Aeroportul Heathrow, unul dintre cele mai aglomerate aeroporturi din lume, pierde pasageri din cauza noilor cerințe de călătorie ale Regatului Unit (Regatul Unit).
Autorizația electronică de călătorie din Regatul Unit (UK ETA) a redus în mod semnificativ numărul persoanelor care folosesc aeroportul pentru a se transfera la alte zboruri.
Conform The Guardian, aeroportul a raportat recent că a pierdut aproximativ 90 000 de pasageri în tranzit pe zboruri care solicită călătorilor să obțină o ETA pentru Marea Britanie.
Aceasta include călătorii din șapte țări: Qatar, Bahrain, Iordania, Kuweit, Oman, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite (EAU).
Pierderea de pasageri a stârnit îngrijorări cu privire la modul în care ETA ar putea afecta Heathrow și economia Regatului Unit.
Directorul general al Aeroportului Heathrow, Thomas Woldbye, a descris schema ETA din Regatul Unit drept „devastatoare pentru competitivitatea hub-ului nostru”.
„Îndemnăm guvernul să revizuiască includerea pasagerilor aflați în tranzit pe partea aeriană”, a subliniat el.
„Fiecare mic plus de competitivitate pe care guvernul îl poate oferi în domeniul aviației va contribui la o creștere vitală pentru întreaga economie a Regatului Unit”, a adăugat Woldbye.
În primele patru luni de aplicare a ETA în Regatul Unit, Heathrow a raportat cu 19 000 mai puțini pasageri în tranzit din Qatar.
Cum afectează ETA din Regatul Unit pasagerii aflați în tranzit
Guvernul britanic a introdus UK ETA ca parte a eforturilor sale de a consolida securitatea frontierelor și de a gestiona mai bine imigrația.
Scopul este de a se asigura că persoanele care intră sau tranzitează Regatul Unit sunt supuse unei verificări prealabile adecvate înainte de sosire.
Programul a fost lansat pentru cetățenii din Qatar în noiembrie 2023. În februarie 2024, acesta a inclus resortisanții altor țări din Consiliul de Cooperare al Golfului (CCG) și Iordania.
Sistemul ETA din Regatul Unit impune călătorilor din aceste țări să solicite și să obțină o autorizație de călătorie înainte de călătorie.
Costă 10 lire sterline pe cerere și este valabil pentru mai multe călătorii scurte în Regatul Unit, de mai puțin de șase luni, pe o perioadă de doi ani.
Acesta se aplică celor care vin în Regatul Unit în scop turistic, pentru a vizita familia și prietenii, pentru activități comerciale permise și pentru studii de scurtă durată.
Pasagerii în tranzit care doar schimbă zborul la Heathrow sau pe alte aeroporturi din Regatul Unit au nevoie, de asemenea, de o ETA britanică.
Guvernul britanic intenționează să pună în aplicare sistemul ETA britanic pentru toți resortisanții fără viză până la sfârșitul anului 2024.
Acest lucru înseamnă că toți călătorii care pot vizita Regatul Unit fără viză vor fi obligați în curând să dețină o ETA pentru Regatul Unit înainte de călătorie.
Se pare că cerința ETA în Regatul Unit pentru cetățenii UE, SEE și elvețieni va fi amânată până la începutul anului viitor.
Preocupările Heathrow cu privire la sistemul ETA din Regatul Unit
Oficialii Heathrow sunt foarte îngrijorați de impactul ETA asupra operațiunilor aeroportului.
În timp ce aeroportul sprijină obiectivul de securizare a frontierelor țării, acesta a declarat că pasagerii în tranzit trebuie să fie scutiți.
Directorul general al aeroportului Heathrow, Woldbye, a solicitat în mod repetat guvernului britanic să reconsidere sistemul ETA pentru pasagerii în tranzit din Regatul Unit.
Woldbye și alte organisme de transport aerian consideră că obligarea pasagerilor aflați în transfer să obțină o ETA britanică reduce semnificativ competitivitatea aeroporturilor.
Aceștia au susținut că sistemul ar putea forța pasagerii să tranziteze alte aeroporturi care nu necesită o taxă suplimentară.
Pasagerii aflați în tranzit, în special pasagerii aflați în tranzit pe partea aeriană sau cei care nu trec prin controlul de frontieră, nu ar trebui să fie taxați suplimentar.
Scăderea numărului de pasageri în tranzit reprezintă o pierdere masivă pentru Heathrow, care se bazează foarte mult pe transferuri pentru a-și menține statutul de hub.
De asemenea, ar putea însemna pierderi pentru companiile aeriene britanice, cum ar fi British Airways și altele, care depind de veniturile pasagerilor de tranzit.
Dacă mai puțini oameni folosesc Heathrow ca escală, acest lucru ar putea avea un efect de propagare asupra economiei Regatului Unit în ansamblu.
Numărul pasagerilor de pe Aeroportul Heathrow continuă să crească
În ciuda scăderii numărului de pasageri transferați, Heathrow înregistrează în continuare o creștere generală a numărului de pasageri.
În iulie 2024, aeroportul a deservit aproape opt milioane de pasageri, o creștere de 4,2% față de aceeași lună a anului trecut.
Această creștere a făcut din Heathrow cel mai aglomerat aeroport din Europa în prima jumătate a anului 2024.
Acesta a depășit alte aeroporturi europene majore precum Amsterdam Schiphol, Frankfurt și Paris Charles de Gaulle.
„Am bătut recordul de pasageri aproape în fiecare zi”, a declarat Woldbye, directorul general al Heathrow.
Heathrow a stabilit noi recorduri săptămânale, cu peste 1,8 milioane de pasageri care au trecut prin aeroport în fiecare săptămână timp de trei săptămâni consecutive.
El a spus că este pe cale să atingă un nou obiectiv „nemaivăzut”, acela de a transporta opt milioane de pasageri într-o lună.
Această creștere arată că Heathrow este în continuare un actor important în transportul aerian global, chiar și cu provocările ridicate de ETA.
Viitorul ETA din Regatul Unit pentru pasagerii în tranzit
Guvernul britanic a apărat sistemul ETA, afirmând că este necesar pentru siguranța și securitatea țării.
Aceștia intenționează să extindă sistemul, ceea ce ar putea afecta și mai mulți pasageri care folosesc Heathrow pentru a face transfer la alte zboruri.
Heathrow și alți lideri din industria transportului aerian fac presiuni pentru modificarea schemei ETA din Regatul Unit.
Aceștia speră să găsească un echilibru între menținerea siguranței țării și menținerea poziției Regatului Unit ca destinație de top pentru călătoriile aeriene globale.
Rezultatul acestei dezbateri ar putea avea implicații profunde asupra viitorului rol al Heathrow ca principală poartă de acces către lume.