Comisia pentru justiție și afaceri interne a Camerei Lorzilor și-a exprimat îndoielile cu privire la eficacitatea noului sistem de autorizare electronică de călătorie (ETA) în ceea ce privește îmbunătățirea securității la frontieră.
Acesta a avertizat că o punere în aplicare „prea rapidă” a ETA ar putea submina „încrederea publicului” în gestionarea frontierelor Regatului Unit (UK).
Comitetul a adăugat că „abordarea potențial necoordonată a guvernului în ceea ce privește punerea în aplicare” ar putea provoca „perturbări majore ale călătoriilor” la frontieră.
„Guvernul, forțele de frontieră și publicul trebuie să fie pregătiți”, a declarat Lordul Foster of Bath, președintele Comitetului, într-un comunicat de presă.
El a adăugat: „Aceste schimbări trebuie comunicate cu prioritate”.
Lordul Bath a remarcat că au existat deja perturbări semnificative la Dover și Kent din cauza întârzierilor la frontieră.
De asemenea, călătorii britanici au suferit „cozi lungi la aeroporturi atunci când sistemele sunt defecte”, cum a fost cazul recent al întreruperii sistemelor electronice de la porțile de acces.
Lordul Bath a subliniat că „planificarea unei implementări graduale și bine coordonate a noilor scheme este vitală” pentru a evita un haos similar la frontieră.
După ce a investigat noile sisteme de control la frontieră, Comitetul a publicat o scrisoare adresată lui Tom Pursglove, ministrul de stat pentru migrație legală și frontiere.
Ancheta a vizat introducerea pe scară largă a ETA în Marea Britanie înainte de sfârșitul anului.
Acesta a inclus, de asemenea, Sistemul de intrare/ieșire (EES) al Uniunii Europene (UE) și ETIAS, sau Sistemul european de informații și autorizații de călătorie.
UE a declarat că EES va fi operațională până în octombrie 2024, în timp ce ETIAS va fi lansată la mijlocul anului 2025.
Eficacitatea ETA în securizarea frontierelor Regatului Unit
Lordul Bath a subliniat că Comitetul sprijină „colectarea avansată de către ETA a mai multor informații” despre vizitatorii fără viză de scurtă ședere.
„Cu toate acestea, ne întrebăm dacă ETA își poate îndeplini obiectivele inițiale”, a declarat el prin intermediul unui comunicat de presă.
Președintele Comitetului a declarat că îndoielile provin din „incertitudinile privind calitatea datelor disponibile despre vizitatori”.
Comitetul a declarat că există „preocupări legitime” legate de faptul că nu se poate avea „acces în timp real la o bază de date crucială” a UE.
Acesta a adăugat că ar putea exista, de asemenea, probleme legate de fiabilitatea „datelor furnizate de unele țări”.
Comitetul a sugerat extinderea întrebărilor din cererea ETA pentru a obține mai multe informații despre fiecare călător.
De asemenea, a insistat ca guvernul să numească cât mai curând posibil un nou inspector-șef independent al frontierelor și imigrației.
„ETA ar trebui să fie o prioritate pentru inspecție”, a subliniat Comitetul.
ETA pentru pasagerii în tranzit
Potrivit Comisiei pentru justiție și afaceri interne, „justificarea solicitării ca pasagerii în tranzit să aibă un ETA este neclară”.
„Nu suntem convinși că pasagerii în tranzit ar trebui să aibă nevoie de o ETA”, a declarat Lord Bath.
El a adăugat că este „nu în ultimul rând din cauza impactului economic semnificativ pe care îl va avea asupra Heathrow”.
Aeroportul Heathrow, companiile aeriene cu sediul în Regatul Unit și alte grupuri de aviație au declarat că solicitarea unei ETA pentru pasagerii în tranzit dezavantajează foarte mult Regatul Unit.
Thomas Woldbye, directorul executiv al Heathrow, a susținut că ETA pentru pasagerii în tranzit limitează conectivitatea globală a Regatului Unit.
ETA reprezintă un cost suplimentar care poate determina pasagerii să tranziteze alte aeroporturi europene care permit acest lucru gratuit.
Este posibil ca acest lucru să aibă deja un impact, deoarece Heathrow a înregistrat cea mai mică proporție lunară de trafic de transfer din ultimii zece ani.
Aeroportul Heathrow și companiile aeriene din Regatul Unit se bazează pe pasagerii și zborurile de legătură pentru a-și păstra statutul de hub central la nivel mondial.
Acest lucru este esențial pentru turismul, comerțul și conexiunile internaționale ale Regatului Unit, oferind călătorilor londonezi acces convenabil la destinații globale.
ETA și zona de călătorie comună
Comitetul este, de asemenea, preocupat de modul în care guvernul va pune în aplicare ETA în zona de călătorie comună (CTA).
În special, Comitetul a menționat modul în care ar putea afecta negativ „turismul transfrontalier în Irlanda de Nord”.
Aproape 70 la sută dintre turiștii care vizitează Irlanda de Nord provin din Republica Irlanda.
Numeroși oficiali din Irlanda de Nord și experți din industria turismului au subliniat riscul real ca ETA să afecteze economia turistică a Irlandei de Nord.
Aceștia se tem că turiștii independenți și operatorii de turism ar putea exclude Irlanda de Nord din itinerarii din cauza costului suplimentar al ETA.
Cu toate acestea, Comitetul nu a recomandat o scutire ETA pentru vizitatorii de scurtă ședere care vin în Irlanda de Nord din Republica Irlanda.
În schimb, acesta „îndeamnă guvernul să lucreze la o soluție” și să „clarifice poziția” acestor vizitatori.
Punerea în aplicare a ETA la frontiera terestră deschisă dintre Republica Irlanda și Irlanda de Nord ar putea fi, de asemenea, problematică.
Călătorii care traversează frontiera terestră deschisă fără să știe că au nevoie de un ETA pot încălca involuntar legile privind imigrația.
De asemenea, acest lucru ar putea fi folosit ca o potențială portiță de scăpare în ceea ce privește eficiența generală a noului sistem de control la frontieră al Regatului Unit.
Posibile perturbări majore ale călătoriilor la frontieră
Comisia pentru justiție și afaceri interne a declarat că „calendarul pentru punerea în aplicare a schimbărilor la frontieră este extrem de ambițios”.
Publicul a fost „puțin sensibilizat” cu privire la noul sistem de control la frontieră.
Potrivit unui sondaj, peste jumătate dintre cetățenii britanici nu cunosc sistemul de control la frontieră al UE privind sistemul european de supraveghere a frontierelor.
„Suntem îngrijorați de ritmul schimbării, având în vedere actualele neajunsuri în ceea ce privește informațiile care se fac”, a declarat Lord Bath.
Comitetul a constatat o „lipsă de coordonare cu UE în ceea ce privește lansarea schemelor sale”.
Acesta a subliniat că „este posibil să apară provocări și întârzieri [are] dacă atât ETA din Regatul Unit, cât și EES din UE sunt implementate în același timp.
Lordul Bath a subliniat necesitatea de a avea mai mult timp pentru a aborda rapid orice probleme care apar în primele etape ale lansării noilor sisteme de control la frontieră.
Oficialii din domeniul călătoriilor și al transporturilor au raportat posibile întârzieri de 14 ore în portul Dover și cozi interminabile la gara St. Pancras, odată ce sistemul european de urgență va fi activ.
Aplicația menită să reducă cozile la frontieră și să ajute călătorii să înregistreze din timp pașaportul și informațiile biometrice nu va fi gata pentru lansarea EES.
Ministrul Transporturilor, Guy Opperman, a declarat că va exista o perioadă de șase luni de lansare ușoară a sistemului european de control la frontieră EES.