, documentele înainte de îmbarcarea călătorilor în mijloacele de transport peste Canalul Mânecii.

În cadrul EES, controalele nu pot fi efectuate în grup. Orice vehicul care transportă pasageri din afara UE trebuie să oprească și să lase toți pasagerii să coboare pentru a se înregistra pentru datele biometrice în timpul circulației.

Acest lucru ar putea cauza întârzieri semnificative și este „fundamental nesigur”, a declarat Tim Reardon, șeful departamentului pentru ieșirea din UE din Portul Dover. El a vorbit în cadrul unei reuniuni de colectare de probe orale cu Comisia pentru justiție și afaceri interne a Camerei Lorzilor.

Atât portul Dover, cât și terminalul Folkestone au, de asemenea, un spațiu limitat pentru procesare suplimentară.

Pe de altă parte, companiile aeriene trebuie să verifice eligibilitatea călătorilor cu cel puțin 48 de ore înainte de plecare.

Companiile aeriene trebuie să trimită cereri de verificare către sistemul EES. Acesta va informa apoi companiile aeriene dacă un pasager este eligibil pentru a călători și a fi îmbarcat.

Companiile aeriene vor fi trase la răspundere pentru că au permis pasagerilor neeligibili să se îmbarce în avioanele lor.

Potrivit unui document prezentat de compania-mamă a Ryanair în fața Comisiei de control european din Camera Comunelor din Marea Britanie, termenul de 48 de ore „este prea lung” și ar putea împiedica vânzările târzii de bilete.

EES, ETIAS și UK ETA

După lansarea EES în octombrie 2024, noul sistem electronic de permise de călătorie al UE, ETIAS ( European Travel and Information and Authorization ), va începe la mijlocul anului 2025.

ETIAS este similar cu autorizația electronică de călătorie (Electronic Travel Authorization – ETA) din Regatul Unit. Toți cetățenii străini care nu au nevoie de viză pentru a intra în spațiul Schengen trebuie să obțină un ETIAS. Aceasta include cetățenii britanici.

De asemenea, Comitetul european de control al Regatului Unit va examina posibilele probleme de interoperabilitate ale sistemelor EES, ETIAS și ETA din Regatul Unit și impactul acestora asupra călătorilor și operatorilor.