Noul sistem de intrare/ieșire (EES) al Uniunii Europene (UE), a cărui lansare era prevăzută inițial pentru 10 noiembrie, a fost amânat din nou.
Ylva Johansson, comisarul european pentru afaceri interne, a confirmat faptul că blocul comunitar nu este pregătit pentru punerea deplină în aplicare.
Ea a declarat pentru BBC: „Este clar că nu vom fi pregătiți pentru 10 noiembrie”.
În schimb, Johansson a anunțat că UE va adopta o punere în aplicare treptată sau o abordare pas cu pas pentru lansarea sa.
Acest lucru ar permite mai multor țări din UE să finalizeze pregătirile necesare.
Cu toate acestea, Johansson nu a anunțat un nou calendar de lansare progresivă a EES.
Lansarea EES a fost planificată inițial pentru 2022, dar a fost amânată de mai multe ori din cauza unor probleme tehnice și logistice.
Motive pentru întârzierile SRE
EES este conceput pentru a automatiza procesul de înregistrare a intrării și ieșirii din Spațiul Schengen a călătorilor din afara UE.
În loc de ștampilarea pașaportului, noul sistem va utiliza date biometrice, cum ar fi scanarea amprentelor digitale și recunoașterea facială.
Scopul SEAE este de a spori securitatea frontierelor, de a reduce imigrația ilegală și de a simplifica procesul de monitorizare a depășirii termenului de ședere cu viză.
Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a dezvăluit recent că UE nu poate exclude complet întârzierile suplimentare ale EES.
Acest lucru se datorează în primul rând complexității operațiunii și stabilității sistemului.
Cu toate acestea, instalarea echipamentelor necesare la punctele de trecere a frontierei s-a dovedit mai dificilă decât se preconiza.
Multe state membre ale UE s-au străduit să facă față cerințelor tehnologice ale sistemului.
Acest lucru a reprezentat o provocare deosebită pentru punctele de frontieră cu trafic intens și pentru cele cu spațiu și infrastructură limitate.
Johansson a explicat că grăbirea lansării sistemului fără asigurarea funcționalității corespunzătoare ar putea cauza perturbări semnificative.
„Este esențial ca toate sistemele să funcționeze fără probleme pentru a evita haosul la frontiere”, a declarat Johansson.
Ultimul lucru pe care UE îl dorește este ca călătorii să se confrunte cu întârzieri mari din cauza unei tehnologii prost puse în aplicare.
În lunile premergătoare lunii noiembrie au fost exprimate în mod repetat îngrijorări cu privire la pregătirea și capacitatea infrastructurii de a gestiona datele biometrice.
Scanerele de amprente digitale și dispozitivele de recunoaștere facială trebuie să fie instalate în multe puncte de intrare cheie, inclusiv în portul Dover.
Mulți oficiali aeroportuari și portuari și-au exprimat, de asemenea, îngrijorarea cu privire la faptul că noul sistem nu a fost testat în medii reale.
Franța, Germania și Țările de Jos au scris Comisiei Europene cu privire la aceste preocupări.
Aceste trei țări-cheie găzduiesc centre aeroportuare importante ale UE. Ele sunt responsabile pentru 40 % din călătoriile interne către Spațiul Schengen.
Dacă sistemul ar fi implementat fără rezolvarea acestor probleme, congestionarea frontierelor ar putea duce la întârzieri semnificative ale călătoriilor.
Implementarea treptată a EES: o abordare mai sigură
Miniștrii UE urmează să discute planul de urgență al SEE în cadrul unei reuniuni la Luxemburg.
O opțiune pentru abordarea treptată a sistemului este aceea că unele țări și puncte de trecere a frontierei care sunt pregătite vor utiliza mai întâi sistemul.
Alte țări vor începe să utilizeze sistemul mai târziu, pe măsură ce își vor finaliza pregătirile pentru noul sistem.
Țările cu infrastructură de frontieră mai avansată, precum Franța și Germania, ar putea fi printre primele care să introducă sistemul.
Aeroporturile regionale mai mici ar putea urma după ce au instalat tehnologia necesară.
Această abordare etapizată va permite UE să identifice și să abordeze orice probleme potențiale înainte ca sistemul să fie pe deplin operațional.
Johansson a subliniat că această abordare este o „soluție practică” și ar permite o tranziție mai ușoară.
„Avem nevoie de o soluție practică care să funcționeze pentru toată lumea”, a spus ea, „iar această abordare graduală ne oferă flexibilitatea de a aborda problemele pe măsură ce acestea apar.
Prin eșalonarea punerii în aplicare, UE speră să evite copleșirea punctelor de frontieră cu noi proceduri.
De asemenea, statele membre ale UE vor avea mai mult timp la dispoziție pentru formarea personalului, testarea sistemelor biometrice și efectuarea de ajustări pe baza performanțelor reale.
Acest ghid pas cu pas ar putea contribui la reducerea aglomerației și a confuziei la punctele de trecere a frontierei aglomerate, în special în timpul fazei inițiale de lansare.
O altă opțiune este o supapă de siguranță care va permite polițiștilor de frontieră din UE să suspende controalele biometrice atunci când cozile devin imposibil de gestionat.
O altă opțiune este modificarea legislației UE pentru a permite călătorilor să înregistreze datele biometrice departe de frontieră și în avans.
Acest lucru ar putea fi realizat prin intermediul unei aplicații mobile sau în locații sigure, departe de porturi sau aeroporturi.
Impactul SRE asupra trecerilor de frontieră și a călătorilor
Pentru călători, SEAE ar trebui să simplifice în timp procedurile de intrare.
Cu toate acestea, se așteaptă ca noul sistem să provoace întârzieri în etapele inițiale, în special în timpul orelor de vârf.
Acest lucru se datorează complexității creării de noi infrastructuri, utilizării tehnologiei biometrice și formării personalului care să asiste călătorii.
Întârzierile preconizate cauzate de EES reprezintă o preocupare uriașă, în special la punctele de frontieră aglomerate precum Portul Dover din Regatul Unit.
Portul este o cale de trecere principală între Regatul Unit și UE, prin care tranzitează zilnic milioane de vehicule și pasageri.
Oficialii din Dover au avertizat că timpii de așteptare ar putea crește semnificativ – 14 ore în cel mai pesimist scenariu – odată cu punerea în aplicare a EES.
Cozile lungi ar putea provoca, de asemenea, blocaje în comunitatea locală din Kent și ar putea perturba nu numai călătoriile, ci și economia locală.
Aceste întârzieri ar putea afecta milioane de călători în aeroporturile aglomerate și în Eurotunel, unde congestionarea este deja o problemă.
Pentru a minimiza perturbările, guvernul britanic colaborează îndeaproape cu porturile și companiile aeriene pentru a se asigura că acestea sunt pregătite.
De asemenea, a investit 10,5 milioane de euro pentru a îmbunătăți gradul de pregătire în materie de EES al principalelor puncte de trecere a frontierei dintre Regatul Unit și UE.
Cea mai mare parte a finanțării va fi destinată portului Dover din Kent, tunelului sub Canalul Mânecii din Folkestone și stației Eurostar St. Pancras.
Cei care călătoresc în Europa ar trebui să verifice și să fie la curent cu modificările procedurilor de frontieră și cu eventualele întârzieri.
În timpul lansării inițiale a EES, acestea trebuie să prevadă un timp de așteptare suplimentar pe măsură ce frontiera trece la noul sistem.
În timp ce lansarea EES este amânată din nou, Comisia Europeană colaborează cu statele membre pentru a se asigura că toate frontierele sunt echipate pentru a gestiona noua tehnologie.
Se preconizează că implementarea treptată a EES va avea loc până în 2025.