Directorul general al Aeroportului Heathrow avertizează că solicitarea ca pasagerii cu conexiuni să plătească mai mult va afecta Regatul Unit (UK).
Thomas Woldbye a criticat noul sistem de autorizare electronică de călătorie (ETA) impus vizitatorilor pe termen scurt.
Toți pasagerii aflați în tranzit fără viză în Regatul Unit trebuie să aibă un ETA, indiferent dacă trec sau nu prin controlul de frontieră.
„Cred că este o greșeală”, a declarat Woldbye pentru The Independent. „Cred că acest lucru ar trebui schimbat cât mai repede posibil.”
ETA reduce avantajul competitiv al Heathrow
ETA pentru Regatul Unit este obligatorie pentru toți călătorii care nu au nevoie de viză pentru a intra în Regatul Unit, ceea ce include cetățenii din Uniunea Europeană (UE) și din cele două Americi.
Cu toate acestea, spre deosebire de toate celelalte aeroporturi europene importante, toți pasagerii care transferă avioanele din Marea Britanie către alte destinații trebuie să aibă un ETA.
Acesta este același document de permisiune de călătorie pe care trebuie să îl prezinte și cei care călătoresc fără viză și care sosesc în Regatul Unit pentru o vacanță sau o vizită de afaceri.
În aeroporturi precum Schiphol din Amsterdam, Frankfurt din Germania sau Charles de Gaulle din Franța, pasagerii în tranzit care zboară în afara spațiului Schengen al UE sunt scutiți de îndeplinirea cerințelor locale la frontieră.
„Susținem sistemul ETA pentru că are sens, din punct de vedere al imigrației”, a spus Woldbye.
Cu toate acestea, el a spus că pasagerii care „tranzitează doar partea de aer pentru a se deplasa în altă țară” nu ar trebui să plătească 10 lire sterline pentru o scurtă escală.
Pasagerii în tranzit aeroportuar sunt călătorii cu zboruri de legătură în Regatul Unit, dar care nu trebuie să treacă prin controlul de frontieră.
„Reduce în mod clar competitivitatea hub-ului pe care l-am construit la Heathrow, care cred că este esențial pentru Marea Britanie”, a subliniat Woldbye.
Companiile aeriene cu sediul în Marea Britanie se tem să nu piardă pasagerii cu conexiuni
Paul Charles, director al agenției de turism de lux The PC Agency din Marea Britanie, a cerut, de asemenea, eliminarea ETA pentru pasagerii în tranzit.
„Dacă alte aeroporturi oferă tranzit gratuit, atunci vor câștiga cotă de piață”, a explicat el.
În timp ce UE urmează să introducă un sistem similar, Sistemul electronic de informare și autorizare a călătoriilor (ETIAS), pasagerii în tranzit pe calea aerului sunt exceptați de la acest sistem.
Charles, care este și fostul director de comunicare al Virgin Atlantic, a subliniat: „Taxarea tranzitului este echivalentă cu un eșec”.
Sean Doyle, directorul general al British Airways, declarase, de asemenea, că ETA ar putea descuraja pasagerii să tranziteze aeroportul Heathrow din Londra.
Airlines UK și Board of Airline Representatives (BAR) UK au susținut, de asemenea, că taxarea pasagerilor scutiți de viză de tranzit aerian este nedreaptă.
Airlines UK este asociația industrială a companiilor aeriene cu sediul în Regatul Unit, în timp ce BAR UK este organismul comercial al companiilor aeriene înregistrate în Regatul Unit.
Aceștia au argumentat că pasagerii care se află în zona de operațiuni aeriene, sau cei care nu trec prin controlul de frontieră, nu trec, din punct de vedere tehnic, nicio frontieră.
Pasagerii aflați în tranzit în Statele Unite ale Americii (SUA) trebuie, de asemenea, să dețină echivalentul ETA al Sistemului electronic de autorizare a călătoriilor (Electronic System for Travel Authorization – ESTA).
Cu toate acestea, toți pasagerii în tranzit trebuie să treacă de controlul de frontieră înainte de a se conecta la zborul următor.
Pasagerii de tranzit țin ocupat Healthrow
În 2023, aeroportul Heathrow din Londra a înregistrat profit pentru prima dată de la pandemie, relatează Financial Times.
Cel mai aglomerat aeroport din lume este așteptat să primească un număr record de 81,4 milioane de pasageri în 2024.
Aproximativ 30 % dintre acești pasageri provin din aproximativ 25 de milioane de zboruri de legătură anual.
Aceste zboruri sunt destinate în primul rând pasagerilor care zboară la nivel mondial și care nu au zboruri directe către destinație.
Având în vedere costul suplimentar al ETA, pasagerii pot alege zboruri de escală pe alte aeroporturi în locul aeroportului Heathrow din Londra.
Ca urmare, British Airways și Virgin Atlantic ar putea înregistra o scădere a numărului de pasageri.
Aproximativ jumătate dintre călătorii care folosesc Aeroportul Heathrow pentru British Airways sunt pasageri în legătură.
Zborurile de legătură ale Aeroportului Heathrow contribuie, de asemenea, la statutul său de hub global important.
Acest lucru este vital pentru turismul, comerțul și conectivitatea internațională a Regatului Unit, permițând călătorilor londonezi să aibă acces ușor la alte destinații globale.
ETA pentru călătorii în tranzit este vitală pentru securitate
Sistemul ETA urmărește să permită guvernului britanic să aibă o mai bună înțelegere și un control mai mare asupra persoanelor care călătoresc în Regatul Unit.
Guvernul britanic este ferm convins că, pentru ca această măsură să aibă succes, ar trebui să fie obligatorie pentru toți cei care călătoresc fără viză, inclusiv pentru toți pasagerii în tranzit.
„Obligarea pasagerilor în tranzit de a obține un ETA îi oprește pe cei care ar putea folosi zborurile de legătură pentru a evita obținerea permisiunii de a călători în Regatul Unit”, se arată în fișa informativă a ETA.
Acesta a adăugat: „Ținem acest lucru sub observație pe măsură ce continuăm să implementăm acest sistem.”
În prezent, doar vizitatorii din Bahrain, Iordania, Kuweit, Oman, Qatar, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite (EAU) folosesc ETA.
Până în 2024, guvernul britanic va cere tuturor cetățenilor fără viză să obțină un ETA înainte de a călători în Regatul Unit.