Comisia pentru justiție și afaceri interne a Camerei Lorzilor din Parlamentul Regatului Unit (UK) a lansat o anchetă privind noile sisteme electronice de gestionare a frontierelor.
Printre acestea se numără autorizația electronică de călătorie (ETA) din Regatul Unit, precum și sistemul de intrare/ieșire (EES) și sistemul european de informații și autorizații de călătorie (ETIAS) al Uniunii Europene (UE).
EES este noul sistem biometric automatizat al UE pentru înregistrarea intrărilor și ieșirilor călătorilor din afara UE în spațiul Schengen.
ETA și ETIAS sunt permise de călătorie digitale pentru toți cetățenii fără viză care vizitează Regatul Unit și, respectiv, Spațiul Schengen.
După cum se precizează într-un comunicat de presă, comisia acceptă acum dovezi scrise din partea persoanelor și organizațiilor interesate.
Cei care doresc să prezinte dovezi scrise privind sistemele electronice de gestionare a frontierelor trebuie să facă acest lucru până la 14 martie 2024.
La 27 februarie 2024, comisia a audiat dovezi orale în cadrul unei reuniuni cu companiile feroviare Eurostar și GetLink, precum și cu portul Dover.
De asemenea, va audia și alte probe orale din partea părților interesate la 5 și 12 martie.
Obiectivele anchetei privind noile sisteme de gestionare a frontierelor
Comisia pentru justiție și afaceri interne își propune să înțeleagă „tendința globală a sistemelor de autorizare electronică a călătoriilor și cum se compară versiunea britanică cu altele”.
„Vrem să aflăm ce va câștiga Marea Britanie de pe urma sistemului [ETA] și dacă este posibil să îmbunătățim securitatea frontierelor într-un mod care să nu-i deranjeze pe călătorii legitimi”, a declarat Lordul Foster of Bath, președintele comisiei.
Guvernul britanic intenționează să pună în aplicare noul sistem ETA pentru toate naționalitățile care nu dețin viză, inclusiv pentru cetățenii UE, până în 2024.
În prezent, doar călătorii din statele Consiliului de Cooperare al Golfului (CCG) și din Iordania trebuie să aibă un ETA pentru a călători în Regatul Unit.
Atunci când comisia a analizat anterior noile planuri de gestionare a frontierelor UE în 2021, a exprimat preocupări logistice și dificultăți politice.
De atunci, atât EES, cât și ETIAS și-au amânat de mai multe ori datele de lansare. În prezent, EES este programată să fie introdusă în octombrie 2024, iar ETIAS la mijlocul anului 2025.
Lordul Foster a declarat: „Am dori să aflăm dacă Marea Britanie este acum mai bine pregătită – și cine este responsabil pentru promovarea conștientizării publicului larg”.
De asemenea, comisia încearcă să analizeze interoperabilitatea ETA, EES și ETIAS și modul în care acestea vor afecta călătorii care traversează frontierele Regatului Unit și ale UE.
Perspective globale privind ETA și modul în care aceasta afectează călătoriile
ETA din Regatul Unit și ETIAS din UE sunt comparabile cu Sistemul electronic de autorizare a călătoriilor (ESTA) din Statele Unite (SUA), cu Autorizația electronică de călătorie (eTA) din Canada și cu ETA din Australia.
Comitetul urmărește să adune informații și să învețe din experiența altor națiuni care utilizează sisteme digitale de gestionare a frontierelor.
De asemenea, are ca scop descoperirea riscurilor potențiale, a punctelor slabe în implementare, a efectelor asupra călătorilor și a gestionării pe termen lung.
De asemenea, ar putea dezvălui modul în care ETA se încadrează în strategia pe termen lung a guvernului britanic privind frontierele digitale.
ETA și Acordul comun de călătorie
Studierea impactului sistemelor de gestionare a frontierelor înseamnă, de asemenea, înțelegerea modului în care acestea afectează călătorii.
Printre aceștia se numără cei cărora li s-a refuzat ETA și cei cu dublă cetățenie care călătoresc între țări cu cerințe ETA.
Un alt obiectiv este examinarea modului în care sistemele ETA afectează călătoriile în cadrul zonei comune de călătorie (CTA).
CTA cuprinde Regatul Unit, Republica Irlanda și dependențele Coroanei Guernsey, Jersey și Insula Man.
Cetățenii irlandezi și cei din dependențele Coroanei nu au nevoie de un ETA pentru a vizita Regatul Unit.
Acest lucru se datorează acordului CTA, care permite cetățenilor săi să circule liber pe teritoriile CTA.
Rezidenții legali din Irlanda care nu sunt irlandezi sunt, de asemenea, scutiți de sistemul ETA, cu condiția să îndeplinească toate cele trei condiții.
Printre acestea se numără dovada rezidenței legale în Irlanda, faptul că nu aveți nevoie de viză pentru a intra în Regatul Unit și că puteți călători în Regatul Unit prin intermediul CTA.
Cu toate acestea, există îngrijorări legate de faptul că ETA prezintă riscuri pentru turismul din Irlanda de Nord, în Regatul Unit.
Cetățenii fără viză care vizitează Irlanda de Nord prin Republica trebuie să aibă un ETA înainte de a trece frontiera terestră.
S-ar putea ca turiștii să renunțe complet la vizitarea Irlandei de Nord din cauza cheltuielilor și a problemelor suplimentare.
În plus, turiștii care traversează granița terestră deschisă dintre Irlanda și Irlanda de Nord pot încălca fără să știe legislația privind imigrația dacă nu au autorizația de sosire obligatorie.
Promovarea unei mai bune înțelegeri a ETA
Conștientizarea noilor sisteme de gestionare a frontierelor este vitală pentru o punere în aplicare reușită și fără probleme a acestora și pentru a diminua perturbările de călătorie.
De asemenea, comisia este deschisă la sfaturi cu privire la modul în care guvernul britanic poate spori gradul de conștientizare a noului sistem ETA. Acest lucru rămâne o preocupare pentru oficialii din Irlanda de Nord și pentru industria aeronautică britanică.
Aeroportul Heathrow și companiile aeriene cu sediul în Regatul Unit, precum British Airways și Virgin Atlantic, se tem să nu piardă pasageri în tranzit din cauza noii cerințe ETA.
Odată ce ETA din Regatul Unit va fi implementat pe deplin, pasagerii în tranzit trebuie să aibă un ETA, indiferent dacă trec sau nu prin controlul de frontieră.
Cu toate acestea, în alte aeroporturi importante, pasagerii în tranzit nu trebuie să îndeplinească cerințele locale de intrare dacă nu trec granițele pentru a se conecta la destinația următoare.
Heathrow operează aproximativ 25 de milioane de zboruri de legătură anual pentru a aduce călătorii către destinații globale care nu oferă zboruri directe.
Este un factor important pentru Londra, care este un important centru de conectivitate la nivel mondial și care își poate pierde statutul dacă mai mulți pasageri în tranzit aleg să facă escală pe alte aeroporturi.
Companiile aeriene cu sediul în Marea Britanie, precum British Airways, sunt, de asemenea, foarte dependente de zborurile de legătură.
Pregătirea pentru noile sisteme de gestionare a frontierelor UE
Prin noua sa anchetă privind sistemele de gestionare a frontierelor, comisia își propune să se pregătească mai bine pentru noile sisteme de frontieră ale UE.
Acesta dorește să formuleze recomandări, inclusiv cu privire la aspecte mai largi legate de strategia guvernamentală privind frontierele electronice și capacitatea Ministerului de Interne.
De asemenea, Comisia de control european a Parlamentului britanic a analizat recent EES a UE și frontiera britanică.
Dovezile au arătat că introducerea SET ar împiedica în mod semnificativ călătoriile între Regatul Unit și UE.
Oficialii au avertizat că EES ar putea cauza întârzieri de 14 ore în portul Dover și ar putea limita volumul de pasageri Eurostar.
Aceste probleme pot afecta porturile și gările care trebuie să fie echipate în mod adecvat pentru a pune în aplicare EES.