Președintele Asociației Internaționale pentru Managementul Frontierelor și Tehnologii (IBMATA) și-a exprimat îngrijorarea cu privire la noua autorizație electronică de călătorie (ETA).
Potrivit unui raport al Holyrood, Tony Smith, fost director general al controlului de frontieră al Regatului Unit (UK), și-a împărtășit opinia de expert cu privire la riscurile și posibilele vulnerabilități ale ETA.
Luând cuvântul la întâlnirea cu Comisia pentru justiție și afaceri interne a Parlamentului britanic din 5 martie 2024, Smith a cerut mai multă transparență în ceea ce privește modul în care funcționează noul sistem de permise digitale.
Acesta a solicitat o prezentare mai specifică a cadrului de risc al sistemului ETA, care determină modul în care se acordă sau se resping permisele de călătorie.
Cele mai recente statistici disponibile privind ETA au arătat că sistemul a primit 12 190 de cereri și a acordat 12 076 de autorizații.
Acest lucru înseamnă că, din octombrie până în decembrie 2023, când sistemul s-a deschis pentru cetățenii din Qatar, a refuzat ETA doar pentru 114 solicitanți.
Fostul director al controlului de frontieră britanic a avertizat, de asemenea, că guvernul ar putea fi „prea dependent” de datele primite pe cale electronică.
Acesta a declarat că tehnologia nu este perfectă și că algoritmii programelor de calculator pot funcționa defectuos și pot face greșeli.
Smith a insistat că trebuie să existe întotdeauna „intervenție umană”. Un ofițer trebuie să verifice întotdeauna motivul pentru care sistemul a semnalat un solicitant și dacă acesta este „suficient pentru a anula ETA”.
El a sugerat, de asemenea, ca guvernul britanic să investească într-un sistem paralel pentru a se asigura că sistemele electronice nu sunt perturbate sau manipulate.
Posibilă lacună în zona de călătorie comună
Smith a semnalat o potențială lacună în zona de călătorie comună (CTA), unde nu există controale de rutină privind imigrația în timpul călătoriilor.
El a adus în discuție scenariul ipotetic al unei persoane care călătorește mai întâi în Republica Irlanda și apoi intră în Regatul Unit prin Irlanda de Nord, unde frontiera terestră este deschisă și nu este nevoie de un ETA.
Printre membrii CTA se numără Regatul Unit, Republica Irlanda, Guernsey, Jersey și Insula Man.
Cetățenii acestor teritorii pot călători liber în cadrul CTA și sunt scutiți de cerința ETA.
În mod obișnuit, Regatul Unit efectuează controale la frontieră doar la prima intrare a călătorului în CTA.
Cu toate acestea, se așteaptă, de asemenea, să efectueze controale la frontieră bazate pe informații privind persoanele care sosesc în Regatul Unit din interiorul CTA.
Înțelegerea sistemului ETA
Noul ETA britanic face parte din noul sistem de gestionare a frontierelor al guvernului britanic, care îi afectează pe toți cetățenii care nu dețin viză.
Toți cetățenii care nu au viză, sau călătorii care pot vizita Regatul Unit fără viză, vor trebui să prezinte o autorizație de călătorie ETA înainte de a călători în Regatul Unit.
În prezent, numai anumite naționalități din regiunea Golfului trebuie să solicite și să primească un ETA valabil înainte de a vizita Regatul Unit.
Cu toate acestea, guvernul britanic se așteaptă ca, până la sfârșitul anului, să o aplice pentru toți cei care călătoresc în Regatul Unit fără viză. Printre aceștia se numără vizitatorii din Uniunea Europeană (UE) și cei americani.
Comisia pentru justiție și afaceri interne a Camerei Lorzilor a lansat recent o anchetă privind noile sisteme electronice de frontieră.
În afară de ETA din Regatul Unit, ancheta se referă la viitorul sistem de intrare/ieșire (EES) al UE și la Sistemul european de informații și autorizații de călătorie (ETIAS). ETIAS este echivalentul UE al ETA.
EES va fi lansat în octombrie 2024, în timp ce ETIAS va fi lansat la mijlocul anului 2025.
Standarde pentru menținerea siguranței frontierelor digitale
Președintele IBMATA a recunoscut beneficiile noului sistem ETA în ceea ce privește îmbunătățirea securității frontierelor britanice și optimizarea procedurilor de control la frontieră.
Smith a declarat că sistemul ETA permite autorităților să colecteze mai multe date despre călători înainte ca aceștia să ajungă în Marea Britanie. Acest lucru simplifică în mod eficient controalele la frontieră.
Acesta a propus trei criterii pentru menținerea unor frontiere digitale sigure:
Unul dintre acestea este de a avea o strategie cu granițe multiple. Aceasta include colectarea tuturor informațiilor posibile și efectuarea a cât mai multor evaluări înainte ca un călător să ajungă în Regatul Unit.
În al doilea rând, gestionarea integrată a frontierelor, care presupune gestionarea și analiza datelor colectate de la călători.
În al treilea rând, o infrastructură biometrică și de identitate fiabilă pentru a confirma mai precis identitatea călătorilor.
Fostul director al controlului de frontieră britanic a subliniat, de asemenea, importanța unei „bune interfețe între guvern și sistemele de aviație”.
Acest lucru va încuraja companiile aeriene care au investit în tehnologie să se adapteze fără probleme la sistemele digitale locale.
Smith a sugerat că sistemele electronice de gestionare a frontierelor pot înlocui pașapoartele și porțile electronice pentru pașapoarte pentru procedurile de imigrare.
În viitor, acesta a spus că verificările privind imigrația de călătorie și controalele la frontieră ar putea fi transferate către o aplicație mobilă.