UE elaborează noi norme privind suspendarea călătoriilor fără viză pentru țările terțe

| martie 18, 2024
UE elaborează noi norme privind suspendarea călătoriilor fără viză pentru țările terțe

Reprezentanții statelor membre ale Parlamentului Uniunii Europene (UE) avansează în elaborarea unor noi reglementări privind suspendarea călătoriilor fără viză pentru țările terțe.

Noua legislație va afecta 61 de țări din afara UE, inclusiv Regatul Unit (UK), ai cărui cetățeni pot călători în zona Schengen fără viză.

Cetățenii din aceste țări care nu au nevoie de viză pot rămâne în zona Schengen timp de 90 de zile în orice perioadă de 180 de zile.

„Această nouă lege, atunci când va fi adoptată, va consolida setul de instrumente al UE pentru a contracara situațiile în care se abuzează de călătoria fără viză sau se acționează împotriva intereselor UE”, se arată în declarația Consiliului European.

Proiectul de acord, semnat la 13 martie 2024, va permite Consiliului European să înceapă negocierile cu Parlamentul European.

Ambele părți trebuie să ajungă la un consens pentru a redacta documentul juridic final de actualizare a normelor de suspendare a scutirii de vize pentru țările terțe.

Noi motive de suspendare a suspendării călătoriei fără viză

Regulamentele actualizate vor extinde opțiunile UE pentru a aborda utilizarea abuzivă a călătoriilor fără viză în UE.

Acesta a adăugat noi motive pentru ca UE să suspende călătoriile fără viză pentru o țară terță. Acestea includ

Politici nealiniate de scutire de vize

Prima este atunci când o țară care nu mai beneficiază de vize nu se aliniază la politica UE în materie de scutire de vize.

Un exemplu este creșterea numărului de sosiri în UE, în special atunci când țara terță este situată în apropierea UE.

Sisteme de cetățenie pentru investitori

O a doua adăugare la motivele posibile pentru suspendarea scutirii de vize este atunci când țara terță aplică un sistem de cetățenie pentru investitori.

Sistemul de cetățenie pentru investitori oferă cetățenie/rezidență pentru investiții, fără a fi necesară o legătură reală cu țara respectivă.

Investitorilor străini li se acordă adesea cetățenia fără a se efectua verificări de fond sau cu puține verificări.

În acest fel, ei obțin un pașaport din țara terță respectivă, ceea ce le permite să intre fără viză în zona Schengen.

UE a criticat deseori astfel de sisteme, nu numai pe cele aplicate de țări terțe, ci și de statele membre ale UE.

Sistemele de acordare a cetățeniei investitorilor ar putea servi drept o portiță de intrare pe ușa din spate pentru infractorii și persoanele corupte din Europa.

Lipsa legilor și procedurilor de securitate a documentelor

În al treilea rând, amenințările hibride și deficiențele din legile sau procedurile de securitate a documentelor.

Legile privind securitatea documentelor se referă la legislația creată pentru a proteja informațiile sensibile sau confidențiale conținute în documente.

Aceste legi împiedică accesul, utilizarea, divulgarea sau distrugerea neautorizată a acestor informații.

Scăderea bruscă a relațiilor cu UE

Reprezentanții statelor membre au decis, de asemenea, să adauge în proiect suspendarea călătoriilor fără viză în cazul unui declin „semnificativ și brusc” al relațiilor UE cu țara terță.

Acest lucru este deosebit de important pentru aspectele legate de „drepturile omului și libertățile fundamentale”.

Motivele existente pentru suspendarea călătoriei fără viză

În prezent, guvernul UE a stabilit deja următoarele motive de suspendare a călătoriilor fără viză pentru alte țări.

  • S-a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de resortisanți din afara UE cărora li s-a refuzat intrarea sau care au depășit perioada de ședere în spațiul Schengen.
  • Numărul de cereri de azil nefondate din partea cetățenilor unei țări terțe cu o rată scăzută de recunoaștere a crescut substanțial.
  • Țara nu cooperează cu UE în ceea ce privește readmisia sau acceptarea persoanelor cărora li s-a cerut să părăsească teritoriul UE. Acest lucru ar putea fi cauzat de un risc sau de o amenințare iminentă la adresa ordinii publice sau a securității interne, cum ar fi creșterea numărului de infracțiuni.
  • Țara nu a reușit să îndeplinească obiectivele de referință privind liberalizarea vizelor pentru a obține statutul de țară fără vize. Acest lucru a fost explicat mai clar în noul regulament.

Pragul și durata suspendării fără viză

Consiliul European a detaliat, de asemenea, pragurile sau criteriile de referință pentru a declanșa suspendarea călătoriilor fără viză.

Statele membre ale UE au stabilit pragul la 30%, în loc de 50%, cât era propus.

Acest lucru este valabil pentru creșterea numărului de cazuri de refuz de intrare și de ședere peste termen, de cereri de azil nefondate și de infracțiuni penale grave.

Pe de altă parte, criteriul de referință pentru a determina dacă o rată de recunoaștere a azilului este considerată scăzută a fost stabilit la 20 % în loc de 4 %, cât era propus.

Perioada de referință pentru identificarea circumstanțelor care pot duce la suspendarea scutirii de vize a fost actualizată la cel puțin două luni.

Acest lucru va permite luarea în considerare a unor perioade mai îndelungate, cum ar fi tendințele anuale, în loc să se ia în considerare doar schimbările bruște în circumstanțele relevante.

Perioada de suspendare temporară a scutirii de vize a fost prelungită de la 9 la 12 luni. UE are, de asemenea, opțiunea de a o prelungi cu încă 24 de luni.

În conformitate cu regula actuală, durata suspendării temporare a călătoriei fără viză este de numai 18 luni.

În timpul perioadei de suspendare, Comisia Europeană va iniția discuții cu țara terță pentru a aborda problemele care au cauzat suspendarea.

„În cazul în care nu se găsește nicio soluție pentru remedierea situației, UE poate decide revocarea permanentă a regimului de călătorie fără vize”, se arată în declarație.

UE privind îmbunătățirea securității la frontiere

Actualizarea legilor actuale privind suspendarea călătoriilor fără viză pentru țările terțe are ca scop combaterea „provocărilor semnificative în materie de migrație și securitate”.

De exemplu, depășirea perioadei de ședere și cererile de azil nefondate pot duce la migrație ilegală.

UE este pregătită să pună în aplicare mai multe soluții și măsuri de protecție pentru a îmbunătăți securitatea frontierelor sale.

Noul său sistem biometric automatizat de frontieră, Sistemul de intrare/ieșire (EES), va fi operațional în octombrie 2024.

Persoanele care nu dețin viză și deținătorii de viză de scurtă ședere care vizitează zona Schengen a UE trebuie să înregistreze la frontieră amprentele digitale și scanările faciale.

EES va înregistra intrările, ieșirile și refuzurile, precum și detectarea persoanelor care depășesc perioada de ședere și a celor care utilizează documente frauduloase.

Înainte de a călători în zona Schengen, cei care călătoresc fără viză trebuie să obțină, de asemenea, un sistem european de informații și autorizații de călătorie (ETIAS).

ETIAS, care funcționează în mod similar cu autorizația electronică de călătorie din Regatul Unit (UK ETA), urmează să fie lansat la mijlocul anului 2025.

De asemenea, Regatul Unit și UE au semnat recent un acord de cooperare pentru combaterea migrației ilegale în regiune.